AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad

Careul pierzatorilor

Dupa noua luni de la introducerea supra-accizei la motorina, calculate la un curs valutar exagerat si ireal, bilantul este trist atat pentru transportatori, cat si pentru producatorii de carburant. Primii au primit o lovitura puternica in costurile de operare, care nu au putut fi transpuse integral in pretul/km practicat, iar ultimii s-au confruntat cu scaderea consistenta a volumelor comercializate dupa 1 aprilie 2014, intrucat toti cei care au avut posibilitatea sa alimenteze de la extern au schimbat macazul. Cum si la capitolul legislatie suntem, ca de obicei, deficitari, carausii au fost practic initial descurajati sa solicite restituirea celor 4 centi/l din supra-acciza, iar acum guvernantii incearca sa ii convinga de aceasta oportunitate.
 

Din pacate, doar 175 de companii cerusera pana la sfarsitul lui noiembrie 2014 banii inapoi, din cele peste 20.000 estimate initial.

HG 906 privind modificarea si completarea normelor metodologice de recuperare a supra-accizei la carburant (HG 537/2014) a fost publicata in Monitorul Oficial la sfarsitul lui noiembrie 2014. Desi masura a fost menita sa simplifice procedura de solicitare si de rambursare a accizei, numarul operatorilor de transport interesati de recuperarea celor 4 centi/l (reglementati prin OG 14/2014) este cu mult sub asteptari. Pentru ca, desi se estimase initial ca peste 20.000 de agenti economici vor solicita returnarea supra-accizei, in realitate numarul celor interesati este infim. Mai exact, din datele furnizate de Autoritatea Rutiera Romana, pana la 28 noiembrie 2014 fusesera depuse pentru inscrierea in Registrul operatorilor si al vehiculelor eligibile pentru recuperarea de accize doar 456 de cereri, din care 344 primisera decizii de inregistrare. Tot pana la aceeasi data fusesera depuse si 175 de cereri de restituire de accize. La randul sau, ARR a inceput sa emita decizii de restituire, acestea fiind transmise atat transportatorilor, cat si Ministerului Finantelor Publice, care este ordonatorul principal de credite. Ambele institutii au solicitat asociatiilor transportatorilor sa promoveze faptul ca situatia este deblocata si banii platiti pe supra-acciza vor fi returnati. „Din pacate, pe langa dificultatile legate de proceduri, ne confruntam si cu o problema de mentalitate: frica de un control din partea ANAF. Ii incurajam insa pe toti transportatorii sa isi ceara drepturile privind acciza, pentru ca lucrurile s-au mai schimbat, inclusiv experienta personala recenta cu institutiile de control fiind foarte buna“, a explicat Dragos Anastasiu, presedintele Eurolines si membru in Coalitia pentru Dezvoltarea Romaniei.
Din pacate, zarurile au cam fost aruncate din momentul in care legislatia, facuta pe genunchi, i-a determinat pe operatorii de transport international sa isi schimbe politica de alimentare cu carburant si sa se orienteze spre furnizori externi. Acestia din urma au venit rapid cu oferte tentante, astfel ca este cam greu acum sa fie dati la o parte. Chiar daca …

Articole similare

Ad