Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cererea clientilor de a scadea tarifele nu e justificata: costul/km a crescut in pandemie

Si in cazul TDT Trans Logistic, unii clienti au solicitat reducerea tarifelor, din cauza ieftiniri motorinei, „desi din punctul meu de vedere lucrurile stau diferit, in sensul ca au crescut celelalte costuri, de leasing, salarii s.a., pentru ca nu se mai fac la fel de multi kilometri. Deci beneficiul adus de ieftinirea carburantului se anuleaza“, explica directorul general al firmei, Octavian Radu.

La un consum mediu de 30 l/100 km si un pret net de 0,9 euro/l inainte de ieftinire, motorina reprezenta 0,27 de euro/km, iar dupa ieftinire a ajuns la 0,22. Dintre clientii traditionali, unul singur a cerut o reducere de tarif apropiata de aceasta valoare, iar ceilalti si-au mentinut preturile, dar clientii de pe burse au cerut toti reduceri si in prezent importurile din Germania sunt extrem de ieftine, „la un nivel pe care nu il pot intelege, sub costurile de operare. Poate pentru ca multe firme au amanat plata ratelor incercand sa se capitalizeze si, daca au costuri de 0,6 euro/km fara leasing si primesc un tarif de 0,75 de euro/km, au cat de cat profit. Dar pe termen lung este o capcana, deoarece clientii vor accepta cu mare greutate sa creasca la loc preturile. Poate pentru moment este o gura de oxigen sa mergi la orice tarif, dar pe termen lung nu este o solutie. Sau poate unele firme spun ca, decat sa stea masinile pe dreapta si sa aiba pierderi de 1.000 de euro, mai bine merg si au pierderi mai mici, ceea ce le va ajuta sa suporte aceasta situatie mai mult timp. Pentru ca e clar ca piata nu va reveni curand la ce a fost. In plus, ma intreb ce vor face operatorii cu flote mari, care pana acum au amanat ratele si au trimis soferii in somaj tehnic, dar trebuie sa inceapa sa faca ceva si nu stiu ce va fi atunci pe piata.“
 
In ceea ce priveste finantarea, atunci cand camioanele ajungeau la 12.000 km/luna si rata de leasing era de 2.000 de euro/luna, acest cost reprezenta 0,16-0,17 euro/km. Dar cand se ajunge doar la 10.000 km el reprezinta 0,20 de euro/km. Sase din cele 16 camioane sunt in leasing, iar restul sunt achitate, „deoarece am gandit structura parcului pentru momente grele, ca acesta. Iar costul/km este de 0,58 de euro pentru vehiculele iesite din leasing si de 0,76-0,80 de euro, in functie de kilometraj, pentru cele aflate inca in leasing.“
 
Veniturile soferilor au scazut putin din cauza ca a scazut si volumul de lucru, dar salariul lor de baza si taxele au ramas la fel si, impartite la 10.000 km/luna, dau un cost/km mai mare decat la 12.000 km/luna. Astfel ca in cazul TDT Trans Logistic conducatori auto reprezentau 17% din costul total pe kilometru inainte de pandemie si 20% in ultimele luni.
 
Echipamentele de protectie au prilejuit si ele cheltuieli mari, pentru ca au fost cumparate cand deja pe piata era criza si preturile crescusera mult – „am achizitionat si masti cu 8 lei/bucata“ – dar acestea nu au fost inca incluse in calcului costului/km. 
 
Taxele de drum, care reprezinta 0,20-0,21 de euro/km, in functie de tara tranzitata, nu au suferit modificari in ultimele luni.
 
Nici numarul de kilometri fara incarcatura nu a crescut in aprilie si mai, ci este tot de circa 100 km la o cursa de 3.000 km, adica „i-am optimizat si incercam sa introducem din ei si in tarif, pentru a recupera macar 50-60 de euro/100 km“.
 
Daca se adauga si asigurarile, e clar ca nu a scazut costul/km. „Totusi, clientii ne cer reduceri de tarife. Iar unii chiar ma intreaba de ce iau in calcul costul de leasing daca unele masini sunt achitate. Pe de alta parte, ii inteleg, pentru ca si ei primesc de la clientii lor cereri de reducere a tarifelor. Insa acum, cand motorina s-a scumpit iar, tarifele nu cresc si ele la loc“, subliniaza directorul general TDT Trans Logistic.
 

Articole similare

Ad