Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Creștere procentuală spectaculoasă pentru segmentul 6-16 t și mai modestă pentru 3,5 t

În primele 11 luni din 2023 s-au înmatriculat în România, potrivit DRPCI, 14.043 de vehicule comerciale noi cu masa totală maxim autorizată de până la 3,5 t, față de 12.761 în perioada similară din 2022, 150 de vehicule comerciale de 3,5-6 t, față de 124, și 642 de vehicule comerciale de 6-16 t, față de 290 în 2022. Creșterea într-o măsură atât de mare a segmentului din urmă, slab reprezentat în România în anii anteriori, poate fi pusă și pe seama introducerii, conform Pachetului Mobilitate, a obligativității licențierii vehiculelor de 2,5-3,5 t folosite atât la transport internațional, cât și național, cu excepția operațiunilor în cont propriu. Obligativitate care face neinteresantă deținerea utilitarelor mici.

Noua reglementare se vede și mai bine în modul cum a evoluat în ultimul timp numărul de vehicule ușoare licențiate, conform ARR: în octombrie 2021 erau 10.536 de utilitare de 3,51-7,5 t, dar în octombrie 2022 deja se ajunsese la 48.968, iar în septembrie 2023 la 47.231. Celelalte două categorii de greutate au fost relativ constante: 8.958 de utilitare de 7,51-16 t în 2021, 9.103 în 2022 și 10.692 în 2023, alături de 147.460 de camioane de peste 16 t în 2021, 150.120 în 2022 și 155.883 în 2023.

Piața vehiculelor de 6-16 a crescut cu 120%

Dintre cele 642 de autovehicule comerciale de 6-16 t, 505 sunt autoutilitare (în 2022 au fost 159), categorie unde lider detașat este Iveco, 302 (149 cu temperatură controlată, 58 de prelate, 33 de basculante, 26 cu obloane rabatabile, 23 de furgoane, 6 cu cârlig ridicător, 4 pentru transport de vehicule, 1 pentru transport de butelii, 1 pentru caroserii amovibile și 1 izotermă), față de 91 în perioada ianuarie-noiembrie 2022. Podiumul este completat de Isuzu, cu 84 (47 de furgoane, 34 cu temperatură controlată, 2 stropitoare și 1 cisternă), față de 7 în 2022, și Mitsubishi, cu 33, toate cu temperatură controlată, față de 1 în 2022.

În afara podiumului s-au clasat Mercedes-Benz, cu 32 de unități (22 de prelate, 5 basculante, 3 furgoane, 1 pentru transport de vehicule și 1 cu obloane rabatabile), față de 6 în anul anterior, Renault, cu 28 (13 furgoane, 8 pentru transport de vehicule, 4 prelate și 3 basculante), față de 18, MAN, cu 12 (5 furgoane, 4 prelate, 1 basculantă, 1 pentru transport de vehicule și 1 cu obloane rabatabile), față de 29 (MAN este singurul producător care a înregistrat o scădere față de anul anterior la această categorie), DAF, cu 10 (6 pentru transport de butelii, 1 prelată, 1 furgon, 1 basculantă și 1 autoșasiu BX), față de 6, și Volvo Trucks, cu 3 (2 pentru transport de geamuri și 1 prelată).

Din categoria șasiurilor de 6-16 t s-au înmatriculat 137 de unități noi, față de 131 în perioada similară din 2022. Lider de piață este Mercedes-Benz, cu 58 de unități (53 pentru alte activități, 3 pentru transport de echipamente multiple, 1 gunoieră și 1 vehicul pentru curățare străzi/canale), la fel ca în 2022, urmat la egalitate, cu 24, de Isuzu (23 de gunoiere și 1 pentru curățat străzi/canale), față de 7, și Iveco (17 gunoiere, 4 vidanje, 1 vehicul de recuperare, 1 autorulotă și 1 pentru alte activități), față de 13.

Clasamentul continuă cu Renault, cu 12 unități (7 gunoiere, 4 vehicule pentru pompieri și 1 vehicul pentru curățat străzi/canale), față de 21 în 2022, DAF, 6 (4 vehicule de curățat străzi/canale, 1 gunoieră și 1 pentru alte activități), față de 17, Kirchhoff, 6, toate pentru curățat străzi/canale, față de 1, Mitsubishi (2 gunoiere), Otokar (2 gunoiere), Farid (1 gunoieră), MAN (1 vehicul de curățat străzi/canale) și Volvo (1 vehicul apicol).

Segmentul de 3,5-6 t crește cu 20%, dar rămâne restrâns

Dintre cele 111 de autoutilitare de 3,5-6 t (în 2022 au fost 48), Iveco a vândut 63 (35 cu temperatură controlată, 15 prelate, 7 cu cârlig ridicător, 3 pentru transport de vehicule, 2 basculante și 1 cu obloane rabatabile), față de 16. Îl urmează Mercedes-Benz, cu 18 (7 furgoane, 4 basculante, 4 pentru transport de vehicule, 1 prelată, 1 cu temperatură controlată și 1 cu obloane rabatabile), față de 17, Renault, cu 11 (8 basculante, 1 prelată, 1 cu temperatură controlată și 1 furgon), față de 10, Fiat, cu 7 (6 prelate și 1 furgon), Volkswagen, cu 5 (2 furgoane, 1 prelată, 1 pentru transport de vehicule și 1 suprastructură deschisă), MAN, cu 3 (2 basculante și 1 furgon), Ford, cu 2 (1 furgon și 1 basculantă), Multicar (1 rulotă) și Foton (1 furgon).

Din categoria șasiurilor de 3,5-6 t s-au înmatriculat 39 de unități, în scădere față de cele 76 din perioada similară a lui 2022. 15 aparțin Iveco (14 platforme de lucru la înălțime și 1 autorulotă), față de 2 în anul anterior, 12 Mercedes-Benz (9 blindate și 3 ambulanțe), față de 19, 4 sunt Mitsubishi (doar vehicule pentru curățat străzi/canale), față de 2, 4 sunt Renault (toate pentru alte activități), față de 10, 2 sunt Euro Mobil (autorulote) și câte 1 Adria (autorulotă) și Hymer (vehicul de curățat străzi/canale).

Cu 10% mai multe utilitare de până la 3,5 t

În sfârșit, din categoria autoutilitarelor de până la 3,5 t s-au înmatriculat în primele 11 luni din 2023 13.487 de unități, față de 12.353 în perioada similară din 2022. Renault a devansat în ultimul timp Ford și este și acum liderul clasamentului, cu 3.731 de unități (în creștere semnificativă față de cele 2.695 din 2022), în timp ce Ford are 2.961, față de 2.928, iar Iveco are 1.402, față de 1.673. În afara podiumului mai există un singur producător cu peste 1.000 de unități, Mercedes-Benz, 1.042, față de 1.036, iar el este urmat de Volkswagen (974 de unități în 2023 și 786 în 2022), Fiat (902/680), Toyota (829/627), Peugeot (565/520), Citroën (276/408), Opel (225/291), Dacia (174/228) și Isuzu (119/100).

Sub 100 de unități au vândut Ssangyong (93), Suzuki (91), MAN (32), Piaggio (17), Jeep (10) și DFSK (9). Sub 10 unități au vândut RAM (7), Cenntro și Dodge (câte 5), GMC, Maxus și STX (câte 3), Cadillac, Nissan și Sommer (câte 2) și Carroceria Ameline, Ineos și Jac (câte 1).

În ceea ce privește autospecialele de până la 3,5 t, s-au înmatriculat 556 de unități, față de 408 în 2022. Renault este lider de piață la această categorie, cu 183 vehicule, față de 59 în 2022, urmat de Ford, cu 73, față de 68, și Iveco, 46/34. Au mai vândut peste 10 unități Veicoli Blindati Nom (30, față de 14 în 2022), XGO (26/8), Mercedes-Benz (18/50), Volkswagen (17/30), Capron (14/8), Dethleffs (13/2), Benimar și Roller Team (câte 12, față de 19, respectiv 15), Oil&Steel (11/22) și Socage (10/1). Mai puțin de 10 unități au vândut Piaggio (8), Citroën, GSR, Hymer și Peugeot (câte 6), Giottiline (5), Laika, McLouis, Movex și Toyota (câte 4), Challenger și Nobel Art (câte 3), Ahorn, Autostar, Carthago, Fiat, Globe-Traveller, Knaus, MAN, Rimor și Weinsberg (câte 2) și Adria, API CZ, Burstner, CO-MET, Elnagh, Etrusco, Font Vendome, Forster, Nissan, Opel, Palfinger, Possl, Rapido și Sun Living (câte 1).

Ford, liderul pieței de utilitare ușoare electrice

În primele 11 luni din 2023 au fost înmatriculate pentru prima dată în România, din categoria vehiculelor ușoare cu propulsie alternativă, 1 Foton electric de 6 t, 6 Fiat electric de 4,25 t și 384 de utilitare electrice de până la 3,5 t, dintre care Ford a vândut 110, Renault 49, Peugeot 48, Volkswagen 47, Mercedes-Benz 45, Toyota 32, Citroën 21, Fiat 12, DFSK 9, Cenntro 5 și Nissan și Maxus câte 3.

La acestea se adaugă 20 Ford de 3,5 t hibrid, 2 Toyota de 3,5 t hibrid, 1 Ram de 3,5 t hibrid, 11 Piaggio de 3,5 t pe benzină+GPL, 1 UP de 3,5 t pe benzină+GPL și 1 Iveco CNG de 3,5 t.

Modelele electrice au ajuns la 7,3% din piața de vanuri din UE

La nivelul UE, cele mai recente date oferite de ACEA sunt pentru primele trei trimestre din 2023 și arată o creștere a vânzării de vanuri cu 14,3% față de perioada similară din 2022 (în timp ce vânzările de camioane și de autobuze au crescut chiar mai mult, cu 23%, respectiv cu 18,5%). Creșterea pieței totale se datorează mai ales faptului că au crescut unele dintre principalele piețe europene: Spania cu 20,5%, Germania cu 18,2% și Italia cu 16,7%.

În preferințele cumpărătorilor de vanuri, motoarele pe benzină și motorină conduc, cu 83%, față de 87%, cât reprezentau în perioada similară din 2022. Deci sursele alternative de energie câștigă teren: cele electrice au ajuns la 7,3%, aproape dublu față de 2022, datorită unor vânzări cu 91,4% mai mari. Țările unde vânzările de vanuri electrice au avut cele mai mari creșteri sunt Franța (+102,2%) și Olanda (+136,8%), adică prima, respectiva a treia cea mai mare piață europeană din punct de vedere al vânzărilor de vanuri.

(Desigur, pe piața camioanelor cota vehiculelor diesel este mult mai mare, de 95,5%, deși vânzările de vehicule electrice au crescut cu 321,7%, până la 3.981 de unități, din care 65% sunt în Germania și Olanda. Cota camioanelor electrice a ajuns la 1,5%, față de 0,4% în 2022. Iar la autobuze modelele electrice au 14,4% din piață, adică 3.405 unități vândute în 2023, în creștere cu 31,5% față de primele trei trimestru din 2022. Și modelele hibrid au crescut cu 156,1% și au ajuns la o cotă de 12,8%, astfel că vehiculelor diesel le rămâne 64,7% din piață.)

Articole similare