Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

CE înțelege că este criză de șoferi, dar deocamdată nu are soluții concrete

IRU a organizat, pe 11 octombrie, în Parlamentul European, un nou dialog pe tema lipsei de atractivitate a meseriei de șofer profesionist și a posibilelor soluții la criza de personal din transport. Cu această ocazie, Radu Dinescu, președinte IRU și secretar general UNTRR, a declarat că susține pe deplin campania prin care se urmărește creșterea respectului pentru șoferii profesioniști și mai ales pentru managerii companiilor de transport, astfel încât să se mențină mobilitatea la nivel european și lanțurile de aprovizionare. În plus, campania ar trebuie să ajute transportul rutier să educe publicul larg cu privire la profesia de șofer, pentru a atrage mai multe femei și mai mulți tineri spre aceasta.

Iar Raluca Marian, Advocacy Director IRU, a adăugat că, „pe măsură ce continuăm să lucrăm în parteneriat cu Comisia Europeană și ELA pentru a clarifica și a explica noile norme ale Pachetului Mobilitate 1 pentru părțile interesate, campania #Road2FairTransport va ajuta cele peste 900 000 de companii de transport rutier din UE și șoferii acestora să înțeleagă și să respecte normele din industrie“.

Trebuie amintit faptul că la începutul lui 2022 a fost lansat proiectul TRACE2, finanțat de UE, în care IRU se implică să elaboreze orientări detaliate și materiale de formare.

La discuție au fost alături de IRU patru europarlamentari din Bulgaria, Ungaria, România și Irlanda, care au solicitat reducerea vârstei minime la care se poate lucra ca șofer profesionist de la 21 la 18 ani, pentru a atrage mai mulți tineri spre acest domeniu. În Germania, de exemplu, se poate face ucenicie ca șofer profesionist de la 18 ani. În plus, se mai solicită amenajarea mai multor locuri de parcare sigure și instalații sanitare, astfel încât șoferii de camioane să poată respecta „cu demnitate“ perioadele de odihnă. „În principiu, șoferii de camioane trebuie tratați cu mai mult respect“, a declarat europarlamentarul SPD Ismail Ertug, și nu ar trebui, de exemplu, să descarce ei înșiși camioanele.

Europarlamentarul bulgar Petar Vitanov a subliniat faptul că și țara sa se confruntă cu o criză disperată de șoferi, deși salariul lor este încă atractiv pentru condițiile din Bulgaria, „la același nivel ca pentru un parlamentar“. Cu toate acestea, mulți bulgari nu mai sunt interesați să lucreze ca șoferi de camioane, deoarece condițiile de muncă sunt prea proaste.

Reprezentanții Comisiei Europene și-au exprimat înțelegerea cu privire la solicitările industriei de transport, dar nu au anunțat nicio măsură concretă pentru a rezolva problema deficitului de șoferi, pe care IRU îl estimează la 425.000 de persoane la nivelul UE, și creșterii vârstei medii a șoferilor, până la 47 de ani – ambele cifre cu tendință de creștere în viitorul apropiat.

Henrik Hololei, șeful Direcției Generale Mobilitate și Transport (DG Move) a Comisiei Europene, a afirmat că prin Pachetul Mobilitate s-au făcut deja multe pentru a îmbunătăți condițiile de muncă ale șoferilor de camioane. Dar, pentru a combate eficient deficitul alarmant de șoferi de camioane și autobuze din UE, ar trebui luate mai multe măsuri diferite.

Articole similare

Ad