Ti, Upply și IRU oferă, pentru prima dată de când au început să publice indexul tarifului european de transport rutier de marfă, atât o analiză a pieței spot, cât și o analiză a pieței contractelor. Și pentru ambele tipuri de activități vorbim de o creștere în trimestrul al doilea din 2022, când încep să se vadă și mai clar, în tarife, efectele războiului din Ucraina. Reamintim că studiul este realizat de Upply pornind de la peste 500 de milioane de tarife de pe diverse rute din Europa, din care Ti a selectat un eșantion reprezentativ al celor mai traversate coridoare rutiere de transport de marfă și a folosit mediile săptămânale Upply pentru fiecare dintre ele.
Din acest barometru rezultă că tarifele pentru transportul pe bază de contract au crescut în al doilea trimestru 2022 cu 6,1 puncte, ajungând la un maxim de 121 de puncte, în creștere cu 13,1 puncte față de trimestrul al doilea din 2021 – vorbim de al patrulea trimestru consecutiv de creștere – în timp ce indicele pieței spot a crescut mai mult, cu 11,8 puncte față de primul trimestru din 2022 și cu 20,1 puncte față de al doilea trimestru din 2021.
După invazia Ucrainei, prețul motorinei în UE27 înainte de impozitare a crescut cu 69% față de nivelul din ianuarie, cu valori diferite de la o țară la alta. Iar prețul mediu la pompă în trimestrul al doilea din 2022 din principalele țări europene înregistrează o creștere de 13% față de primul trimestru, media europeană fiind de 1,9 euro/l.
Multe țări UE au redus taxa pe combustibil pentru a limita impactul creșterii prețurilor, iar potrivit grupului Transport și Mediu asta a costat guvernele peste 15,8 miliarde de euro. Dar, deși sprijinul oferit de state a atenuat presiunea asupra furnizorilor și clienților, prețurile motorinei la pompă sunt în continuare în creștere, în medie cu 26%.
Cu un preț mediu al țițeiului WTI de circa 105 dolari/baril în trimestrul al doilea din 2022 și ținând cont de faptul că în cele mai multe țări europene prețurile la pompă sunt influențate de prețurile spot ale țițeiului și de cadrul de reglementare, se poate vedea că presiunea asupra transportatorilor rămâne semnificativă. Mai ales că în trecut costurile cu motorina erau estimate în general la o treime din costurile operaționale de transport, dar având în vedere scumpirea acum pot ajunge la 50%.
Economia scade, incertitudinea energetică, inflația și deficitul de șoferi cresc
În afară de costul motorinei, tariful de transport mai este influențat de slăbirea activității în toate economiile majore ale UE și de creșterea inflației – care a ajuns la o medie de 8,6% în iunie în Zona Euro – ce a dus la scăderea încrederii consumatorilor și a întreprinderilor din toate domeniile. Prețul energiei a crescut și el și mai important poate decât toți acești factori este incertitudinea privind furnizarea de gaze rusești, care va continua să ducă la creșterea prețurilor din Europa, la descurajarea creșterii economice și deci la scăderea cererii de transport rutier de mărfuri în trimestrul al treilea al anului.
Deficitul de șoferi, în creștere, continuă să afecteze tarifele de transport prin presiunea pe care o aduce asupra creșterii salariilor – costurile cu salariile reprezintă o treime din costul total de transport. La final de an se estimează că 14% dintre posturi vor fi neocupate, cu 40% mai mult decât în prezent.
Îmbătrânirea forței de muncă este principalul factor care determină deteriorarea situației, vârsta medie a șoferilor de camioane din Europa fiind de 47 de ani. 34% dintre ei au peste 55 de ani, deci sunt aproape de pensionare, iar ponderea șoferilor tineri este prea mică pentru a înlocui numărul semnificativ de șoferi de camioane care se vor retrage în următorii 10 ani – 20% din populația activă europeană are peste 55 de ani.
În Europa există mai puțin de 7% șoferi tineri de camioane, cu vârsta sub 25 de ani. Olanda este țara care atrage cei mai mulți tineri (13%), în timp ce Marea Britanie are cea mai mică proporție de șoferi sub 25 de ani. În România procentul de șoferi sub 25 de ani este de 9,6%.
Creșteri de costuri de transport ar mai putea apărea și când se va generaliza în Europa aplicarea Pachetului Mobilitate, deoarece se va ajunge la o limitare a capacității, dar și la cheltuieli mai mari pentru operatori. IRU estimează că pentru firmele din est costurile anuale ar putea fi cu 10.000 de euro mai mari numai din cauza aducerii camioanelor acasă după cel mult opt săptămâni, ceea ce înseamnă o creștere cu circa 10%. Iar dacă operatorii decid să investească în vehicule suplimentare pentru a compensa necesitatea ca unele camioane să revină la bază creșterea de costuri va fi și mai mare.
Tarifele între Paris și Madrid au suferit a doua cea mai mare creștere din Europa
Tarifele de transport dintre Franța și Spania au atins noi niveluri record. De la Madrid spre Paris cele spot au crescut cu 20,9% față de trimestrul anterior, până la o medie de 1.931 de euro, adică 1,52 de euro/km, iar de la Paris spre Madrid au ajuns la 1.787 de euro (1,41 de euro/km), în creștere cu 21,2% față de trimestrul anterior, adică o creștere aproape dublă față de media europeană și a doua cea mai mare din Europa.
Pe piața contractelor, cea mai mare creștere a avut loc pe ruta dinspre Madrid spre Paris, cu 16,4% față de trimestrul anterior, până la 1.688 de euro (1,33 de euro/km), iar dinspre Paris spre Madrid tarifele au fost cu 5,7% mai mari decât în trimestrul anterior, adică de 1.421 de euro (1,12 euro/km)
Creșterile au fost determinate de creșterea costurilor de transport, iar cererea de transport, în scădere, a mai scăzut din această presiune.
Cel mai mult a contribuit la creșterea tarifelor lanțul de aprovizionare din Spania, țară care înregistrează unele dintre cele mai mari scumpiri ale motorinei, de 45% în iulie față de începutul anului, în timp ce în Franța și Germania a fost de circa 25%.
În trimestrul al doilea al anului motorina s-a scumpit în Spania cu 14,6% față de trimestrul anterior, provocând noi conflicte între guvern și sindicatele din transporturi, astfel încât cu greu au fost evitate noi proteste, de genul celor care au paralizat în martie distribuția de alimente din țară. Dar nu se știe dacă în viitorul apropiat nu vor reveni amenințările cu grevă în transporturi, deoarece firmele de profil din Spania vor să li se dea asigurări că nu vor fi obligate să muncească pentru tarife mai mici decât costurile.
Datele Eurostat arată că în transporturi costurile cu forța de muncă au scăzut cu 0,8 puncte, deci nu au jucat un rol major în creșterea tarifelor, dar acest lucru s-ar putea schimba în lunile următoare, deoarece șoferii independenți reprezentați de TPDTG cer salarii mai mari pentru a acoperi costurile în creștere.
În Franța, în timp ce nivelurile ridicate ale cheltuielilor guvernamentale din 2021 au dus la o revenire puternică a economiei și la cea mai mare creștere a PIB din ultimii 52 de ani, cele mai recente date de la Banca Franței indică o contracție de 0,2% în primul trimestru din 2022 și o creștere de 0,25% în al doilea.
Cererea pe ruta Franța-Spania nu se așteaptă să scadă în lunile următoare, dar consumul a scăzut: în trimestrul al doilea cheltuielile pentru alimente ale unei gospodării din Franța au fost cu 2,4% mai mici, deci un total pe țară cu 410 milioane de euro mai mic decât în trimestrul anterior. Și comportamentul consumatorilor francezi s-a modificat în ultimul timp, așa cum indică datele Nielsen, ei cheltuind acum cu 11% mai mult decât în 2021 pentru mărcile cele mai ieftine și cu 0,5% mai puțin pentru produse precum Lindt și Danone. Franța este destinația primară pentru exporturile de alimente spaniole, dar cererea de transport rutier a scăzut mult pe ruta Madrid-Paris.
Experții francezi în retail se așteaptă ca prețurile în supermarketuri să crească în 2022 cu aproximativ 5%, în timp ce încrederea consumatorilor francezi a scăzut cu 3%/lună în trimestrul al doilea, ceea ce ar putea duce la o scădere, în lunile următoare, a cererii din Franța pentru bunuri perisabile din Spania.
Ca imagine de ansamblu însă, deși cererea de transport se așteaptă să scadă, costurile în creștere ale transportatorilor spanioli, care realizează cele mai multe curse pe această relație, vor pune presiune în continuare pe tarife, atât pe piața spot, cât și pe piața contractelor.
Între Germania și Polonia tarifele din contracte au crescut mai mult decât cele spot
Tarifele de transport între Germania și Polonia au crescut toate, până la maxime istorice, cu excepția tarifului de la Duisburg la Varșovia pentru cursele spot.
Dar, contrar la ceea ce s-a văzut pe alte relații europene principale, între Germania și Polonia tarifele pentru cursele spot au crescut mai puțin decât cele pe bază de contract. Pe rutele spre Duisburg, tarifele spot au crescut cu 4,1%, până la 1.412 euro (1,31 de euro/km), în timp ce tarifele din contracte au crescut cu 7,3% față de trimestrul anterior, până la 1.243 de euro (1,15 euro/km). În direcția opusă, tarifele din contracte pentru transporturi între Duisburg și Varșovia au înregistrat o creștere dublă față de trimestrul anterior comparativ cu tarifele spot, de 4,8%, față de 2,4%, până la un preț mediu de 1.503 euro (1,39 de euro/km), față de 1.232 de euro (1,14 euro/km) în cazul curselor spot.
Tarifele din contracte au crescut foarte puțin față de media europeană, ceea ce arată că, la fel ca în cazul altor rute, transportatorii au reușit să transfere costurile în creștere către clienți. Tarifele spot de la Varșovia la Duisburg au crescut relativ lent, cu numai 60% din creșterea medie din întreaga Europă, iar cele de la Duisburg la Varșovia au crescut și mai încet, cu mai puțin de 20% din media europeană. Dintre toate cele 48 de tarife spot analizate de Upply, doar unul, de la Rotterdam la Varșovia, a crescut mai lent decât tarifele de la Duisburg la Varșovia
Transportatorii care operează între Germania și Polonia s-au confruntat în martie cu unele dintre cele mai mari creșteri ale prețului motorinei din Europa, ceea ce a dus la creșterea în foarte mare măsură a costurilor de operare pe această relație. Prețul motorinei în Germania a crescut cu 28% în martie și era în iulie cu peste 23% mai mare decât în ianuarie, iar Polonia a înregistrat o creștere de 29% în martie și scumpirile au continuat în lunile următoare, motorina costând acum cu 25% mai mult decât în ianuarie. Creșterea prețurilor AdBlue contribuie și ea la creșterea costurilor de exploatare, câtă vreme gazul natural joacă un rol esențial în producerea de AdBlue și incertitudinile cu privire la furnizarea de gaze naturale în Europa vor continua să ducă la creșteri de prețuri.
În ceea ce privește cererea de transport între Germania și Polonia, ea s-a redus din cauza slăbirii industriei din ambele țări, ceea ce a frânat puțin creșterea pe care cheltuielile mai mari de transport ar fi putut să o imprime tarifelor. Finalul celui de-a doilea trimestru din 2022 a adus confirmarea faptului că economia germană are deficit comercial pentru prima dată din 1991. În mai, importurile au crescut cu 2,7%, până la 126,7 miliarde de euro, în timp ce exporturile au scăzut cu 0,5%, până la 125,8 miliarde de euro.
Exporturile din Germania către alte țări UE au scăzut cu 2,8%, cele către Marea Britanie cu 2,5%, iar cele către SUA și China au crescut cu 5,7%, respectiv 0,5%. Indicele PMI pentru industria prelucrătoare din Germania a scăzut cu 4,6 puncte față de primul trimestru al anului și cifrele marilor producători din țară confirmă încetinirea economiei. Vânzările Volkswagen, de exemplu, au scăzut cu 21% în mai și, în ciuda îmbunătățirii livrărilor de semiconductori, industria auto europeană a avut în iunie a 12-a scădere consecutivă față de luna similară din anul anterior.
Scăderea industriei germane a afectat și industria poloneză, care oferă bunuri intermediare pentru aceasta. Indicele PMI de producție din Polonia a scăzut cu 5,5 puncte în al doilea trimestru al anului față de primul, până la 48,4. În plus, în această parte a Europei instabilitatea adusă de conflictul din Ucraina este mai mare, ceea ce, din nou, afectează economia. Iar inflația ridicată, de 15,6% în iunie în Polonia, și creșterea ratelor dobânzilor la 6% le va face viața grea și consumatorilor polonezi, și firmelor din această țară.
Tarife record între Germania și Franța, pe fondul revenirii industriei auto germane
Și între Germania și Franța tarifele de transport au înregistrat noi maxime istorice, atât pentru curse spot – aici creșterea a fost de 1,5 ori mai mare decât creșterea medie europeană pe ambele sensuri – cât și pentru contracte. Tarifele pentru transportul spot dinspre Duisburg spre Paris au crescut cu 17,8% față de trimestrul anterior – cea mai rapidă creștere trimestrială pe care a înregistrat-o tariful pe această relație din 2017 încoace – ajungând la 1.029 de euro (3,41 de euro/km). Iar pe sensul opus, tarifele spre Duisburg au crescut cu 18,5%, până la 641 de euro (2,12 euro/km). În cazul contractelor tarifele au crescut mai puțin, deși tot peste media europeană, ajungând la 904 euro de la Duisburg la Paris (2,99 de euro/km, adică +10,3% față de trimestrul anterior) și la 555 de euro de la Paris la Duisburg (1,84 de euro/km, în creștere cu 8,9% față de trimestrul anterior).
Potrivit institutului de statistică din Franța, cheltuielile gospodăriilor franceze au scăzut cu 1,4% în al doilea trimestru din 2022, mai ales din cauza unei scăderi cu 2,4% a cheltuielilor cu alimentele. Cheltuielile cu bunurile prelucrate au scăzut cu un procent mai modest, de 0,5%, ceea ce sugerează că cererea franceză pentru produsele finite germane este încă stabilă. Totuși, se văd deja semne de scădere a economiei franceze, înmatriculările de mașini noi, de exemplu, fiind cu 18% mai mici față de primul trimestru din 2022.
Criza microcipurilor a restricționat semnificativ producția de automobile în ultimele 12 luni, dar acest lucru s-a relaxat, Mercedes-Benz și BMW raportând acum că au suficiente componente. Ca urmare, producția auto germană a ajuns la 302.000 de unități, în creștere cu 18,4% față de trimestrul al doilea din 2021 și cu 12,9% față de martie 2022, ceea ce a generat o cerere mai mare pentru transportul rutier german de mărfuri la export și a adăugat o presiune în direcția creșterii tarifelor.
Transportatorii care lucrează între Germania și Franța s-au confruntat și cu scumpirea motorinei și a AdBlue, cursele spre Paris fiind nevoite să țină cont de o creștere inițială a prețului motorinei germane de 28% în martie. Apoi acesta a scăzut, dar este în continuare cu 19% mai mare decât în februarie. Pentru retur, prețul motorinei din Franța a crescut cu 18% în martie, dar a rămas la fel de mare și încă este cu 18% peste nivelul din februarie. Din cauza unui decalaj, efectele scumpirii motorinei s-au văzut în tarifele din al doilea trimestru al anului.
Trei dintre cele patru rute europene cu tarife în scădere sunt între Franța și UK
Tarifele de transport între Franța și Regatul Unit au crescut mult mai puțin decât pe alte rute din Europa. De altfel, numai patru rute au înregistrat scăderi ale tarifelor din contracte față de primul trimestru din 2022, iar trei dintre ele au fost între Franța și Marea Britanie.
Pe piața contractelor, prețurile de transport din Franța în Marea Britanie au scăzut cu 2,1% față de primul trimestru din 2022, până la o medie de 1.686 de euro (2,88 de euro/km), cu 4,1% mai puțin decât în trimestrul al doilea din 2021. Iar pentru returul în Franța prețurile de pe piața contractelor au atins o medie de 1.041 de euro (1,60 de euro/km), în creștere cu 5,0% față de primul trimestru din 2022, mai mică decât creșterea medie europeană a prețurilor din contracte – o dovadă a faptului că presiunea asupra tarifelor este mai mică decât în restul continentului.
Pe piața spot nu au existat scăderi, prețurile reacționând rapid la creșterea costurilor din industria transportului rutier de mărfuri. Dar creșterile de tarife pe această rută sunt doar de două treimi din creșterea medie europeană. Tariful spre Regatul Unit a ajuns la o medie de 2.017 euro (3,44 de euro/km), în creștere cu 7,4% față de trimestrul anterior, iar la retur este de 1.278 de euro (1,97 de euro/km), în creștere cu 14,5% față de trimestrul anterior.
În iulie prețul motorinei la pompele din Marea Britanie era cel mai mare dintre toate țările europene importante, 2,35 de euro/l, cu 16,8% peste cel din Franța și cu 19,1% peste cel din Germania, după ce între 23 mai și 14 iulie prețul a scăzut în toate țările europene importante, cu excepția Regatului Unit. Deci motorina a jucat un rol semnificativ în creșterea prețurilor de transport din al doilea trimestru al lui 2022 și va continua să crească tarifele și în al treilea trimestru al anului.
În ceea ce privește costul forței de muncă în ambele țări, acesta a fost stabil, dar inflația adaugă presiune pentru creșterea salariilor, așteptată atât în Marea Britanie, cât și pe continent.
Cererea de transport din partea ambelor țări a fost mică și va continua să scadă și în trimestrul al treilea al anului. În mai, consumatorii din Marea Britanie s-au confruntat cu cea mai mare rată a inflației din ultimii 40 de ani, de 9,1%, iar Banca Angliei se așteaptă ca aceasta să depășească 11% până în octombrie. Mai mult de jumătate din bunurile din coșul zilnic s-au scumpit cu peste 7%, în timp ce cererea de autoturisme din Marea Britanie este în scădere, înmatriculările de mașini în iunie 2022 fiind cu 24,3% mai mici decât în iunie 2021. Și sectorul de producție din Regatul Unit suferă din cauza creșterii prețurilor, pe fondul scumpirii rapide a materiilor prime.
Consumatorii francezi se confruntă cu un mediu inflaționist mai puțin extrem, dar Banca Franței se așteaptă ca inflația să ajungă la 6,5-7% până la sfârșitul anului. Cererea din partea economiei franceze este în scădere, dar într-un ritm mai lent decât în Regatul Unit. Datele Institutului de Statistică din Franța arată că în trimestrul al doilea din 2022 cererea de vehicule noi este în scădere, deși mai puțin bruscă decât în Marea Britanie
Un alt factor ce influențează tarifele de pe această relație este Brexit, care a făcut ca transportul să dureze mai mult și să fie mai costisitor. Cercetătorii de la London School of Economics au constatat că, deși exporturile și-au revenit în mare măsură, importurile din UE ale Regatului Unit au scăzut cu 25% în raport cu alte destinații, iar varietatea schimburilor de bunuri a scăzut cu 30%, bunurile cu valoare mică fiind cele mai afectate de creșterea costurilor administrative. Vacanțele de vară au provocat noi congestii pe șosele și în porturi și, odată cu introducerea unor noi controale la frontieră în septembrie, întârzierile ar putea adăuga mai multă presiune asupra ratelor – deși cererea scade în toamnă, deci presează în direcția opusă.
Spania are cel mai mare decalaj din Europa între tarifele spot și cele din contracte
Spania a înregistrat unele dintre cele mai mari creșteri ale tarifelor spot în relația cu alte țări din Europa față de trimestrul anterior, cu peste 15% mai mare decât creșterea medie europeană la export și cu 29% mai mare la import.
Astfel, tarifele spot la export au ajuns la o medie de 2.398 de euro (1,46 de euro/km), cu 12,9% peste primul trimestru din 2022 și cu 18,7% peste al doilea trimestru din 2021, iar tarifele spot pentru import au crescut cu 14,4% față de trimestrul anterior, ajungând la o medie de 2.195 de euro (1,07 euro/km). Tarifele spot pentru importurile spaniole au fost divergente și sunt acum cu 26,2% mai mari decât cele din contracte, cel mai mare decalaj dintre toate țările europene.
Asta deoarece pe piața contractelor creșterea a fost mai mică, de 9,3% față de trimestrul anterior la export, până la o medie de 2.106 euro (1,28 de euro/km), în timp ce la import au ajuns la o medie de 1.739 de euro (1,07 euro/km), a doua cea mai mică evoluție dintre toate ratele din contractele internaționale.
Atât consumatorii, cât și producătorii spanioli se confruntă cu unele dintre cele mai abrupte creșteri de prețuri din Europa. Cele mai recente date plasează inflația spaniolă la 10,2%, peste celelalte mari economii europene: Germania (7,9%), Franța (5,8%), Italia (8%) și Marea Britanie (9,1%). Prețul mediu al produselor dintr-un supermarket spaniol a crescut cu 9,4% la începutul celui de-al doilea trimestru din 2022, iar prețurile la Carrefour au crescut chiar cu 12,1%.
Industria se confruntă cu o presiune similară asupra prețurilor, indicele prețurilor de producător din Spania crescând la începutul celui de-al doilea trimestru din 2022 cu 43,6% față de perioada similară din 2021, deci atât consumatorii, cât și întreprinderile solicită volume din ce în ce mai mici de produse finite și intermediare importate din restul Europei, rezultând o presiune considerabil mai mică asupra tarifelor de pe rutele de import.
Cu toate acestea, economia franceză a oferit o cerere constantă pentru exporturile spaniole. La aceasta se adaugă presiunea din partea transportatorilor spanioli, care se confruntă cu unele dintre cele mai mari creșteri de costuri din Europa. La final de iunie 41% dintre membrii de sindicat din Spania au votat pentru o nouă grevă, deci probabilitatea unei astfel de mișcări de protest în trimestrul al treilea al anului este încă ridicată, ceea ce va continua să pună presiune asupra tarifelor de transport pe toate rutele cu plecare din Spania.
Opt dintre cele mai mari 10 creșteri de tarife, între orașe din Franța și Rotterdam/Anvers
Prețurile de transport pe bază de contract la exportul din Franța către aceste porturi au crescut până la o medie de 462 de euro (2,72 de euro/km), fiind cu 11,4% mai mari decât în primul trimestru al anului și cu 19,5% mai mari decât în perioada similară din 2021. Iar importurile franceze au fost cu 14,4% mai scumpe față de trimestrul anterior, adică de până la 558 de euro (3,29 de euro/km).
Pe piața spot, tarifele de export au ajuns la 502 euro (2,95 de euro/km), în creștere cu 14,4% față de trimestrul anterior, iar cele de import au crescut cu 12,4%, până la 630 de euro (3,71 de euro/km).
Cursele între orașe franceze și Rotterdam și Anvers au necesitat mai mult timp și au fost mai scumpe pentru transportatori, deoarece ambele porturi continuă să se lupte cu niveluri ridicate de congestie. De exemplu, în iulie Maersk a avertizat că nivelurile au fost critice încontinuu, iar compania Hapag Lloyd a introdus suprataxe pentru a încuraja colectarea și livrarea promptă a containerelor.
Întârzierile și suprataxele reprezintă, deci, cauzele principale ale creșterii tarifelor. Iar nivelul scăzut al apei Rinului a redus capacitatea de transport fluvial în regiune și, prin urmare, a adăugat mai multă presiune asupra transportului rutier de mărfuri spre și dinspre porturi.
În Franța cererea de mărfuri, atât la import, cât și la export, a crescut, iar cheltuielile gospodăriilor franceze au scăzut – în special din cauza costurilor mai mici cu alimentele, fiind tăiate de pe listă cele de lux – însă într-o măsură mult mai mică decât în restul Europei, în timp ce economia franceză se dovedește rezilientă.
Și consumul de bunuri fabricate a scăzut în Franța, dar numai cu 0,4%, iar PIB-ul țării a fost cu 1,9% mai mic față de primul trimestru al anului, o performanță mai bună decât a Germaniei, Italiei, Poloniei și Regatului Unit, unde scăderile au fost de 4,6%, 5,0%, 5,5% și respectiv, 2,4%.
Motorina, șoferii și seceta, principalele cauze ale tarifelor record din Germania
Tarifele de transport intern din Germania, atât spot, cât și pe bază de contract, au atins maxime istorice, fiind în creștere cu 24% – mai mult decât dublul creșterii din primul trimestru al anului – respectiv cu 12% față de cele din primul trimestru al lui 2022.
Transportatorii germani s-au confruntat în martie cu unele dintre cele mai mari creșteri ale prețului motorinei la pompă, în medie de 28% față de februarie. Apoi acestea au scăzut, iar în săptămâna care a început pe 14 iulie media a fost de 1,98 de euro/l, cu 7% sub nivelul de la sfârșitul lui martie. Dar, din cauza unui efect întârziat asupra pieței transportului rutier de mărfuri, creșterile au fost resimțite în tarife cel mai semnificativ în trimestrul al doilea, deși atunci prețurile combustibililor erau deja mult mai stabile.
Germania, pe de altă parte, se confruntă cu una dintre cele mai grave crize de șoferi de camioane de pe continent, cu un deficit de 50.000-80.000. Lucrătorii migranți reprezintă 24% din forța de muncă din domeniu, iar pierderea cetățenilor ucraineni care s-au întors acasă a amplificat acest deficit.
O altă caracteristică a economiei Germaniei este scăderea activității, care înseamnă o scădere a volumului total de mărfuri cerut de industrie. Există însă și factori care mențin pe linia de plutire cererea de mărfuri transportate rutier la intern, mai ales seceta, care a dus la niveluri scăzute ale apei pe Rin, ceea ce a împiedicat navele cargo să navigheze complet încărcate pe fluviu, deci operatorii au impus suprataxe, crescând costurile și scăzând capacitatea de circulație a mărfurilor în Renania. La începutul lui iunie s-au înregistrat niveluri ale precipitațiilor cu 40% sub medie și se prognoza o întreagă vară secetoasă, ceea ce continuă să pună presiune asupra industriei germane de transport rutier de marfă.
Declinul economic din Italia va tempera tendința de creștere a tarifelor de transport
Tarifele de transport intern spot și pe bază de contract din Italia au avut o traiectorie similară, ambele atingând noi maxime ale tuturor timpurilor și având cele mai mari creșteri trimestriale din primul trimestru al lui 2017 încoace. Tarifele spot au crescut puțin mai mult, cu 9%, față de cele pe bază de contract, pentru care creșterea a fost de 8%.
Creșterea costurilor din Italia a provocat tulburări industriale semnificative în primul trimestru din 2022 și scumpirea motorinei a făcut ca acest lucru să continue în al doilea trimestru. În prezent dieselul costă în Italia cu 21% mai mult decât în ianuarie, în condițiile în care creșterea a fost limitată sub media europeană prin reducerea accizei cu 30 de cenți/l aplicată de guvern în martie, și care inițial era prevăzută până la final de aprilie, după care s-a prelungit de două ori, până pe 8 iulie și până pe 21 august. Cu toată această reducere, motorina s-a mai scumpit cu 7,3% în iunie și cu 3% în primele două săptămâni din iulie, dar tarifele de transport nu ar trebui să crească mult în primele două luni din al treilea trimestru, cât mai este în vigoare reducerea de acciză. După care încă nu se știe ce va fi.
Și piața italiană se confruntă cu un deficit semnificativ de șoferi, estimat la circa 20.000, ceea ce crește costurile forței de muncă, unele firme de transport oferind acum un bonus de 6.000 de euro în încercarea de a încuraja noi șoferi să li se alăture.
În timp ce creșterea costurilor și lipsa capacității de transport duc la creșterea tarifelor, scăderea cererii de mărfuri din partea industriei și a consumatorilor italieni reduce presiunea. În al doilea trimestru din 2022, indicele PMI mediu de producție al Italiei a fost cu 5 puncte mai mic decât în trimestrul precedent, iar cele mai recente date din iunie îl plasează la 50,9, în timp ce o nouă scădere va fi un indicator clar că industria țării este în declin.
Și încrederea și consumul populației sunt în scădere din cauza inflației de peste 8% din iunie și se estimează că cererea de transport rutier de mărfuri va scădea în al treilea trimestru, ceea ce va scădea și presiunea pentru creșterea tarifelor.