Grupul Wielton a încheiat 2022 cu rezultate financiare pozitive, în ciuda contextului economic dificil, iar pentru anul acesta și-a propus consolidarea prezenței pe piețele internaționale cheie, Franța, Marea Britanie, Spania, dar și Germania. Despre cum a fost abordată creșterea prețurilor la materiile prime și energie, transpunerea costurilor suplimentare de producție în prețul final al produselor, dar și despre inovațiile constructorului polonez în materie de automatizare și propulsie alternativă, am discutat cu Mariusz Golec, CEO al Grupului Wielton.
Aleksander GLUS: Cum a fost 2022 pentru Wielton? Cum apreciați piața de semiremorci în contextul politic și economic actual?
Mariusz Golec: Grupul Wielton și-a menținut linia ascendentă a vânzărilor în primele trei trimestre din 2022, veniturile și profiturile fiind, de asemenea, în creștere. Astfel, încasările companiei s-au majorat cu aproape 30% față de anul anterior, la acest lucru contribuind implementarea consecventă a creșterilor de preț, aliniate la scumpirile la carburant și energie. Ne-am menținut poziția de lider în Franța și locul al doilea în Polonia și în Regatul Unit. De asemenea, ne-am consolidat poziția pe piața din Italia și am crescut semnificativ vânzările în Germania. În pofida scăderii cererii per ansamblu pe piața de semiremorci, portofoliul Grupului rămâne la un nivel sigur.
Într-adevăr, situația geopolitică globală instabilă, inflația galopantă, creșterea prețurilor de pe piața energiei electrice și a gazelor naturale și încetinirea observată în preluarea comenzilor continuă să ne pună la încercare, atât pe noi, cât și pe ceilalți producători. În aceste condiții, urmărim îndeaproape evoluția pieței și încercăm să reducem cât mai mult posibil impactul negativ asupra activității noastre. De asemenea, ne concentrăm pe optimizarea proceselor de producție și de vânzare, precum și pe creșterea eficienței operaționale a Grupului Wielton, în 2023 și în anii următori.
În prima jumătate a anului ați înregistrat o creștere semnificativă a veniturilor, dar volumele de vânzări s-au majorat doar cu nouă procente. Reflectă acest raport scumpiri aplicate produselor din portofoliu?
Veniturile grupului au crescut cu aproximativ 29%, datorită, printre altele, unei creșteri a volumului de vânzări de peste 9%, dar și a majorărilor de preț practicate. Vorbim de aproape 30 de procente de la sfârșitul lui 2020 până la începutul anului trecut, ceea ce nu este deloc de neglijat. A fost însă necesar să indexăm tarifele în funcție de scumpirile înregistrate la materiile prime folosite. Per ansamblu, ne așteptăm la o stabilizare a pieței, deși încă sunt fluctuații: vedem așadar o scădere a prețului oțelului sau aluminiului, dar componentele petroliere și placajele de lemn sunt în creștere. De asemenea, noi „turbulențe” pe piețele de energie ar putea apărea în timpul iernii.
Așa-numitul mix de produse vândute a avut, de asemenea, o mare importanță. Am vândut multe remorci cu prelată și boxuri, iar acestea nu au o marjă de profit atât de mare precum basculantele, de exemplu. Prin urmare, rezultatul obținut este cu atât mai remarcabil, reprezentând efortul întregii echipe.
Pentru o companie care se ocupă în principal cu sudura metalelor, reprezintă energia un procent mare din costuri?
Aproximativ 70% din costurile de producție ale remorcilor sunt reprezentate de materiale și componente, iar aproximativ 1% din fiecare unitate sunt energia electrică și gazul. Pentru 2023, anticipăm o creștere a prețurilor la energie, ceea ce se va traduce printr-o creștere suplimentară în costul produselor noastre (în principal din cauza creșterii prețului la gaze). La cea mai mare fabrică, din Wielu, contractul de furnizare a energiei electrice este încheiat până la sfârșitul anului, ceea ce va reprezenta un avantaj. Cu toate acestea, companiile străine vor fi supuse unei presiuni considerabile pe costuri. Prin urmare, măsurile de reducere a consumului de energie sunt esențiale.
Dorim să investim în energie verde și în mașini și echipamente care au consum mai mic de electricitate ori în echipamente cu funcție de recuperare de energie. În plus, intenționăm să dotăm toate fabricile din grup cu sisteme de iluminat economice și să profităm la maximum de oportunitățile oferite de tehnologia actuală.
Investițiile în energie verde nu sunt o noutate pentru Grupul Wielton: compania noastră spaniolă Guillén deține un parc fotovoltaic care i-a permis să devină complet independentă de furnizorii externi de energie. De asemenea, intenționăm să introducem soluții de energie regenerabilă și la alte companii din cadrul grupului.
Care sunt piețele pe care operează Grupul? Polonia nu mai este atât de importantă pentru Wielton?
Piața poloneză a fost și este în continuare importantă pentru noi. Cu toate acestea, ne dorim ca investitorii să privească Grupul Wielton nu doar din perspectiva pieței interne. Cel mai mare flux de venituri pentru grup este generat de vânzările pe piața franceză ale Fruehauf (23%), urmat de vânzările pe piața poloneză ale Wielton (21%). Urmează vânzările din Marea Britanie ale Lawrence David (19%), apoi vânzările pe piața germană ale Langendorf și Wielton GmbH (15%). Astfel, în cadrul grupului nostru – diversificat din punct de vedere geografic – cea mai mare cifră de afaceri este generată pe piețele franceză, poloneză, britanică și, mai recent, germană, unde ocupăm poziția a cincea, cu o cotă de 2%. Și pe alte piețe ne consolidăm poziția și ne creștem constant vânzările.
În Franța, Fruehauf este lider de piață de mulți ani, cu o cotă de 19%. În primele trei trimestre ale lui 2022 au fost vândute peste 3.600 de unități.
Ne propunem să îmbunătățim rezultatul în lunile următoare și, în acest scop, am implementat un program în Franța pentru a îmbunătăți eficiența procesului de producție. Ne concentrăm, de asemenea, pe consolidarea capacității de producție din Wielu, pentru creșterea vânzărilor în Polonia, unde Wielton este pe locul al doilea, cu o cotă de piață de 15%, cu aproape 4.300 de vehicule vândute.
În Marea Britanie, Lawrence David se află pe locul 2, cu o cotă de aproape 14% și peste 3.500 de semiremorci. Vânzările Langendorf și Wielton GmbH au crescut în Germania cu aproape 70%, în timp ce pe piața italiană Viberti se află pe locul 5, cu o cotă de 6% și aproape 900 de remorci comercializate. În Spania, suntem în proces de achiziție a altor companii cu care producătorul local Guillén, cumpărat de noi la sfârșitul lui 2021, colaborează. Prin această achiziție, am intrat pe o nouă piață, unde am vândut peste 400 de unități în primele trei trimestre din 2022. Guillén, ca și Wielton și Langendorf, va sprijini activitățile lui Lawrence David (UK).
Ați fost prezent în septembrie 2022 la IAA Hanovra. Care au fost noutățile?
Piața germană este foarte importantă pentru noi, astfel că de 16 ani ne prezentăm în mod constant produsele și serviciile la IAA. La ultima ediție, sub brandul Wielton GmbH am expus șase remorci, inclusiv modelul cu prelată Coil Master Strong Light pentru transportul de bobine sau tablă și semiremorcile Air Cargo Master și Container Master Super Light cu încuietori automate și picioare de susținere cu ridicare electrică; aceasta din urmă a fost premiată la Trailer Innovation 2023 la categoria Siguranță. Din familia Langendorf am prezentat modelul de ultimă generație City Flexliner, cu două etaje, destinată utilizării în spații înguste, și remorca având podea joasă din seria Smart-Line, premiată cu primul loc în cadrul Trailer Innovation 2023 la categoria Concept. În plus, am expus noile produse ale mărcii Aberg Service, înființată în urmă cu doi ani, care are ca obiect de activitate producția de componente și piese de schimb de înaltă calitate pentru remorci. Premiera a constituit-o noul brand Aberg Connect, responsabil cu soluțiile telematice dedicate produselor tuturor mărcilor Grupului Wielton.
Care sunt particularitățile pieței germane? Puțini constructori străini reușesc să își facă loc.
Germanii apreciază mai ales produsele naționale, astfel că piața de remorci din această țară este dominată de doi producători locali. Aceste companii sunt lideri de mulți ani și au un avantaj considerabil față de concurență. Lor le urmează alți constructori locali, cu volume de vânzări mai mici. Prin urmare, nu ne-am propus să vindem mii de unități în Germania, dar ne dorim cu siguranță să creștem în fiecare an și să ne consolidăm poziția, peste cota de piață de 2% din prezent. În plus, am observat recent că atitudinea transportatorilor germani, deși sunt obișnuiți cu mărcile naționale, se schimbă și devin mai deschiși la nou. De asemenea, produsele noastre sunt din ce în ce mai competitive. Ne concentrăm pe o calitate ridicată a construcției, pe funcționalitate, pe reducerea greutății și pe soluții moderne.
Care este strategia Wielton pentru piețele estice?
Ne reducem la minimum operațiunile din Rusia. De la izbucnirea războiului, am oprit livrările către uzina noastră de asamblare din Sheremetyevo și ne-am concentrat pe vânzarea produselor din stoc și pe recuperarea de numerar de pe această piață. De asemenea, ne-am redus semnificativ forța de muncă angajată și, la fel ca și ceilalți producători străini, urmărim evoluțiile viitoare.
În Ucraina, pe de altă parte, după o perioadă de blocaj, am reluat vânzările, astfel că primele trei trimestre ale anului trecut au fost încheiate cu aproape 300 de unități (+17%). Totuși, nu avem un obiectiv de vânzări pe piața ucraineană în acest moment. Este dificil de prevăzut când se va încheia conflictul și ce va urma. Cred că, la fel ca toată lumea, am dori ca războiul să se termine cât mai curând posibil. Având în vedere nivelul de distrugere din Ucraina, reconstrucția țării va avea loc pe scară largă. Mulți antreprenori văd în acest lucru o oportunitate. Mulți sunt convinși că societățile poloneze vor juca un rol important în reconstrucția Ucrainei. Reprezentanții industriei transporturilor și ai sectorului de producție se bazează pe acest lucru. Așadar, Ucraina este o direcție pe care ar trebui să o urmărim foarte atent.
Cum vedeți posibilitatea creșterii lungimii semiremorcilor?
Schimbarea lungimii semiremorcilor de la 13,6 m cât este în prezent la puțin peste 15 m ar fi o revoluție în transporturi, la fel de mare ca cea pe care am văzut-o cu prelungirea vehiculelor de la 12 m la 13,6 m. Desigur, întreaga industrie va trebui să se adapteze, atât producătorii, cât și industria în ansamblu.
Utilizarea unor semiremorci mai lungi are ca efect reducerea numărului de curse individuale și, prin urmare, a costurilor de exploatare pentru companiile de transport. În plus, și de o importanță deosebită, transportul acestor remorci reduce semnificativ cantitatea de combustibil ars, ceea ce are un impact direct asupra reducerii emisiilor nocive în atmosferă.
Semiremorci de 15 m sunt deja disponibile în Italia, în timp ce Germania analizează posibilitatea de a introduce în transportul public ansambluri lungi de 25‑30 m. Compania noastră franceză Fruehauf are deja în portofoliu remorci extinse, în timp ce la Wielton sunt linii de producție pregătite pentru a fabrica vehicule mai lungi.
Cum vedeți evoluția pieței de semiremorci pe viitor? Ce amenințări și obstacole potențiale ar putea apărea?
O mare problemă este deficitul de lucrători, care afectează multe industrii și cu care ne confruntăm în Franța și în Anglia. Încercăm să creăm locuri de muncă atractive și să sprijinim dezvoltarea personalului. O altă soluție aici o reprezintă automatizarea și robotizarea procesului de producție. Există multe indicii că revoluția tehnologică va avea loc mai repede decât am crezut, din cauza lipsei de angajați și a necesității de a-i înlocui cu roboți.
Apoi, se previzionează că piața va intra în recesiune, astfel că menținerea securității financiare în companiile noastre este o prioritate.
În ceea ce privește electromobilitatea, deși semiremorca este un vehicul mai puțin avansat din punct de vedere tehnologic decât un autotractor, în cadrul Grupului Wielton depunem eforturi pentru a sprijini industria în atingerea obiectivului de decarbonizare. Flotele clienților noștri includ deja vehicule mai ușoare, cu un design aerodinamic pe care l-am dezvoltat împreună. Practic, datorită designului îmbunătățit al semiremorcii, întregul ansamblu reduce în mod eficient și vizibil consumul de combustibil. O prioritate pentru noi este și îmbunătățirea siguranței și a confortului șoferilor. În acest scop, introducem soluții de automatizare a proceselor, astfel încât șoferul să nu fie nevoit să părăsească vehiculul. Soluții precum acoperișul retractabil electric sau părțile laterale ale remorcii care permit încărcarea și descărcarea fără echipaj uman devin standard pe remorci. Digitalizarea oferă, de asemenea, o gamă întreagă de posibilități, inclusiv soluții telematice și utilizarea senzorilor și a camerelor de luat vederi pentru a ușura munca, pentru a planifica rutele și pentru a îmbunătăți siguranța (sisteme de ghidare, informații despre pericolele de pe șosea, parametrii vehiculului). În prezent, o mare parte dintre companiile de transport optează pentru remorci moderne, mai bine echipate, chiar dacă acestea sunt adesea mai scumpe, pentru că permit șoferilor să își facă treaba mai ușor, mai rapid și mai confortabil.
În plus, producătorii de semiremorci trebuie să țină pasul cu dezvoltarea tehnologică a vehiculelor grele. Echipa noastră de cercetare și dezvoltare lucrează în mod constant la produse noi, mai ușoare și mai avansate. În prezent, ne concentrăm eforturile asupra axelor electrice care vor sprijini funcționarea tractorului cu semiremorcă.
Dezvoltăm și un proiect de remorcă având pilă de combustie pe hidrogen (Hyd-drive). Aceasta este prevăzută cu baterie de înaltă tensiune și punte electrică. Energia creată este stocată în baterie și transferată către puntea electrică pentru a asista tractorul în timpul accelerării și pentru menținerea vitezei. La accelerare sau decelerare, funcția de recuperare a energiei reîncarcă și bateria, reducând astfel consumul total de combustibil al vehiculului și al sistemului de frânare. Semiremorcile pot efectua transporturi regionale și interurbane cu un consum redus de combustibil. Hyd-Drive economisește 4 t de sarcină utilă în comparație cu o semiremorcă electrică și oferă timpi de reîncărcare reduși, deoarece încărcarea completă a rezervoarelor durează mai puțin de 15 minute. Un prototip Hyd-drive este în prezent în teste. Încercăm să obținem un preț mai mic, deoarece costul de 90.000 de euro (cât este în prezent) necesită subvenții substanțiale. Ne propunem să facem produsul mai ieftin, pentru a fi la îndemâna cât mai multor companii de transport.
(Traducerea și adaptarea: Cristiana SĂNDULESCU)