Potrivit datelor inregistrate pe platforma Transporeon si analizate de Capgemini Consulting, in cel de-al doilea trimestru al anului, capacitatea de transport a scazut cu 36,3% comparativ cu trimestrul anterior, dar a fost cu 6,6% mai mare decat in perioada similara a anului trecut.
Indicele preturilor a prezentat o tendinta de crestere, in mai inregistrandu-se cel mai mare nivel din octombrie 2017 incoace, dar si cel mai mic indice de capacitate. Mai mult, in ultimii trei ani, acesta este nivelul de pret cel mai mare inregistrat in trimestrul al doilea.
Exista o corelatie pozitiva intre indicele diesel si indicele de pret, relevand in mod clar impactul pretului motorinei asupra costurilor de transport si, in consecinta, asupra tarifelor. In cel de-al doilea trimestru al anului, pretul combustibilului a crescut semnificativ fata de T1 2018, cu 17,2%.
De asemenea, volumul comertului este un factor reprezentativ pentru cererea si pretul de transport. In trimestrul al doilea, volumul comertului din Europa a scazut cu 11,6%, pana la 2.060 de miliarde de euro, fata de primul trimestru al anului (2.330 de miliarde de euro), aceasta fiind cea mai mare scadere de la inceputul masuratorilor ETFI, din 2011. In comparatie cu aceeasi perioada a anului anterior, in trimestrul al doilea scaderea este de 8,3%.
Conditiile economice generale se aplica in majoritatea industriilor, dar tendintele pot fi mai puternice sau mai slabe in functie de industrie. Analiza indicilor de pret arata ca in trimestrul al doilea din 2018 s-a manifestat o crestere medie in toate sectoarele industriale. Astfel, se constata o majorare semnificativa in industria constructiilor (de la un indice de 86,2 in primul trimestru din 2018, la 101,6 in trimestrul al doilea) si a papetariei (+17,5% fata de trimestrul precedent). Industria lemnului a aratat o oarecare stabilitate, inregistrand doar o crestere de 4,1% in acest trimestru.