Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cand si cum sa vinzi cel mai bine o firma

Daca reprezentantii Gebrüder Weiss, Gefco si Delamode au vorbit despre cultura unei companii – de familie sau multinationale – si despre practicile legate de pregatirea succesiunii sau schimbarea actionarilor, Cristina Gheorghita, avocat coordonator care conduce cabinetul de avocatura afiliat TPA Horwath Romania, a explicat, mai ales din punct de vedere al cumparatorului, cum sa alegi cel mai bine momentul in care sa vinzi o firma, cum sa calculezi pretul si de ce pregatiri e nevoie pentru ca valoarea ei sa fie cat mai mare.
 

Asa cum arata Cristina Gheorghita, numarul potentialilor vanzatori/cumparatori de IMM-uri (in general, nu doar de transport) a scazut in ultimul timp, iar situatia pietei este de asa natura incat cei care au avut rezultate pozitive nu au niciun motiv sa vanda firmele.
Disponibilitatea de a finanta achizitiile a crescut in ultimul timp, raportul dintre datoriile si capitalurile proprii la finantarea achizitiei este de 30-40%, iar bancile se arata interesate sa finanteze achizitiile cu pana la de trei ori EBITDA (Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization).
Daca ne gandim insa la investitori, se remarca o crestere a achizitiilor de firme romanesti de pe piata interna si din strainatate, un interes tot mai mare al companiilor din Europa de Vest de a cumpara societati din Romania, pentru a-si asigura accesul la pietele din est, mai ales Rusia, si faptul ca tranzactiile sunt realizate din ce in ce mai des prin negocieri exclusive cu cumparatorul, asa cum se remarca la nivelul diviziilor TPA Horwath de corporate finance din CEE, mai ales in Polonia – cea mai puternica piata din regiune.
In ceea ce priveste tranzactiile M&A in Europa Centrala si de Est, o comparatie realizata de Merger Market intre primul trimestru din 2012 si aceeasi perioada a acestui an arata o crestere a volumelor de tranzactii in domeniul transporturilor de la 7.438 la 8.113 milioane de dolari americani, in timp ce in agricultura valorile sunt relativ constante (584, respectiv 563 de milioane de dolari), iar in constructii scaderea fata de 2012 este impresionanta (de la 8.649 la 3.221 de milioane de dolari), ca si in domeniul energiei si resurselor naturale (de la 69.252 de milioane de dolari in primul trimestru din 2012 la 21.397 in primul trimestru din 2013).

Cum se calculeaza si cum poate creste pretul unei companii
Mergand de la situatia de ansamblu a pietei spre aspecte mai practice, deci mai interesante pentru cei care se gandesc sa-si vanda firmele, Cristina Gheorghita a vorbit despre patru modalitati de calculare a valorii unei societati, care se pot folosi impreuna sau separat: pe baza de estimari viitoare ale activitatii ei, pe care specialistii (analistii financiari) le aduc in prezent utilizand diferite metode si algoritmi, in functie de costul total al activelor detinute, in functie de piata (prin comparatie cu alte companii care au acelasi obiect de activitate si au fost vandute de curand) si/sau in functie de venituri …

Articole similare