CNR (Comitetul Național Rutier din Franța) a realizat o analiză a pieței cehe de transport pe 2019, care include și date despre costurile de exploatare din această țară. Pentru actualizarea acestora reprezentanții CNR au stat de vorbă și cu managerii a 12 firme cehe care fac transport pe distanțe lungi, mai ales la internațional, și care au de la patru la 150 de camioane, de la cinci la 168 de semiremorci, de la cinci la 163 de șoferi, lucrează în mai toate țările vestice, în special BeNeLux, Germania, Austria și Italia, și au cifre de afaceri cuprinse între 467.435 și 35.057.650 de euro. Opt dintre ele au 30-40% din volume la intern și patru sunt specializate mai mult de 90% la internațional, iar unele dintre ele au fost înființate cu capital german sau rus.
Din această analiză reiese că pentru firmele cehe costurile de transport au crescut mai repede decât cele ale vecinilor, ceea ce îi dezavantajează în competiția cu ei.
Numărul de zile de exploatare a camioanelor declarate de firmele intervievate este de 255-272 pe an, astfel că se ia în calcul o medie de 262 de zile/an. Kilometrajele la care se ajunge sunt foarte diferite de la o companie la alta, între 100.000 și 160.000 km/an, cu o concentrație mai mare în jurul valorii de 138.000 km/an, dar după interviuri realizate și cu șoferii s-a ajuns la o medie de luat în calcul de 143.700 km/an, o valoare similară celei din 2014.
Firmele folosesc camioanele aproape șase ani, iar modalitatea preferată de finanțare este leasingul, pentru 80% dintre mașini: pe 48 de luni de obicei pentru camioane, după care acestea mai sunt folosite încă doi ani, și pe 60-72 de luni pentru semiremorci, după care mai sunt păstrate 3-4 ani. Dobânda pentru contractele de leasing este de 1,6-1,8%.
Prețul mediu de achiziție pentru un autotractor Euro 6, după discount-urile declarate de firmele intervievate, este de 85.000-94.000 de euro, cu o concentrare mai mare în jurul valorii de 88.000 de euro, deoarece transportatorii cehi sunt adesea dependenți de piața germană și au adoptat standardele acesteia în ceea ce privește parcul auto. Iar prețul unei semiremorci este estimat la 23.500 de euro.
Din datele culese de la fața locului rezultă că deținerea unui ansamblu articulat de 40 t costă aproape 15.085 de euro/an, cu o dobândă de 1,6% pentru camion și de 1,8% pentru semiremorcă achiziționate în leasing.
Consumul mediu de carburant rezultat în urma interviurilor a fost de 29,20 l/100 km, iar alimentarea se face mai ales din Cehia, en gros (70%, la prețul de 0,960 euro/l, cu 0,06 euro/l mai mic decât prețul la pompă). Restul de 30% se împarte între alimentarea din Germania și cea din Luxemburg, la prețul de 1,054, respectiv 0,941 euro/l. Astfel, prețul mediu luat în calcul de CNR este de 0,9710 euro/l.
Din cauza apariției diverselor tipuri de contracte de întreținere, estimarea acestui cost devine tot mai dificilă: firmele care apelează la contracte de întreținere clasice în timpul perioadei de leasing au un cost mediu pe șase ani de aproape 5.800 de euro/an, incluzând uneori și schimbarea anvelopelor și alte servicii oferite pe autostradă, marile companii au propriile centre de reparații, iar costul este de aproape 4.300 de euro/an/vehicul, iar firmele mici, care cumpără mașini autofinanțându-se, trec de 7.000 de euro/an/vehicul. De aceea CNR a luat în calcul un cost mediu de 6.200 de euro/an/vehicul de 40 t care nu beneficiază de contract complet de service, o valoare cu aproape 20% mai mare decât la studiul din urmă cu patru ani, când era de 5.250 de euro/an/vehicul.
Pentru nouă din cele 12 firme costul cu anvelopele a putut fi determinat separat de cel cu întreținerea și reparațiile și el se ridică, în medie, la aproape 5.100 de euro/an/vehicul, cu minime de 3.600 și maxime de 8.600 de euro/an/ansamblu, adică în creștere cu aproape 19% față de valoarea medie din 2014, de 4.300 de euro/an/ansamblu. De câțiva ani, unii transportatori au tendința de a semna contracte cu furnizorii de anvelope, la prețul actual de 3,5-4 eurocenți/km parcurs, ceea ce duce la un cost total de aproape 5.000 de euro/an pentru un ansamblu articulat.
Flota cehă folosește mult rețele rutiere cu plată, și destul de scumpe. În precedentul studiu, CNR a subliniat creșterea semnificativă pe care a avut-o acest cost, care pe atunci era de 18.760 de euro/an/vehicul. În 2019 el a ajuns la 21.400 de euro/an/vehicul, incluzând taxele de drum din Germania, Austria, Cehia, Slovacia și Belgia și costul eurovinietei pentru firmele care ajung în țări unde ea se aplică. Pe fondul acestei scumpiri, multe firme cehe de transport au început să prefere contractele în care taxele de drum sunt facturate separat, și în aceste condiții prețul mediu determinat de CNR din studiile sale este de 0,78-0,82 de euro/km fără taxele de drum.
Calcularea taxei pe axă în Cehia se face după aceeași formulă din 1993 încoace, numai greutățile pe axe fiind modificate de mai multe ori, ultima dată în 2014. Pentru toate autoturismele de firmă și utilitarele trebuie să se plătească o taxă anuală care, în cazul acestora din urmă, depinde de numărul de axe și de greutatea totală a ansamblului, fiind de 1.717,82 de euro/an pentru un ansamblu cu cinci axe și 40 t.
Costul cu asigurările este și el relativ mare față de țările din jur: asigurarea care acoperă orice risc pentru un autotractor rutier este de 2.200-2.600 de euro/an, iar pentru o semiremorcă, de 400-700 de euro/an. Valoarea reținută pentru calculul costului/km este de 2.800 de euro/an/ansamblu, în scădere față de cei 3.800 de euro/an/vehicul din 2014.
Luând în calcul toate aceste date, costul pentru un camion ceh care face transport internațional pe distanțe lungi, în afară de costurile administrative, este de 0,85 euro/km în 2019, față de 0,82 euro/km în 2014, adică a crescut cu circa 3,7% în cinci ani și este echivalent cu cel al vecinilor slovaci.
Anumite componente ale costului, cum ar fi șoferul (+34,5%), deținerea camionului (+42,2%), taxele de drum (+14,1%), anvelopele (+18,6%) și întreținerea/reparațiile (+18,1%) au crescut față de 2014, dar aceste creșteri au fost parțial compensate de scăderea costului anual cu motorina, care este principala cheltuială a operatorilor cehi, și care a scăzut de la 52.443 de euro/an la 40.744 de euro/an, deci cu 22,3%.
Costurile administrative sunt evaluate la circa 6,7% din costurile totale, deci se ajunge la un cost/km de 0,91 euro, medie apropiată de valoarea de 0,92 euro indicată de cei mai mulți operatori cehi.
Condiții și costuri de exploatare, în afară de cele administrative, pentru un ansamblu de 40 t exploatat pe distanțe lungi | |
Kilometraj anual | 143.700 km |
Număr de zile de exploatare pe an | 262 |
Raport semiremorci/camioane | 1,16 |
Cost cu un șofer | 26.444 € |
Raport șoferi/camioane | 1,11 |
Cost anual de deținere și finanțare a vehiculului | 15.085 € |
Consum mediu la 100 km | 29,20 l |
Cost mediu carburant în 2019 | 0,9710 €/l |
Cost anual pentru carburant | 40.744 € |
Anvelope | 5.100 €/an |
Întreținere/reparații | 6.200 €/an |
Taxe de drum și viniete | 21.400 €/an |
Asigurare vehicul | 2.800 €/an |
Taxă/axe și alte taxe pe vehicul | 1.718 €/an |
Costuri totale (în afară de cele administrative) | 122.400 € |
Cost/km | 0,85 € |