AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cele mai importante inovatii au vizat piata de frig

Cu mici exceptii, 2011 nu a adus, nici pe piata de semiremorci si suprastructuri, noutati semnificative, ci doar versiuni optimizate, mai ales in sensul scaderii greutatii proprii si a consumului si al cresterii robustetii si securitatii marfii
 
Dupa lansarea, de catre Krone, a sistemului EasyTarp, si alti producatorii importanti de semiremorci cu prelata au propus anul trecut sisteme de actionare a acesteia care sa permita deschiderea/inchiderea mai usoare si mai rapide, pentru economie de timp si, implicit, de bani.

Fliegl propune, din ianuarie 2011, Quick Lock, un sistem nou de deschidere a prelatei care permite economisirea a circa 50% din timpul necesar acestei operatiuni si este ideal pentru tipurile de transport in care prelata este deschisa/inchisa frecvent. Si consumul de carburant este mai mic, datorita unui coeficient mai bun de penetrare a aerului, suprafata prelatei este bine intinsa, iar solutia este mecanica, robusta, nu necesita intretinere si nu sufera uzura.
Deasupra spatiului de incarcare se afla un manunchi de carlige de care se prind pliurile de deschidere a prelatei, dupa care manunchiul este rasucit cu ajutorul unei manivele fixate pe mijlocul vehiculului, carligele trag de pliuri si prelata se intinde. Datorita pozitiei pliurilor, soferul poate determina la ce tensiune trebuie mentinuta prelata. Iar pentru descarcare nu trebuie decat sa rasuceasca manunchiul in directia opusa, pliurile ies din carlige si prelata se deschide.
Kögel propune o noua semiremorca Mega, cu inaltime utila de 3 m, datorata reducerii inaltimii gatului de lebada cu 35 mm, pana la doar 55 mm, pastrand totusi stabilitatea, si cu greutate proprie de numai 6,5 t si sarcina utila de 12 t datorita constructiei inovatoare a gatului de lebada.
In colaborare cu firme importante de logistica a pieselor auto, Krone a conceput Mega Liner Automotive, pentru transport voluminos, economic si sigur. Constructia e mai rigida, ancorarea marfii a fost optimizata, iar timpul de incarcare s-a redus mult, deoarece deschiderea prelatei laterale se poate face in doar 180 de secunde, cu ajutorul sistemului de inchidere rapida a prelatei EasyTarp, comandat pneumatic, care nu necesita decat patru puncte de blocare pe fiecare parte (fata de 25 la prelatele traditionale), ceea ce garanteaza si o intretinere simpla si sigura. Prelata laterala are si rezistenta scazuta la aer, ceea ce reduce consumul de carburant. O alta particularitate a noii semiremorci o constituie profilele din aluminiu, integrate vertical in prelata, pentru o stabilitate mai mare si pentru a face inutila intretinerea. Un alt avantaj il reprezinta acoperisul liftabil hidraulic, cu inaltime de ridicare de 450 mm, care functioneaza pe principiul cricului. Semiremorca poate atinge o inaltime interioara de 3 m, are o parte frontala solida si un nivel ridicat de securitate si se mai poate folosi la transport de bauturi, fiind certificata si pentru asta.
Deoarece indepartarea zapezii si a ghetii de pe acoperis si prelate este periculoasa si dificila, si putine statii de pe autostrazi ofera instrumentele necesare pentru aceasta operatiune, Krone propune sistemul Ice Protect, care poate fi controlat automat de sofer prin intermediul unui panou fixat din fata semiremorcii. Prin apasarea unui buton, acoperisul este ridicat cu circa 20 cm, astfel incat apa si zapada sa cada in lateral, apoi revine automat in pozitia de mers. Noul sistem este disponibil pentru toate prelatele, iar anumite companii de asigurari ofera reduceri daca semiremorca este astfel echipata.
Schmitz propune noul sistem de prelata Slinding Micro Post (SMP) cu Speed Curtain, robust (deoarece o prelata trebuie sa suporte fara probleme si fara costuri mari de intretinere pana la 45 de deschideri/inchideri pe zi), care necesita o intretinere minima, se poate deschide rapid, in 35 de secunde (economie de circa 90%, ceea ce aduce, conform calculelor Schmitz, o reducere de 3,5 euro din costul fiecarei incarcari) si reduce cu 1-3% consumul de carburant datorita aerodinamicii. Vehiculele astfel dotate isi gasesc utilitatea mai ales in industria auto, unde noile concepte de transbordare – crossdocking – cer timpi tot mai scurti de incarcare/descarcare, sau la transportul de bauturi, unde un incarcator poate manipula dintr-odata sase paleti, deci si viteza de actionare a prelatei trebuie sa fie pe masura. Economia de timp creste prin faptul ca nu este nevoie de alte masuri de securitate pentru marfa. Iar daca incarcatura nu se adapteaza din punct de vedere al formei este posibila ancorarea folosind 30 de perechi de inele si barele verticale de blocare.
Spre deosebire de prelatele clasice, Speed Curtain este ghidata de sus si de jos, ceea ce permite transmiterea mai buna a fortelor, arimarea mai sigura si evitarea manevrelor plictisitoare de deschidere/inchidere. Cand mecanismul de blocare fata si/sau spate este deschis, soferul poate sa faca pur si simplu sa gliseze prelata spre fata sau spre spate, iar deschiderea libera are 8.750 mm.

Frigorifice mai solide si mai economice
In vederea cresterii eficientei energetice a caroseriilor si semiremorcilor prin reducerea consumului de carburant si a energiei necesare pentru a le produce, Krone propune Cool Liner cu kit aerodinamic care scade consumul cu circa 7% comparativ cu o frigorifica standard si costa 3.000-4.000 de euro. Iar eficienta este cu 25% mai mare datorita izolarii mai bune oferite de panelurile izolate cu vacuum.
Lamberet a lansat anul trecut doua vehicule complet noi, SR2 Super Beef si Portor HD, si o solutie frigorifica 100% electrica, pentru furgoane, dar mizeaza in continuare si pe SR2 Heavy Duty (HD), pentru distributie, prezentata in premiera in 2010, la IAA Hanovra, si premiata la salonul de la Kortrijk in 2011, si pe SR2 Green Liner.
SR2 Super Beef este dedicata transportului de carne pe carlige, are centrul de greutate cu 70 mm mai coborat, sasiu largit de la 2.040 la 2.140 mm si ranforsat, suspensii supradimensionate, cu perne de 360 mm in loc de 300, si control al presiunii dinamice a anvelopelor de la SAF, pentru stabilitate foarte buna. Semiremorca are un canal lateral care permite aerului rece sa ajunga si in spate si este echipata cu panouri dezvoltate pentru folosire intensiva, iar insertiile din otel pe partile laterale au sectiune dubla, de 30×5 mm, si sunt pozitionate la fiecare 305 mm. Cadrul este solid, rezistent la socuri si usor de intretinut, deci aduce si costuri reduse de exploatare. Vehiculul mai este dotat cu sistem de transfer lateral al efortului de la duba la sasiu, pentru mai multa stabilitate.
SR2 Green Liner, cu ultimele sale imbunatatiri, este cea mai usoara si mai economica semiremorca frigorifica de pe piata, asa cum declara reprezentantii Lamberet, SR2 Heavy Duty are acum si varianta Portor HD, ranforsata, adaptata pentru distributie intensiva si silentioasa, iar solutia de izolare 100% electrica echipeaza deja un Renault Kangoo ZE si un Vito E-Cell (acesta din urma cu autonomie de 130 km, volum util de 3,5 m3, acelasi cu al unui furgon frigorific clasic, si sarcina utila de 850 kg; MB a programat productia a 4.000 de Vito E-Cell pe an, iar pana la sfarsitul lui 2011 realizase 400). Lamberet mai este si partener Carrier Transicold pentru noul grup hibrid Pulsor destinat utilitarelor, care echipeaza in avanpremiera un Renault Trafic.
Schmitz a investit circa 11 milioane de euro in dezvoltarea noilor furgoane frigorifice S.KO Cool, care sunt acum mai solide si mai usor de manipulat si permit scurtarea timpului de reparatii si economii de carburant datorita imbunatatirii aerodinamicii si izolarii. In dezvoltarea noului model, inginerii Schmitz s-au concentrat asupra a 18 puncte. Colturile ranforsate ale usii sporesc stabilitatea si rezolva si problema vulnerabilitatii acestei suprafete cand camionul e tras la chei. Noile elemente ranforsate din PVC pentru legatura dintre panoul lateral si cadrul portii spate sunt rezistente la socuri, impact si temperaturi scazute. Garnitura de la baza cadrului usii spate este du-rabila, etansa, rezista bine la spalarile cu jet de vapori si are o durata de viata mare. Iar pe viitor Schmitz va folosi mai degraba otelul decat aluminiul pentru profilele care incadreaza panourile laterale, ceea ce va spori rezistenta si izolarea, fara a creste greutatea proprie. Profilele din otel si conceptia speciala a compusilor podelei, acoperisului si panourilor laterale sporesc si ele stabilitatea, iar izolarea buna se datoreaza si noului sistem de spuma NX17 si panourilor laterale si podelei mai groase. Si inchiderea a fost imbunatatita, in sensul ca acum se face mai usor, iar un semnal luminos verde indica faptul ca blocarea s-a realizat corect. Pentru a configura semiremorca adaptata cel mai bine la necesitatile clientului, Schmitz propune niste pachete functionale care grupeaza anumite specificatii si inlesnesc configurarea vehiculului.
O alta inovatie Schmitz o reprezinta panourile FERROPLAST® HDR, mai rezistente la impact si care, astfel, permit pastrarea starii bune a vehiculului si o valoare de revanzare mare.

Si producatorii de basculantele vizeaza scaderea consumului
Kögel a lansat o noua semiremorca basculanta cu trei axe, greutate proprie mai mica de 6.000 kg in cazul echiparii standard si volum util de 24 m3, pentru transport de materiale de constructii, cu un concept modular, cu bena rotunda boltata (pentru inlocuire mai usoara si mai ieftina a componentelor deteriorate), versatila si flexibila, cu un mare grad de stabilitate si protectie anticoroziune a sasiului si benei prin vopsire catodica cu Nano Ceramic – este pentru prima data cand un vehicul de constructii beneficiaza de vopsire catodica integrala din fabrica. Basculanta se preteaza atat la transport de nisip si pietris, cat si la materiale cu granulatie mare.
Printre noutatile Schmitz se numara si benele din otel S KI 24 9.6 si 10.5 ST, de 50-60 m3, cu greutate proprie de 7,850 in echiparea completa, robuste si usoare, pentru transport de fier vechi, reciclarea acestui material fiind o ramura comerciala tot mai dezvoltata in Europa. Principalele provocari pentru producatorii unor astfel de vehicule sunt reprezentate de greutatea si caracterul foarte abraziv al fierului vechi, care impun folosirea unor semiremorci cu greutate proprie mica, dar, pe de alta parte, foarte stabile. De aceea aluminiul nu prea poate fi folosit cu succes. Cele doua bene de la Schmitz se caracterizeaza si prin costuri mai mici cu reparatiile decat ar necesita un model din aluminiu, cu atat mai mult cu cat peretii laterali sunt ranforsati suplimentar.
Tecnokar a lansat in februarie 2011 axa viratoare dubla, care demonstreaza preocuparea companiei pentru reducerea consumului de carburant in cazul ansamblurilor rutiere: dupa imbunatatirea singurei parti aerodinamice a vehiculelor prin modificari aduse caroseriei, trebuie sa se tina cont si de rezistenta la rulare a rotilor. Iar o axa fixa, in afara de constrangerile legate de incarcare, trebuie sa suporte si efectele derapajului la schimbarea directiei. Indepartarea acestui risc se poate face cu ajutorul unei axe autoviratoare duble (fata si spate), care permite pastrarea directiei. Iar testele pe sosele cu vehicule echipate cu inovatia Tecnokar au pus in evidenta o reducere de circa 12% a consumului de carburant.
Compania a mai prezentat, in noiembrie 2011, bena rotunda usoara Supertop, realizata integral din otel (pentru costuri de intretinere reduse), dar cu o greutate proprie mai mica de 5 t, disponibila in doua variante: de 24 m3, pentru o bena foarte usoara, si 26 m3, pentru configurarea noului ansamblu cu greutate totala de 44 t. Vehiculul poate fi echipat cu toate optionalele disponibile la Tecnokar, inclusiv cu axe duble autoviratoare, pentru economie de carburant si uzura mai mica a pneurilor. Compania a mai lansat, in iulie 2011, o bena basculabila pe spate cu volum util record, de 82 m3, foarte stabila atat pe sosea, datorita sistemului Stability Plus, cat si la basculare, cu sasiu foarte rigid, cu axe Mercedes de 9 t, cu discuri de frana cu diametru de 430 mm si anvelope 385/55 R22.5 si cu mare stabilitate in timpul bascularii. Vehiculul este in intregime din otel, are greutatea proprie incepand de la 10 t si este echipat cu profile aerodinamice care permit reducerea consumului de carburant.

Sasiuri pentru containere mai robuste si mai usor de manevrat
Noul sasiu Box Liner SDC 27 e LTU6 de la Krone este robust si usor de manevrat si poate transporta containere de la 20' la 45', avand comanda electronica practica ce permite incarcarea/ descarcarea rapide si fiabile, si pentru a carei programare s-a folosit experienta Krone din domeniul tehnologiei agricole.
Preselectarea containerelor si ghidarea lor se fac simplu si intuitiv. Soferul alege, pe ecran, containerul pe care trebuie sa-l transporte, iar sistemul electronic comanda iesirea pneumatica in fata si in spate, complet automata, si ofera informatii despre reglajele suplimentare necesare. Descarcarea se face la fel de simplu.
In afara de faptul ca este foarte usor de manevrat, sasiul pentru containere se distinge si prin robustete, fiind conceput pentru zile lungi de lucru, cu incarcari/descarcari frecvente, si dispune de multe sisteme practice, cum ar fi partea telescopica din centru-fata, blocarea reglabila pe inaltime si amortizoarele din cauciuc, de mari dimensiuni.
Datorita celor doua pozitii ale pivotului de atelaj, sasiul se potriveste cu toate motoarele de tractiune din prezent. Noul sasiu este echipat standard cu RSS si, datorita tratarii KTL, beneficiaza de garantie mare anticoroziune, ca toate sasiurile Krone.

Articole similare

Ad
Ad