Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ce sanse are Romania la Trilog

Comisia TRAN a dat unda verde inceperii negocierilor cu Consiliul, iar Pachetul Mobilitate 1 isi urmeaza parcursul legislativ. Vestea buna este ca avem raportori alternativi pe toate cele trei rapoarte de la grupurile politice din tarile estice, care vor incerca sa obtina maximum de compromisuri pe fiecare din cele trei dosare!


Ca si pana acum, parlamentarii din Europa de Est s-au prevalat de tot felul de proceduri din Regulamentul de procedura, care insa, din pacate, nu au facut altceva decat sa intarzie deznodamantul Pachetului. Astfel, la inceputul lui septembrie, in sedinta coordonatorilor din Comisia TRAN, la care a fost prezent si eurodeputatul roman Marian-Jean Marinescu, in calitatea sa de coordonator al Grupului PPE, s-a propus ca cele trei dosare sa fie trimise inapoi catre Comisia Europeana, potrivit articolului 61 din Regulamentul de procedura al Parlamentului European. In afara de ECR, PPE si Renew Europe, care au dorit consultari, reprezentantii niciunui alt grup nu au fost de acord cu aceasta propunere. Ba mai mult, intr-un stil bine-cunoscut, germanul Ismail Ertug, coordonatorul grupului S&D la acea data – pentru ca intre timp a fost schimbat cu suedezul Johan Danielsson, castigator „la mustata“ cu cinci voturi fata de patru – ale bulgarului Peter Vitanov – si-a exprimat parerea din pozitia de coordonator in favoarea inceperii Trilogului, fara sa tina cont insa de opiniile colegilor sai. Oficialul german a fost interpelat printr-o scrisoare chiar de catre colega sa de alianta, Maria Grapini, care i-a reprosat ca nu s-a consultat cu ceilalti membri S&D.
Cateva zile mai tarziu, pe 19 septembrie, membrii TRAN s-au reunit la Strassbourg in cadrul unei sedinte extraordinare inaintea Conferintei Presedintilor, programate in aceeasi zi. Din nefericire pentru transportatorii romani si nu numai, cu 30 la 19, rezultatul a fost, previzibil, net in favoarea respingerii articolului 61. De remarcat insa opozitia europarlamentarilor din blocul estic, in frunte cu cei romani, care au votat pentru aplicarea art. 61. De altfel, din cele 19 voturi pentru, 8 au venit din partea PPE in frunte cu Marian Jean-Marinescu, cea mai clara pozitie in favoarea trimiterii celor trei dosare inapoi la Comisia Europeana. In S&D, datorita Mariei Grapini si lui Cristian Terhes, scorul a fost egal, respectiv 5 voturi pentru si 5 impotriva, iar in grupul ECR s-a inregistrat de asemenea o pozitie favorabila, cu 3 la 1. Restul voturilor au venit din partea a doi „eurosceptici“ din Partidul Brexit (Marea Britanie), June Mummery si David Bull, dar si de la lituanianul Petras Auštrevi?ius, membru Renew Europe. Mai departe, in opinia experimentatului Marian-Jean Marinescu, este foarte important ce se va intampla la negocieri, mai ales ca rolul noului comisar european pe Transporturi nu va fi atat de important ca cel al Presedintiei Consiliului.
Decizia oficiala pentru deschiderea negocierilor a venit in sedinta de pe 24 septembrie, tot in Comisia TRAN, atunci cand s-a supus la vot. Singurul lucru notabil, pentru ca in rest votul a fost pur si simplu o formalitate, s-a petrecut la dosarul privind detasarea, pe care europarlamentarii care se opun actualei formei a Pachetului au fost la un pas de a nu-l trimite in Trilog. „La celelalte diferenta a fost mai mare, insa la detasare au fost 28 de voturi pentru inceperea negocierilor. Daca scadeam sub 25 atunci nu se incepea negocierea. Din pacate nu am reusit sa strangem mai multe voturi in favoarea noastra“, a marturisit Marian-Jean Marinescu, coordonatorul PPE in comisia TRAN.

Cine va conduce negocierile
Nu se stie exact data la care vor incepe negocierile, cert este ca undeva la inceputul acestei luni, dar stim cine face parte din comisia de negociere, iar situatia nu este una favorabila tarilor din Europa de Est. Din partea Parlamentului European este vorba de germanul Ismail Ertug (S&D), in dosarul privind accesul la piata si profesie, cehoaica Kate?ina Kone?ná (Grupul Verzilor), raportor pentru dosarul privind detasarea, si finlandeza Henna Virkkunen (PPE), responsabila de dosarul privind modificarea Regulamentului 561/2009. Din partea Comisiei, initiatorul acestor propuneri legislative este actualul Comisar european pe Transporturi, Violeta Bulc, care si-ar fi dorit sa incheie negocierile in mandatul sau, deci pana la 1 noiembrie, dar acest lucru nu mai este posibil. Nu in ultimul rand, din partea Consiliului Europei va negocia presedintele acestui for, nimeni altul decat noul ministru finlandez al Transporturilor, Sanna Marin, avand in vedere ca pana la finalul anului Finlanda este cea care detine presedintia rotativa a Consiliului.

Avem raportori estici
Transportatorii romani au o sansa in plus, asa cum au explicat Marian-Jean Marinescu si Maria Grapini, prin prisma eventualelor compromisuri obtinute de raportorii din umbra. Spre deosebire de parcursul dosarelor in PE, acum au fost desemnati, in special de catre marile grupuri, si europarlamentari din blocul estic, iar unii dintre acestia cunosc foarte bine Pachetul. Din pacate, desi solicitase pozitia de raportor alternativ in dosarul privind modificarea Regulamentului 561, cel initiat de olandezul Wim van de Camp, Maria Grapini nu a primit aceasta functie din partea coordonatorului S&D – suedezul Johan Danielsson. Social-democratul l-a numit insa pe Petar Vitanov, din Bulgaria, pe raportul privind detasarea. In acest dosar, raportor principal este Kate?ina Kone?ná (Grupul Verzilor) din Cehia, care insa pana acum s-a exprimat in favoarea propunerilor vest-europenilor, in timp ce raportori din umbra, pe langa Petar Vitanov de la S&D, sunt Andor Deli din Ungaria (PPE) si polonezul Kosma Z?otowski (ECR). La dosarul privind modificarea Regulamentului 561/2006, Henna Virkkunen (PPE) din Finlanda este raportor principal, insa unul din raportorii alternativi este letonianul Roberts Zile (ECR) din Letonia, un bun cunoscator al Pachetului, care, de asemenea, nu sustine actuala forma. Nu in ultimul rand, pe dosarul privind accesul la piata si profesie – Regulamentele 1.071/2009 si 1.072/2009 – unde il regasim pe Ismail Ertug (S&D) drept raport principal, PPE a nominalizat-o raportor alternativ pe El?bieta Lukacijewska din Polonia, de asemenea un europarlamentar care cunoaste foarte bine problemele transportatorilor estici. „Avand in vedere ca cele mai mari grupuri au raportori alternativi din est, atunci rolul lor este unul destul de puternic. Ei reprezinta grupurile si impreuna pot fi mai puternici decat raportorul principal. Va conta foarte mult si cum se prezinta in negocieri reprezentantul Consiliului din partea Finlandei (ministrul Transporturilor Saana Marin)“, a explicat Maria Grapini. La randul sau, Marian-Jean Marinescu a spus ca directia clara a celor doi raportori nominalizati de PPE este de a obtine cat mai multe compromisuri posibile. „De exemplu, sa scoata intoarcerea la patru saptamani sau sa mareasca putin perioada permisa pentru cabotaj. Sunt sanse ca sa se obtina cat de cat un compromis acceptabil“, a explicat Marinescu.

Romania face lobby in Consiliu
In timp ce in Parlament se duce o lupta mai degraba procedurala, Romania continua sa faca lobby in Consiliu si sa stabileasca mai multe strategii prin intermediul carora sa incerce sa obtina maximum la negocieri, mai ales ca are puncte de vedere comune cu Polonia, Ungaria sau Bulgaria. „Deocamdata se fac strategiile de negociere, care nu sunt publice, insa cautam toate variantele posibile pentru a obtine cat mai mult. Depinde insa de cum va pune problema Presedintia Finlandei, daca vrea sau nu sa inchida cat mai repede negocierile“, au declarat, pentru Tranzit, surse din Ministerul Transporturilor. In ultima perioada, specialisti din minister au avut mai multe intalniri bilaterale, initiate de Romania, cu mai multe state, printre care Portugalia si Spania, de la care pot fi obtinute voturi in favoarea unor compromisuri, si „continuam sa incercam si cu alte state care au avut abordari schimbate in ultima secunda in Consiliul de ministri“. In opinia surselor citate, conteaza si faptul ca la Comisia Europeana pentru portofoliul Transporturi a fost nominalizata Rovana Plumb, care a fost pentru scurt timp, la inceputul acestui an, si ministru al Transporturilor. „Ea a fost la audiere atunci cand era ministru pe timpul cat Romania a detinut Presedintia rotativa a Consiliului si stie dosarul foarte bine. Deci am avea un comisar mai echilibrat, care va tine cont si de parerea noastra. Dar depinde cum se pune problema in presedintia finlandeza. Romania a atras atentia despre inconsecventa Comisiei, care vorbeste despre reducerea emisiilor, in timp ce in Pachet se impune intoarcerea camionului acasa. Speram ca noua Comisie sa fie mai echilibrata, pentru ca si-a propus obiective in zona de Mediu si ar trebui sa tina cont si de masurile adiacente care se bat cap in cap.“

Vesticii sunt constienti de impactul negativ pe care l-ar avea disparitia flotelor estice
Votul din 23 septembrie este privit in tarile vestice, in special in Germania, ca o victorie mult-asteptata in ceea ce priveste Pachetul, cei de aici intrebandu-se oare ce articol din Regulamentul de procedura vor mai invoca europarlamentarii din blocul estic. Jurnalistii germani de la publicatii specializate vad masurile cuprinse in cele trei dosare pe de-o parte ca pe o incercare, la presiunea sindicatelor si asociatiilor din vest, de a pune capat conditiilor grele de munca pentru soferii profesionisti, in special cei care provin din tari estice, iar pe de alta parte sunt constienti ca nu mai putem vorbi de o piata libera, in conditiile in care soferii si camioanele ar trebui sa se intoarca acasa la fiecare trei si patru saptamani, aratand inspre flotele mari, care, pe fondul crizei de soferi, se folosesc de soferi din Belarus, Ucraina, Republica Moldova, Romania sau Bulgaria. Tot ei sustin ca, cel putin in teorie, noile masuri ar pune capat dumpingului social care s-a format in Germania de ani buni, in terminalele logistice sau in porturile interioare. Oricare ar fi rezultatul negocierilor, mai remarca aceiasi jurnalisti, nu exista nicaieri un plan de rezerva in cazul in care Pachetul Mobilitate 1 va fi implementat in viitorul apropiat. Cel putin in Germania capacitatile de incarcare care pot disparea subit nu pot fi compensate de flotele nemtesti, nici din punct de vedere al soferilor si nici al flotelor propriu-zise. Astfel, spun acestia, incepand cu septembrie 2017, din cauza lipsei de personal, nici Oficiul Federal pentru Transportul de Marfuri (FOPH) si nici inspectorii Biroului Federal pentru transportul de marfuri (BAG) nu au putut initia controale constante si relevante privind interdictia de a efectua pauza normala saptamanala in cabina.

Articole similare