Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cum reducem costul politelor RCA?

Romania are nevoie de un Cod etic al asigurarilor pentru diminuarea fraudelor, este de parere Andreea Paul, Prim-Vicepresedinte PNL intr-o adresa trimisa la redactie. Aceasta a explicat ca, in urma scrisorii pe care a primit-o din partea patronatelor transportatorilor (FORT, UNTRR, APTE2002, ARTRI, AOTR si COTAR) adresata catre Comisia de Buget-Finante si Camerei Deputatilor, raspunde punctual cu un pachet de masuri pe care il va sustine in Parlament si pe care il recomanda ASF-ului si Executivului pentru reducerea preturilor la politele RCA. „Pornesc de la un lucru esential: piata de asigurari trebuie sa devina suport al economiei reale in Romania“.
 

Pachetul de masuri are ca scop scaderea preturilor la politele RCA prin diminuarea daunelor si a fraudelor din piata romaneasca de asigurari si prin introducerea unui Cod Etic“
1. Limitarea "samsarilor de durere" prin adoptarea unui ghid orientativ pentru calculul despagubirilor in ceea ce priveste vatamarile corporale, intrucat acesta este segmentul care a cunoscut cea mai mare crestere a costurilor privind despagubirile in ultimii 5 ani. La beneficiari ajungand doar o mica parte din aceste despagubiri.
 2. Reducerea comisionului de intermediere pentru politele RCA, in conditiile respectarii regulilor concurentiale in vigoare. In Romania acest comision este in jur de 25%. In SUA, de pilda, media este de 8%. Doua treimi dintre vanzarile de asigurari se fac prin intermediari in Romania.
 3. ASF trebuie sa verifice atent nu doar contractele de management, ci si cele de reasigurare. Transparentizarea si verificarea eligibilitatii costurilor aferente segmentului RCA al societatilor de asigurari de catre ASF si echipe specializate din cadrul ANAF este obligatorie. Tinand cont de faptul ca segmentul RCA are un caracter obligatoriu, modul de cheltuire a sumelor colectate de catre societatile de asigurari pentru un produs de asigurare cu caracter obligatoriu, trebuie sa fie unul transparent si justificat. De pilda, majoritatea societatilor de asigurari platesc un cost foarte ridicat al reasigurarii, in conditiile in care societatea de asigurare si cea de reasigurare fac parte din acelasi grup. Rezultatul consta in faptul ca firma de asigurari este de peste 7 ani pe pierderi deliberate in Romania, in timp ce firma de reasigurari din grup situata in afara tarii, uneori in paradisuri fiscale, raporteaza cresteri importante de profit.
4. Scaderea frecventei daunei prin responsabilizarea soferilor. In anul 2010 era de 11%, in anul 2015 scade la 6,7%, in timp ce media UE este putin sub 3%. Acest aspect poate fi rapid corectat/stimulat prin aplicarea sistemului bonus/malus aplicat soferului, in functie de comportamentul sau in trafic. Cazierul de accidente il va urmari pe sofer indiferent cate masini va schimba. Presupune desigur si mentinerea unei baze de date care sa contina cazierul de accidente al soferului si nu al autovehiculului, asa cum este in prezent. La acest punct propun de fapt aplicarea principiului: accidentul este cauzat de catre sofer si nu de catre autovehicul, dar si accesul firmelor de asigurare la baza de date a Politiei cu privire la cauzatorii de accidente in Romania.
5. Cresterea gradului de cuprindere a parcului auto national din perspectiva asigurarii RCA care se poate realiza prin doua masuri ce tin de executiv:
a. Prin serviciul de monitorizare al CNADNR, similar cu cel al rovignetei.
b. Prin unificarea bazelor de date CEDAM cu cea a Politiei, pentru a facilita identificarea soferilor care detin autovehicule fara asigurare RCA si care nu au notificat autoritatile cu privire la neutilizarea acestora. Autovehiculele neasigurate si neutilizate nu ar trebui sa aibe voie sa stationeze pe domeniul public.
 6. Introducerea unui jucator cu capital de stat (ex. EximAsig) in piata RCA, o piata cu cerere obligatorie, care va putea antrena o competitie mai mare a preturilor, pornind de la misiunea ca aceasta societate de asigurari sa devina un centru de profit si sa se autofinanteze, urmand ca toate cheltuielile generate sa fie transparente. Spun asta pentru ca societatea de asigurari cu capital de stat nu este nevoita sa transfere profitul in afara tarii, prin cheltuieli supradimensionate catre societati din grup, evitand sa devina o alta societate care raporteaza pierderi doar in Romania, pierderi care sa justifice o majorare a pretului RCA.
7. Introducerea si monitorizarea respectarii principiilor etice ale industriei de asigurari. Romania are nevoie de un Cod etic al asigurarilor ca de apa. Este o industrie care se bazeaza pe incredere, iar acum este greu incercata de neincredere. Pincipiul pe care recomand sa il introducem este: Nu respecti Codul etic, afara din industrie!
Prim-Vicepresedinte PNL a dat si cateva exemple de anomalii ale pietei:
– Alin Bucse care a fost directorul general al Astra, este consultantul KPMG pentru lichidarea Astra – e bizar ca o persoana sanctionata in repetate randuri de catre ASF pentru diverse abateri si care a contribuit la traiectoria societatii Astra catre faliment sa obtina dupa cateva luni, o functie de conducere in tentativa de salvare a aceleiasi societati de asigurari falimentare;
– Florin Golovatic care este seful de supraveghere al asiguratorilor din ASF, venit din Unica, tot via KPMG.
 8. Numirea in consiliul ASF a unor persoane competente, cu experienta solida in domeniul asigurarilor, pentru ca acestea sunt pozitii ce trebuie sa aibe la baza competenta si integritate.
De asemenea, potrivit aceleiasi surse, aceleasi persoane (e.g. Tudor Grecu si Speranta Munteanu) care reprezentau KPMG Advisory in calitate de administrator, astazi, sunt reprezentantii KPMG Restructuring, lichidatorul aceleasi societati de asigurari – Astra Asigurari. „Apare un vadit conflict de interese, si anume, lichidatorul trebuie sa verifice activitatea anterioara a administratorilor societatii de asigurari, adica tot pe ei! Acest conflict evident de interese, in mod ciudat, nu este sesizat de catre consiliul ASF“.

Articole similare

Ad