
Tarife de transport rutier de marfă pe relația Duisburg-Varșovia
Pe ruta de la Varșovia la Duisburg, și tarifele de transport pe bază de contract, și tarifele spot au crescut în trimestrul al patrulea din 2024 comparativ cu al treilea, cu 2,3%, respectiv 3,3%, ajungând la 1.646 de euro (1,52 de euro/km), respectiv 1.810 euro (1,68 de euro/km). Din același barometru realizat de Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights) rezultă că față de perioada similară din 2023 creșterile au fost de 8,4% în cazul tarifelor din contracte și de 9,4% în cazul celor spot.
Pe sensul celălalt, de la Duisburg la Varșovia, tarifele din contracte au crescut cu 7,3% față de trimestrul precedent și tot cu 7,3% față de trimestrul al patrulea din 2023, până la 1.235 de euro (1,14 euro/km), iar tarifele spot au crescut cu 1,0%, respectiv cu 10,1%, până la 1.447 de euro (1,34 de euro/km).
Diferența dintre tarifele spot și cele contractuale pentru transportul de la Varșovia la Duisburg s-a mărit puțin, la 9,9%, față de 8,9% în trimestrul precedent, în timp ce pe sensul celălalt diferența s-a redus până la 17,2%, față de 24,6%.
Creșterea costurilor de transport din cele două țări – cu excepția motorinei – și în special noua taxă de drum din Germania au forțat creșterea tarifelor sau i-au făcut pe unii transportatori să nu mai lucreze acolo, ceea ce a redus capacitatea disponibilă și a favorizat creșterea tarifelor.
În ceea ce privește inflația, în Polonia aceasta rămâne ridicată, în medie de 4,8% în trimestrul al patrulea din 2024, față de 2,8% în primul și 11,8% în 2023. Creșterile recente provoacă din nou presiuni asupra prețurilor în întreaga economie poloneză, iar costurile cu forța de muncă din transporturi au fost cu 16,0% mai mari decât la finalul lui 2023, aceasta fiind a doua cea mai mare creștere din UE după cea din România. Ca urmare, costurile mai mari ale operatorilor polonezi determină creșteri atât ale tarifelor spot, cât și ale celor din contracte.
Producția de autoturisme din Polonia a crescut cu 35,6%, potrivit Statistics Poland, fiind în medie de 14.000 de unități/lună, față de 10.000 de unități/lună în trimestrul anterior. Dar față de perioada similară din 2023 a scăzut cu 45%. Și comenzile noi au scăzut, până la 95,10 puncte în noiembrie, față de 97,40 de puncte în octombrie. Iar cererea germană deosebit de slabă a determinat cea mai rapidă scădere a comenzilor pentru exporturile poloneze din ultimele trei luni.
Cererea internă și-a revenit ușor în Polonia, dar nu atât cât să compenseze scăderea comenzilor, deci a scăzut și producția, limitând creșterea tarifelor de transport, atât spot, cât și din contracte.
Pe sensul de la Duisburg la Varșovia, cea mai mare creștere de comenzi din industria prelucrătoare germană au avut-o echipamentele de transport, cu 7,5% față de trimestrul precedent. Dar ele sunt în scădere cu 3,0% față de perioada de dinainte de pandemia de Covid-19. Iar comenzile noi pentru producție au crescut cu 3,0% față de trimestrul anterior, dar au scăzut cu 0,8% față de ultimul trimestru din 2023.
Potrivit datelor institutului german de statistică Destatis, retailul, excluzând autovehiculele și motocicletele, a crescut cu 8,0% față de trimestrul precedent și cu 1,6% față de perioada similară din 2023. Vânzările cu amănuntul de alimente, băuturi și tutun au scăzut cu 0,6%, respectiv cu 3,0%, iar vânzările de îmbrăcăminte au crescut cu 6,7% față de trimestrul precedent, dar au scăzut cu 3,9% față de anul anterior. Totuși, GfK a raportat o ușoară redresare a sentimentului consumatorilor în decembrie, atât așteptările privind veniturile, cât și dorința de a cumpăra fiind în creștere, în timp ce dorința de a economisi a scăzut. Și se aștepta o îmbunătățire ușoară a climatului de consum la începutul noului an, dorința de a cumpăra crescând cu 0,6 puncte, până la -5,4, cu 3% mai mult decât anul trecut. Deci consumul din Germania adaugă puțină presiune în sensul creșterii tarifelor pe relația Varșovia-Duisburg.
Potrivit Eurostat, și consumul din Polonia a avut tendințe mixte la final de 2024: vânzările de mașini au înregistrat o creștere puternică, de 11,8% față de trimestrul precedent și de 12,7% față de finalul lui 2023. Vânzările de alimente, băuturi și tutun au crescut modest, cu 0,9%, respectiv cu 1,0%, și bunurile de uz casnic au crescut semnificativ, cu 7,4%, respectiv cu 15,1%. Dar retailul, excluzând autovehiculele, a scăzut cu 1,9% față de 2024, în ciuda unei creșteri trimestriale de 2,4%. Toate aceste cifre sugerează, în opinia analiștilor Upply, o îmbunătățire prudentă a cererii.
În perioada următoare se așteaptă ca, pe ruta Varșovia-Duisburg, costurile în creștere să exercite o presiune ascendentă asupra tarifelor, deoarece transportatorii le transferă clienților. Deci probabil tarifele se vor menține mari în 2025, mai ales că marjele de profit oferă foarte puțin spațiu pentru noi scăderi.