Daca pana in 2007 cele mai multe firme lucrau pe piata libera, fara posibilitatea de a-si face planuri pe termen lung, totul fiind dupa „nasul“ managerului si posibilitatea echipei de a duce contractele gasite de la luna la luna, dupa intrarea Romaniei in Uniunea Europeana a devenit la moda contractul pe termen lung. Si astfel romanii au aflat ce-i aceea licitatie.
Dar daca prin 2007-2008 cele mai multe licitatii se organizau in afara tarii, iar castigatorii erau, de cele mai multe ori, firmele straine, in prezent licitatia a devenit sport national. Toata lumea face licitatie pentru orice, fie ca achizitioneaza un bun de folosinta pe termen mediu sau indelungat, fie ca isi asigura un serviciu, de la logistica la curatenie.
Firmele de transport si logistica au investit masiv in ultimii doi ani in pregatirea unui personal profesionist in organizarea dosarului de participare la licitatii, de regula personal cu aptitudini de vanzare si experienta in „operatiuni“. Nu acelasi lucru se poate spune despre producatori, unii dintre cei care se prezinta la licitatii nestiind sa discearna intre o oferta bine facuta (si care, inevitabil, se incheie cu un pret extrem de atractiv) si una din care avantajele externalizarii se intrevad printre randuri, prin simplificarea unor proceduri interne, mai degraba decat in pret.
In aceste conditii, preturile tot mai mici oferite clientilor pentru a umple depozitele la care trebuie platite chirii, indiferent ca a scazut consumul populatiei sau criza nu se lasa dusa inca, au avut repercusiuni si in profitabilitatea firmelor de logistica pe 2010.
Spre deosebire de piata europeana, unde aceasta s-a situat intre 7 si 10%, in Romania furnizorii de 3PL s-au situat la limita, cei mai avantajati fiind cei care presteaza si activitati de expeditii sau transport.
Tocmai de aceea, prestatorii dedicati serviciilor cu valoare adaugata din depozite au trecut incet-incet si pe segmentul „mai simplu“ (dar care tinde sa devina din ce in ce mai pretentios din cauza concurentei deja mari) al activitatii de cross-docking.
Firmelor de transport le-a mers binisor in 2010, in special celor care au ales sa faca si intracomunitar sau celor care au clienti dintr-o paleta foarte larga de domenii si, mai ales, celor care nu sunt prizonierii unor contracte fixe, renegociate o data la un an sau chiar la trei ani, in care doar clauza de combustibil mai poate schimba tariful, dar si aceea la o valoare care depaseste 5% (daca nu chiar 10%!), fara un efect prea mare in realitate, cand cresterile de pret la combustibil nu sunt atat de mari dintr-odata.
In aceste conditii, firmele cu flote mari, dar clienti putini, au avut o marja de profitabilitate foarte mica in 2010, in timp ce acelea care au ales calea mai greoaie si mai incerta a lucrului traditional, pe comanda, au avut in 2010 cel mai mare profit inregistrat vreodata in Romania.
Rezultatele muncii pe 2010 in logistica si expeditii sunt dezvaluite in acest numar al Logisticii. Cele din transport vor fi facute public, in premiera, la conferinta noastra de transport si logistica de la Timisoara, de pe 13 si 14 octombrie. Tot atunci vom premia si cele mai de succes companii de transport si logistica din Romania din ultimii 10 ani, adica de cand s-a publicat primul numar al revistei Tranzit: decembrie 2001.
Tot in cadrul conferintei „Tranzit 10 ani!“ vom prezenta si ce piedici si ce avantaje se prefigureaza din 2012 si care este strategia de management a celor mai performante 20 de companii de transport si logistica din Romania.
Ne vedem la Timisoara pentru cel mai important eveniment de transport si logistica al anului!