In conditiile in care Comisia Europeana (CE) renunta pentru anul acesta la incadrarea deficitului bugetar in limita maxima de 3% din P.I.B.
pentru statele membre, Romania ar putea beneficia de o nesperata oportunitate pentru a demara mari proiecte de investitii, cu finantare atrasa in mod inteligent, fara grija depasirii deficitului, se arata intr-un comunicat de presa al Cabinetului senatorului Vasile Toma.
Pentru a atenua si depasi criza economica pe care o anticipeaza in acest moment guvernul este necesara urgentarea celor mai importante proiecte nationale de investitii. „Stim cat sunt de necesare autostrazile pentru tara noastra si avem cunostinte despre dezvoltarea pe care o genereaza, atat in perioada constructiei cat, mai ales, dupa terminarea acestora, pe tot parcursul utilizarii lor. Trebuie sa unim in mod real provinciile istorice ca sa echilibram dezvoltarea economica. Regiunea Moldova ramane, de multi ani, cea mai dezavantajata in privinta investitiilor, a veniturilor populatiei, a capitalizarii si expansiunii firmelor.
Trebuie sa o scoatem din izolare economica si sa asiguram sansa dezvoltarii pentru cei peste 4 milioane de romani care locuiesc aici”, este de parere senatorul Vasile Toma.
Dintre proiectele de autostrazi care ar trebui sa strabata judetele de nord-est, A8 Ungheni-Iasi-Tg. Mures se desprinde ca fiind cea mai importanta pentru ca asigura accesul optim catre vestul tarii si al Europei pentru toate cele 6 judete din zona. Celelalte doua judete din provincia istorica Moldova, respectiv Vrancea si Galati, pot utiliza traseul de autostrada Buzau-Ploiesti (A7)-Brasov pentru deplasarea spre vest, avand astfel asigurata cea mai mica distanta de parcurs.
„Din pacate, conform ultimelor raspunsuri primite de la Guvern, putem trage concluzia ca, dupa ce au anulat procedura de licitatie pentru constructia tronsonului Iasi-Pascani-Tg. Neamt si au tot prelungit termenele pentru toate studiile lansate pe diferite sectiuni, se bate pasul pe loc, intr-o asa zisa cautare de solutii de finantare sau constructie”.
Pentru a putea demara inceperea lucrarilor trebuie urmati cativa pasi simpli:
1. Actualizarea documentatiei pentru declararea Autostrazii Ungheni-Iasi-Pascani-Tg. Neamt-Tg. Mures ca obiectiv strategic de importanta nationala;
2. Convocarea de urgenta a C.S.A.T. si aprobarea solicitarii;
3. Identificarea posibililor parteneri (institutii financiare solide, cu experienaa in asemenea proiecte), care sa asigure finantarea constructiei autostrazii si demararea rapida a negocierilor in vederea stabilirii acestui tip de parteneriat;
4. Stabilirea, impreuna cu partenerul finantator, prin proceduri urgentate, a constructorului autostrazii;
5. Demararea constructiei autostrazii.
2. Convocarea de urgenta a C.S.A.T. si aprobarea solicitarii;
3. Identificarea posibililor parteneri (institutii financiare solide, cu experienaa in asemenea proiecte), care sa asigure finantarea constructiei autostrazii si demararea rapida a negocierilor in vederea stabilirii acestui tip de parteneriat;
4. Stabilirea, impreuna cu partenerul finantator, prin proceduri urgentate, a constructorului autostrazii;
5. Demararea constructiei autostrazii.
Aceste etape se pot realiza in mare masura simultan. De asemenea, pentru fiecare etapa, trebuie stabilite echipe de specialisti si, in mod obligatoriu, termene clare, se mai arata in comunicatul de presa.