Bursele de transport prezente pe piata romaneasca se intrec in a oferi clientilor parteneri cat mai siguri prin verificari tot mai atente ale acestora, cu convingerea ca siguranta reprezinta in prezent unul dintre principalele criterii de selectie a burselor. Tot din grija pentru clienti, bursele ofera tot mai multe servicii suplimentare, cum ar fi cele de recuperare creante sau alocarea de sloturi de timp la incarcare, astfel incat atat transportatorii, cat si expeditorii sa beneficieze de economii importante de timp si bani.
O alta tendinta este si atragerea furnizorilor de marfuri din Romania, cei mai activi utilizatori ai burselor fiind mai degraba transportatorii de est si clientii de transport din vest.
Prezenta pe piata din 2001, BursaTransport se poate lauda cu un numar foarte mare de utilizatori din Romania: 18.500 de persoane de la 15.800 de companii, din care 700 nu sunt rezidente in Romania. Pentru a se dezvolta si in alte state din regiune, de anul trecut bursa s-a redenumit 123cargo. „De la inceputul anului, orice companie nerezidenta in Romania se inscrie pe 123cargo. Aici avem tot felul de facilitati care sa atraga clientii de pe pietele unde nu avem utilizatori, dar avem concurenta“, a explicat Dan Cotenescu, directorul BursaTransport. Costul de utilizare a bursei este echivalentul costurilor unui camion pentru 15 km.
Potrivit lui Dan Cotenescu, pe BursaTransport sunt postate 10% din totalitatea transporturilor de pe piata. 63% din utilizatori sunt transportartori, 7% expeditori, 21% comercianti si producatori, iar 9% sustin ca nu sunt nici transportatori, nici expeditori. In 2013, 43% din camioanele postate au mers pe trafic intern si 57% pe international, din care 35% pe import si 22% pe export. „Noi dam acces pe bursa si comerciantilor, fapt pe care nu toti competitorii nostri il considera sanatos. Insa avem o lista unde se poate vedea ce face fiecare, respectiv trafic de marfa sau transport. “
TimoCom s-a lansat in 1997, iar primul client din Romania s-a inscris in 2001. Zilnic aici sunt postate circa 450.000 de oferte atat de marfa, cat si de transport, de catre cei 100.000 de utilizatori activi, compusi in principal din transportatori estici si clienti vestici. 3% din transportatorii ce utilizeaza bursa TimoCom sunt romani, in 2013 Romania ocupand locul al treilea ca numar de firme inscrise. In ultima perioada s-au inscris tot mai multe firme mici, cu unul sau doua camioane. Abonamentul lunar include folosirea programului pe maximum trei calculatoare, pretul fiind acelasi indiferent de tipul companiei. Pentru producatorii care doresc sa posteze licitatii pe perioade mai lungi exista o taxa speciala la fiecare licitatie. TimoCom ofera posibilitatea ca un grup de firme sau o casa de expeditii cu anumiti parteneri sa posteze o oferta, care sa fie vazuta doar de un grup de firme, iar daca dupa o anumita perioada nu este onorata, este facuta publica automat pentru toti utilizatorii bursei. „Dupa parerea mea, firmele de productie si cele care emit marfa din estul Europei nu au incredere in bursele de transport“, a explicat Cserny Szilárd László, reprezentantul TimoCom.
De origine poloneza, Trans.eu a fost infiintata in 2004, iar din 2006 este prezenta si in Romania. Sistemul este folosit in mod activ de 25.000 de clienti, iar aici sunt postate zilnic 150.000 de oferte din toata Europa. Majoritatea celor care folosesc acest sistem, respectiv 55%, sunt transportatori, 30% sunt case de expeditii si intermediari, iar restul, producatori si firme de comert. Trans.eu se concentreaza pe atragerea a tot mai multor transportatori din Romania si a producatorilor si expeditorilor din vestul Europei prin filialele companiei din Belgia si Germania.
Abonamentul lunar include un numar nelimitat de angajati ce pot fi adaugati la profilul firmei si pot utiliza sistemul in mod independent, de pe calculatoare diferite. Si numarul de tranzactii incluse in pachet este nelimitat. „Oferim clientilor nostri solutii inovatoare precum «Business Messenger», prin intermediul caruia beneficiaza de numeroase avantaje precum pastrarea permanenta a istoricului de conversatii, si functia «Expresii traduse», ce ofera o economie de timp considerabila si inlatura o bariera primordiala de limbaj“ a explicat reprezentantul Trans.eu, Gabriel Sirbu.
Transporeon nu este o bursa de transport propriu-zisa, ci o platforma on-line care ajuta companiile sa comunice mai bine cu portofoliul lor de transportatori, fiind un sistem inchis. Pentru ca un transportator sa se regaseasca pe aceasta platforma trebuie sa fie agreat de clientii inscrisi in sistem. Compania si-a inceput activitatea in Germania, in 2000, primul client din Romania fiind din 2007. Pe aceasta platforma se regasesc acum mai mult de 1.000 de transportatori din Romania, ce lucreaza atat pentru clienti locali, cat si pentru cei din alte state europene, fiind intermediate circa 35.000 de incarcari pe zi. Platforma ofera posibilitatea construirii unor conexiuni puternice intre cele doua parti. In plus, nevoile si serviciile devin mult mai transparente pentru toti participantii la procesele logistice.
Partenerii sunt atent verificati
Din motive de siguranta, TimoCom este dispusa sa isi scada numarul clientilor astfel incat cei ramasi aici sa fie cat mai seriosi. Pentru a accesa aceasta bursa, companiile de transport trebuie sa aiba o vechime in activitate de minimum sase luni, iar clientii de un an. La accesare se face o atenta documentare a identitatii firmei si a persoanei de contact, prin contractul de munca sau un alt document care sa demonstreze ca poate reprezenta compania respectiva. In plus, sunt verificate si toate datele de contact trecute pe bursa, care se pot modifica ulterior doar cu acordul administratorilor, dupa o verificare prealabila. Periodic bursa primeste informatii cu privire la situatia financiara a companiilor inscrise, sau daca vreuna a intrat in insolventa. Cu toate acestea, administratorii bursei sfatuiesc utilizatorii sa faca si singuri verificari ale partenerilor la preluarea unei comenzi. „Cele mai multe incidente de transport si de plata au loc din cauza ca la contractarea unui transport nu se face o verificare prealabila a documentelor si a persoanelor de la compania partenera“, a explicat Cserny Szilárd László.
TimoCom pune la dispozitia clientilor sai si un birou pentru recuperarea creantelor, aflat in Germania, care a rezolvat circa 88% din incidentele raportate. Iar daca la finalul actiunii clientii refuza in continuare sa efectueze plata serviciilor, nici firma in cauza, nici reprezentantii ei nu se mai pot inscrie pe bursa. Exista o taxa administrativa de 15 euro, conform reglementarilor germane, pentru fiecare reclamatie, la care se adauga un comision care se percepe in functie de suma ce trebuie recuperata.
Si Trans.eu face verificari atat ale documentelor, cat si ale identitatii persoanelor inscrise. Insa firmele care doresc sa fie prezente aici trebuie sa indeplineasca o serie de conditii, printre care vechimea de un an pe piata si existenta unei licente de transport. Profilul tuturor utilizatorilor este facut public impreuna cu documentele prezentate la inscriere. In plus, se verifica periodic situatia financiara a firmei, a debitelor acesteia catre institutiile Statului, si sunt solicitate referinte despre cum au decurs colaborarile cu ceilalti parteneri. Pentru un plus de siguranta se pastreaza si istoricul de tranzactii din cadrul sistemului, care va ramane intregistrat in sistem pe toata activitatea firmei respective. Mai mult, Trans.eu ofera si servicii de recuperari creante pentru care se percepe un comision procentual, numai dupa ce suma integrala sau o parte este recuperata. Firmelor care nu isi achita debitele in randul clientilor bursei si depasesc o perioada de preaviz li se blocheaza contul pana la clarificarea situatiei. In acest sens, Lista debitorilor este disponibila pentru toti clientii bursei.
Indexul „TransRisk“, pus la dispozitie clientilor Trans.eu, specifica nivelul de credibilitate a firmei platitoare, calculat in baza informatiilor obtinute de la centrele pentru cercetari – Creditreform si Dun & Bradstreet – precum si in urma verificarilor efectuate de analistii Trans.eu cu privire la conditia financiara a societatii, amanari ale platilor, activitatea in rolul de platitor in sistemul Trans.eu, istoricul activitatii economice, opiniile si referintele contractantilor.
Deoarece Transporeon este un sistem inchis, nu se loveste de foarte multe probleme de securitate. Clientii si transportatorii inscrisi aici au in prealabil incheiat un contract, cu alte cuvinte, se cunosc, sunt evaluati, sunt auditati, astfel incat siguranta marfurilor pe aceasta platforma este de 100% . „Practic, noi legam niste parteneri pe care ii ajutam sa comunice mai usor si mai eficient, si astfel ambele parti sa beneficieze de reduceri de timp si de bani“, a explicat Dan Vintila.
BursaTransport cere doar cont in banca
Pe principiul ca orice document poate fi falsificat, BursaTransport nu face o astfel de verificare, insa solicita utilizatorilor sa demonstreze ca au un cont de banca deschis pe firma, considerand ca bancile fac verificari foarte riguroase ale clientilor. „Am implementat un raport de credit de risc comercial, iar astfel incercam sa tinem frauda cat mai departe de utilizatorii nostri, dar si acestia trebuie sa fie foarte atenti ce fac. Am avut recent un caz in care un camion romanesc a incarcat la Ruse pentru Roman si a disparut. Iar la o verificare pe lista ARR am constatat ca nu avea copie conforma, lucru pe care expeditorul nu l-a verificat inainte“, a explicat Dan Cotenescu.
Pe BursaTransport se poate verifica on-line existenta licentei de transport si a copiilor conforme ale transportatorilor de la ARR, fapt care ajuta la prevenirea fraudelor efectuate cu ajutorul placutelor de inmatriculare false. „Dupa trei ani de eforturi, suntem prima tara in Europa al carei minister de transport a dat acces on-line la verificarea licentelor de transport si a copiilor conforme. Suntem dispusi sa punem acest serviciu si la dispozitia neutilizatorilor, deoarece este benefic pentru toata lumea. Dar exista o prevedere legala care cere verificarea identitatii tuturor solicitantilor de informatii publice.“
Anul trecut au fost raportate 12 furturi de marfa la trei milioane de marfuri publicate pe BursaTransport. Lunar aici sunt reclamate circa 1.300 de incidente de plata, toate declarate pe baza de documente. Iar emitentul unui bilet la ordin fara acoperire este exclus din bursa. In plus, la trei incidente de plata neachitate compania este bifata cu un semn distinctiv care sa avertizeze ceilalti utilizatori. 85% din incidente se sting in urma procedurii de informare a companiei impotriva careia s-a primit o declaratie, care este rugata sa reactioneze in urmatoarele opt zile, dupa care incidentul va fi publicat.
Declaratiile de incidente de plata au crescut cu 14% anul trecut fata de 2012, iar in 2012 au crescut cu 24% fata de 2011, insa este posibil ca aceasta crestere sa vina din obisnuinta transportatorilor de a folosi tot mai mult acest mecanism lejer de incasare a facturilor lor.
Dan Cotenescu a avertizat ca, mai nou, sunt tot mai multe furturi de marfa produse de soferi ce vin cu documente si numere de inmatriculare false. Iar aici daunele sunt mult mai mari decat cele produse de neincasarea unei facturi de transport. Pentru prevenirea acestor fraude, bursa a dezvoltat procedura SMP (Safe Market Place). De curand, reprezentantii bursei au ajutat la prinderea unui sofer care intentiona sa incarce din Ungaria cu un camion cu numere false o marfa contractata prin BursaTransport.
Bursele isi diversifica serviciile
Pentru a veni in intampinarea clientilor, bursele se intrec in a oferi servicii suplimentare care sa ajute la o mai buna economie de timp si bani. Anul trecut, TimoCom a lansat sistemul de urmarire si monitorizare a flotei TC eMap, cu ajutorul caruia se poate determina traseul dorit pentru fiecare cursa, dar se pot si calcula toate costurile suplimentare. In prezent pe bursa sunt implementate 80 de sisteme telematice, TimoCom avand in plan sa integreze toate sistemele telematice care exista in Europa. „Cand transportatorul are montat pe camion un astfel de sistem, clientul are posibilitatea sa urmareasca vehiculul pe bursa pe toata perioada transportului“, a explicat Cserny Szilárd László.
In 2009 compania a lansat platforma TC eBid de licitare pentru contracte pe termen lung, unde participa diferite firme de productie din toata Europa, iar in 2012 s-a lansat bursa spatiilor de depozitare, unde sunt postate peste 30.000 de spatii de depozitare si de logistica. In plus, exista si posibilitatea ca, in cazul in care utilizatorul nu poate avea acces la calculator, sa primeasca de la administratorii bursei ofertele de marfa sau transport afisate, dar se poate si posta aici camionul disponibil al utilizatorului.
Si Trans.eu ofera un sistem de harti dedicate transportului rutier de marfuri, „TransMap“, ce permite vizualizarea, crearea si modificarea traseelor, precum si calcularea costurilor de transport. De asemenea, Trans.eu anunta ca pana la sfarsitul anului va implementa un Sistem de Certificare oferit diferentiat pe categorii de clienti, ce va aduce beneficii firmelor care pana in prezent au desfasurat o activitate impecabila pe piata si indeplinesc conditiile impuse de bursa. Certificatele astfel emise vor reprezenta practic garantia unui partener de incredere.
Platforma Transporeon contine module diferite adaptate la strategia individuala a companiei. Astfel ca la dezvoltarea de noi proiecte sunt definite cerintele detaliate ale clientilor si, pe baza datelor colectate, sunt adaptate procesele de sistem sau acestea sunt dezvoltate in functie de cerintele ulterioare. Prin modulul „No-touch order“ se elimina erorile de comunicare, astfel incat pentru fiecare comanda sistemul selecteaza automat cel mai bun ofertant pe baza unor criterii definite. Modulul „Dynamic contract“ ofera clientilor o combinatie intre capacitatea de transport garantata si costurile scazute. In acest caz, expeditorul va coopera cu transportatorii alesi in intervalele specificate de pret si volum. Iar pentru a gasi cel mai bun pret este disponibil modulul „Best carrier“.
Transporeon pune la dispozitia clientilor o platforma ce permite programarea incarcarilor sau descarcarilor prin sistemul Time Slot Management. Astfel, soferii vor sti exact cand pot merge la incarcare sau livrare, iar clientii, cand sa pregateasca marfa si ce resurse sa aloce la depozit. 25.000 de astfel de sloturi de timp se programeaza zilnic pe platforma Transporeon. Platforma ajuta si la urmarirea etapelor circulatiei marfurilor de la primire pana la destinatar. Intarzierile sunt raportate imediat, iar expeditorii folosesc aceasta informatie ca o dovada de livrare, si managementul, ca indicator de performanta pentru evaluarea transportatorilor.
Preturile nu se mai afiseaza pe burse
Desi bursele sunt adeseori invinuite pentru lucrul la un pret mic de transport, majoritatea anunturilor postate nu contine informatii legate de pret, dar atat transportatorii, cat si clientii doresc pretul cel mai bun. Intr-o mica masura, tarifele ar putea fi influentate si de discutiile postate pe burse.
Transporeon ofera clientilor o monitorizare trimestriala a pietei de transport prin serviciul Market Monitor ce include evolutia preturilor, dar si a ofertelor de transport. Pentru clientii companiei se pot oferi si rapoarte mai detaliate, serviciu care se numeste Market Radar, care include evolutia lunara a preturilor si a capacitatilor de transport pe diferite tari. Informatiile se pot filtra pe profilul clientilor, urmarindu-se astfel evolutia incarcarilor din intreaga Europa, dar si pentru anumite regiuni.
Iar BursaTransport publica periodic statistici cu privire la traficul inregistrat in ultimul an.