Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad

Costul camioanelor maghiare de internațional este de 0,89 €/km

CNR (Comitetul Național Rutier din Franța) și cabinetul Visemont au realizat în 2019/2020 un studiu referitor la activitatea și costurile flotei maghiare de camioane de 40 t folosite la transport internațional, pentru a actualiza informațiile din monografia similară din 2013.

CNR a analizat și condițiile economice și sociale din 2019, bazându-se pentru asta și pe studiile sale anterioare, și pe informații de la experții cu care colaborează, și pe interviurile cu managerii a 15 firme care fac transport pe distanțe lungi, mai ales internațional.

Acestea au între cinci și 285 de camioane, între cinci și 320 de semiremorci, între cinci și 310 șoferi, cifre de afaceri între 680.000 și 42 de milioane de euro, merg mai ales în Germania, Austria, BeNeLux, dar și în țările vecine Ungariei, și apelează frecvent la subcontractori.

În Ungaria, câteva companii multinaționale cunoscute își adjudecă o mare parte din piață și derulează contracte importante în străinătate, iar firmele mici sunt adesea subcontractori pentru ele. CNR atrage atenția asupra faptului că rezultatele acestor interviuri nu pot avea valoare statistică, dar că ele aduc totuși clarificări în ceea ce privește cifrele și informațiile obținute din alte surse.

În Ungaria camioanele sunt exploatate intensiv, 250 până la 315 zile pe an, cu cele mai multe firme intervievate în jurul valorii de 280 de zile. Kilometrajul mediu anual parcurs de vehiculele lor este cuprins între 118.000 și 162.000 km, iar combinând informația cu cele culese de la șoferii intervievați CNR a reținut pentru calculele sale o medie de 144.500 km/an, cu 7,2% mai mare decât în 2013.

Camioanele sunt păstrate în flotă un număr de ani care depinde de marca lor, de natura traseelor și de strategia comercială a firmelor, companiile mari având posibilitatea de a încheia contracte de leasing avantajoase și neezitând să-ți înnoiască flotele o dată la trei ani, în timp ce operatorii mici le folosesc aproape șase ani pe drumuri internațional, apoi încă 3-4 ani pe drumuri naționale, pentru un total de circa 10 ani. Deoarece profilul, mărimea și strategia firmelor sunt foarte diferite, pare dificil să se stabilească o medie a duratei de deținere a vehiculelor, mai ales a autotractoarelor. Dar, pentru a facilita comparația cu alte țări, CNR a reținut profilul cel mai des întâlnit, la 11 firme din 15 intervievate, care presupune șapte ani de deținere, adică patru de leasing și trei suplimentari.

Pentru semiremorci, firmele maghiare preferă să cumpere modele de bază și să le înnoiască mai des, astfel că durata deținerii, de nouă ani, este sub media regională. Modalitatea de achiziție întâlnită cel mai des este leasingul.

Raportul dintre numărul de camioane și numărul de semiremorci este de 1,15, ca în Slovacia și Cehia, dar mai mare decât în Polonia.

Prețul mediu de achiziție a unui camion Euro 6 aflat în urma interviurilor este printre cele mai mari din Europa, cu cele mai multe firme având autotractoare de 90.00 de euro și semiremorci de 22.000 de euro. Durata contractelor de leasing este de 3-5 ani și cea mai întâlnită este de patru ani. Dobânda este cu mult peste cea din alte țări din zonă, mai ales că forintul este într-o zonă de cvasi-speculație din 2019 încoace, deci dobânzile plătite de mulți transportatori depășesc 3%. Marile firme, cu forță financiară, reușesc să scadă însă la 2,2%. La final de contract, o sumă ce corespunde adesea cu 10% din prețul vehiculului este plătită de transportatori pentru a renunța la opțiunea de cumpărare. Unele firme mari intervievate au contracte de leasing cu avans minim, adesea de 1-3%, pe trei ani și fără opțiune de cumpărare. Astfel, ele își înnoiesc flotele des și își păstrează flexibilitatea în funcție de evoluția pieței.

CNR a luat în calcul o dobândă medie de 2,8% și, în condițiile din contractul de leasing, deținerea unui ansamblu articulat de 40 t costă 14.613 euro/an, valoare care pare stabilă comparativ cu cea din 2013, de 14.642 de euro/an cu un raport de 1,17 între numărul de camioane și cel de semiremorci.

Costul unitar mediu al carburantului pentru 2019 a fost de 0,955 de euro/l, conform cifrelor oficiale și după recuperarea parțială a accizei, de 0,01 euro/l. Firmele maghiare preferă să cumpere carburantul mai ales din țară, la un preț de circa 0.940 de euro/l engros (35% din cantitatea folosită), și de 0,955 de euro/l la pompă (30%). Iar pentru a putea completa cantitatea necesară circuitelor lor europene, care sunt de obicei de trei săptămâni, preferă Luxemburg (15% din cantitatea totală, la un preț de 0,941 de euro/l), Germania (10%, la 1,054 de euro/l) sau Spania (10%, la 0,9540 de euro/l după rambursarea unei părți din acciză). Astfel, prețul mediu la care cumpără motorină un transportator maghiar este de 0,9575 de euro/l, iar consumul mediu este estimat la 30,3 l/100 km, în scădere față de 32 l/10 km în 2013.

Și pe piața maghiară sunt posibile contracte de leasing care includ întreținere, dar ele nu sunt foarte des folosite, ci mai ales de către firmele mari, cu putere de negociere. Conform managerilor intervievați, un contract de întreținere ar reprezenta un cost de aproape 5.000 de euro/an pentru autotractor pe durata leasingului. Pentru aproape 30% dintre firmele intervievate întreținerea și reparațiile mici se fac în ateliere proprii și costul estimat este de 2.500-3.000 de euro/an, sumă în care se includ adesea și serviciile legate de anvelope, dar nu și achiziția de piese de schimb și reparațiile mai sofisticate, care se fac la concesionari. Pentru celelalte firme, adică mai mult de jumătate dintre cele intervievate, întreținerea și reparațiile se fac la concesionari în primii ani, apoi într-un atelier mai puțin scump pentru următorii 3-4 ani, caz în care acest cost se ridică la 5.700 de euro/an/vehicul. De acea media reținută de CNR pentru calculele sale a fost de 4.800 de euro/an/vehicul, în creștere puternică față de cei 3.909 euro/an din 2013.

Deoarece pe piața din Ungaria sunt disponibile mai multe contracte pentru anvelope, propuse de marii producători europeni, cu preț/km între 5 și 7 cenți, și mai multe strategii de achiziție și diverse prețuri, de la simplu la triplu, este dificil de găsit o valoare medie pentru întreaga flotă maghiară, așa cum este pentru alte flote europene.

Ce este sigur este că anvelopele, ca și asigurarea, reprezintă un subiect îndrăgit de discuție pentru managerii de transport, fiecare având propria sa viziune și strategie, dar fără ca vreunul să știe exact costul cu anvelopele pentru propria flotă. De acea în acest punct CNR s-a bazat doar pe părerea experților consultați. Conform declarațiilor transportatorilor maghiari, costul anual cu anvelopele pentru un ansamblu articulat de 40 t este estimat la circa 5.140 de euro, în creștere semnificativă față de 2.750 de euro în 2013, mai ales din cauza renunțării treptate la reșapare și preferinței pentru anvelope mai performante, de la marii producători europeni. Cu atât mai mult cu cât anvelopele buget, chinezești sau locale, duc la o creștere a consumului de carburant.

În cea ce privește taxele de drum, tendința este de refacturare directă către clienți, în funcție de traseul ales și de constrângerile legate de termenul de livrare. Costul anual cu taxele se situează pe o plajă cuprinsă între 12.000 și 30.000 de euro (mai mult pentru firmele care traversează Elveția), și ca medie este estimat la circa 22.800 de euro pentru un ansamblu articulat de 40 t care ajunge la 145.000 km/an și merge 80% pe autostrăzi și drumuri cu taxă, în creștere cu 60% față de 2013, și fără să includă eurovinieta, care pentru transportatorii maghiari este mai mult o excepție.

Operatorii din Ungaria acuză o creștere semnificativă a primelor de asigurare în ultimii trei ani, iar sumele avansate de ei sunt diverse, de la 2.000 la 5.000 de euro/an pentru un ansamblu. În această țară tendința este de a negocia separat asigurarea obligatorie (care este foarte avantajoasă dacă este contractată la concesionar la momentul achiziției vehiculului sau la începutul contractului de leasing) și casco (unde beneficiază de concurența de pe piață pentru a negocia cel mai bun tarif și nu ezită să schimbe des furnizorul). Ca urmare a declarațiilor managerilor intervievați, CNR a reținut o medie de 3.250 de euro/an pentru un ansamblu articulat de 40 t asigurat pentru toate riscurile, în creștere cu 17% față de studiul din 2013.

Pentru un autotractor rutier nou, cel mai des întâlnit în Ungaria, taxa anuală pe axă este de aproape 89 de euro, iar pentru semiremorcă este de 461 de euro, deci minimum 550 de euro pentru un ansamblu articulat de 40 t, cu cinci axe și suspensii pneumatice.

Astfel, conform calculelor CNR, costul/km pentru un ansamblu de 40 t pentru transport internațional, în afară de costurile administrative, este de 0,82 de euro/km, față de 0,80 de euro/km în 2013, în creștere cu peste 5% față de studiul anterior. Stagnarea se explică mai ales prin creșterea semnificativă a kilometrajului anual, de la 134.800 la 144.500 km, în ciuda creșterii anumitor costuri, cum ar fi cel cu șoferul (+15,4%), cu taxele de drum (+63%) și cu anvelopele (+87%). Pe de altă parte, costul cel mai mare, carburantul, a scăzut cu 13% și taxa/axă s-a înjumătățit.

Informațiile despre costurile administrative sunt adesea dificil de colectat, și asta în toate țările, deoarece modul de a le lua în calcul diferă de la o firmă la alta – unele includ aici, de exemplu, costul atelierului de care dispun, și în acest declară costuri de întreținere a flotei mai mici. Dar costul administrativ este estimat la 6,4-9% din costul total pe kilometru, deci se ajunge la un cost total de 0,89 de euro/km, puțin sub valorile transmise de transportatori, care îl estimează la 0,82-0,88 de euro/km.

Condiții și costuri de exploatare, în afară de cele administrative, pentru un ansamblu maghiar de 40 t exploatate pe distanțe lungi, la internațional, în 2019

Kilometraj144.500 km/an
Nr. zile de exploatare267/an
Raport semiremorci-camioane1,15
Cost cu șoferul21.889 €/an
Raport șoferi/camioane1,13
Cost de deținere și de finanțare a ansamblului14.613 €/an
Consum mediu30,3 l/100 km
Preț mediu carburant0,9575 €/l
Cost carburant41.921 €/an
Întreținere/reparații4.800 €/an
Anvelope5.140 €/an
Taxe de drum și viniete22.800 €/an
Asigurare vehicul3.250 €/an
Taxă/axă și alte taxe pentru ansamblu550 €/an
Cost total (fără costuri administrative)117.807 €
Cost raportat la kilometrajul anual0,82 €

Articole similare

Ad
Ad