Ceva Logistics, unul dintre cei mai mari operatori globali de transport și logistică, testează în Spania, alături de Avolta – un grup internațional specializat în retail de turism și servicii de catering – o soluție logistică care îmbină eficiența operațională, sustenabilitatea și inovația tehnologică. Proiectul pilot folosește pe axa Barcelona–Madrid trei camioane articulate cu remorcă dublă (Duo Trailer) alimentate cu ulei vegetal hidrotratat (HVO), un combustibil alternativ cu emisii reduse.
Prin combinarea unui tren rutier de mare capacitate cu un carburant cu impact climatic redus, inițiatorii mizează pe reducerea semnificativă a emisiilor de CO₂ și oxizi de azot. Estimările arată că doar acest proiect pilot ar putea elimina din atmosferă până la 520 de tone de CO₂ și 180 kg de oxizi de azot anual – echivalentul scoaterii din circulație a 440 de camioane convenționale.
Configurarea Duo Trailer presupune un tractor care tractează două semiremorci, fiecare de 13,60 m, conectate printr-o axă dolly, ceea ce permite ansamblului să ajungă la o lungime totală de 32 m. Capacitatea de încărcare ajunge astfel la aproximativ 70 de tone per cursă, dublând eficiența față de un camion standard. Pentru a funcționa în siguranță, traseul este planificat cu puncte de acces verificate și infrastructură rutieră adaptată, mai ales în zonele de încărcare și descărcare.
În prezent, serviciul cu Duo Trailers operează trei zile pe săptămână pe ruta dintre Barcelona și Madrid. În restul zilelor, transportul este efectuat cu camioane articulate alimentate tot cu motorină HVO. Dacă proiectul se dovedește viabil, modelul ar putea fi extins și pe alte coridoare logistice din Spania.
La nivel național, Spania are în prezent aproximativ 80 de autorizații active pentru Duo Trailers. Conform estimărilor Direcției Generale de Trafic, utilizarea acestor combinații ar putea evita până la 35.200 de curse cu camioane convenționale pe an. În termeni concreți, aceasta înseamnă economii de circa 21 de milioane km parcurși și o reducere de peste 19.000 de tone de CO₂, precum și mai mult de 6.600 kg de oxizi de azot.
Funcționarea Duo Trailer este reglementată strict, cu obligații privind accesul permanent la docurile de încărcare, opriri planificate și evaluări periodice. Începând din 2026, costurile de operare vor fi revizuite anual, pentru a lua în calcul inflația, taxele de drum și alți factori care pot influența lanțul logistic.











