Începând de vineri, 12 martie, grupuri de protestatari ucraineni au înființat garnizoane la singurele 2 puncte de trecere rutieră dintre Polonia și Belarus, și anume Bobrowniki și Brest, pentru a împiedica camioanele să transporte mărfuri către Belarus și Rusia. O situație care generează cozi la punctele de trecere a frontierei de până la 30 km și intervenția poliției pentru a permite camioanelor să înainteze.
La cozile lungi se află și vehicule care transportă medicamente către cele 2 țări aflate în dispută. De la începutul războiului, cererea de medicamente din Belarus și Rusia a crescut, iar transporturile de medicamente nu sunt supuse sancțiunilor.
La 3 săptămâni de la începutul conflictului, consecințele pentru transportul rutier de mărfuri par să afecteze nu numai Ucraina, ci întreaga Europa de Est, până în Asia Centrală. Foarte puține camioane din Europa de Vest merg în Rusia, din cauza efectului sancțiunilor, a duratei lungi a călătoriei și a faptului că este imposibil să găsești încărcături de retur. Mai există și problema șoferilor: “Ucrainenii și moldovenii nu vor să călătorească în Belarus și Rusia, așa că trebuie să ne bazăm în principal pe italieni, maghiari, polonezi și sârbi pentru aceste transporturi”, a declarat un transportator italian pentru Transporto Europa. “În sfârșit, sancțiunile au afectat și asociațiile și autorizațiile de camioane, astfel încât cei care transportă în aceste țări nu le pot folosi”.
Tot traficul spre și dinspre Rusia s-a mutat spre sud, pe ruta prin Turcia spre Georgia sau Azerbaidjan. Însă blocajul necesită mai multe zile de așteptare atât pentru trecerea terestră la frontiere, din cauza controalelor și a procedurilor administrative, cât și pentru trecerea cu feribotul, deoarece navele sunt inadecvate pentru cantitatea de vehicule care trebuie transportate. Așadar, războiul din Ucraina destabilizează și coridoarele către Asia Centrală.