Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Daca un singur amendament trece, intervine procedura de conciliere

Pana la finalizarea studiului de impact, care se va intampla cu certitudine pana la sfarsitul anului, Pachetul Mobilitate 1 va ajunge din nou la vot, chiar in aceasta luna, cand amendamentele depuse in Comisia TRAN vor fi dezbatute de cei 49 de membri. Daca un singur amendament trece in plen, atunci intregul pachet legislativ se va intoarce la Consiliu, unde va incepe procedura de conciliere.

Eforturile eurodeputatilor care nu sustin actuala forma a Pachetului Mobilitate 1 sunt ingreunate de situatia pandemica la nivel european, discutiile purtandu-se la distanta, dupa cum ne-a spus Marian-Jean Marinescu (PNL, PPE), membru in Comisia TRAN si unul dintre cei mai activi eurodeputati romani pe problema transporturilor. Acesta a explicat ca amendamentele depuse au vizat si alte aspecte pe langa intoarcerea camionului la 8 saptamani, precum concurenta si piata interna sau mai multe operatiuni la detasare. Votul in TRAN pe amendamente va avea loc in iunie.

„Acum se vor analiza toate aceste aspecte, pentru ca au fost depuse destul de multe amendamente. Vedem si raportorii ce propun, daca se fac compromisuri sau nu, caz in care vom vota.”

Marian-Jean Marinescu

Strategia oficialului PPE prevedea depunerea unor amendamente mai reduse ca numar, dar mai bine tintite, insa „nu am putut sa-mi opresc colegii sa depuna mai multe”. Asta pentru ca cea de-a doua citire, votul din iulie in plenul PE, este o procedura diferita fata de ce s-a intamplat anul trecut la prima citire. Iar astfel votul din Comisia TRAN devine unul extrem de important, explica Marian-Jean Marinescu, pentru ca amendamentele depuse pot fi catalogate ca inadmisibile.

„Exista si posibilitatea, conform regulilor de procedura, ca presedintele Comisiei (Karima Deli) sa le catalogheze ca inadmisibile. Sa speram ca nu se va intampla acest lucru, dar, chiar si asa, o parte din ele sunt convins ca nu vor putea fi refuzate si am speranta ca poate unul, unul singur daca va trece, atunci se reia lucrul cu Consiliul. Bineinteles, daca trece inclusiv de votul in plen.”

Din nefericire, eurodeputatii care se opun adoptarii celor trei dosare in actuala forma nu au majoritate in TRAN, din 49 de membri doar 19-20 fiind impotriva. Mai mult, exista si o problema de distributie geografica, Italia, tara care este in favoarea Pachetului Mobilitate 1, avand nu mai putin de 12 reprezentanti in Comisia de Transport.

„Aveam o intalnire programata cu ministrul italian al transporturilor in care trebuia sa-i prezint amendamentele si punctele noastre de vedere. Din pacate, a trebuit sa o anulam din cauza crizei”

Adina Valean: Pana la final de an vom avea studiul de impact

O alta speranta tine de rezervele exprimate de Comisia Europeana prin intermediul comisarului european de transport, Adina Valean, la trilogul din decembrie 2019, atunci cand Parlamentul si Consiliul au ajuns la un acord. Comisia a comandat un studiu de impact, ale carui rezultate urmeaza sa le aflam pana la finalul anului.

„Studiul va analiza impactul pentru doua prevederi: obligatia camionului de a se intoarce la baza, in tara din care provine, si aplicarea restrictiilor de cabotaj. Vorbim de impact din punctul de vedere al emisiilor, dar si al pietei unice. Studiul va fi facut de consultanti externi, cu sprijinul serviciilor din cadrul Comisiei Europene (CE). In acest moment suntem in procesul de selectare a unui consultant”

Adina Valean

Pe de alta parte, criza actuala provocata de Covid-19, desi este, in mare parte, o criza a mobilitatii, afectand puternic aproape toate sectoarele transportului, nu e un motiv pentru a opri procesele normale ale institutiilor, mai spune comisarul european de transport.

„Suntem in permanenta legatura cu companiile, autoritatile nationale, asociatiile de business si profesionale, cu toti jucatorii de pe piata transporturilor, pentru a avea o viziune de ansamblu asupra efectelor crizei si pentru a gasi solutii posibile si modalitati de ajutor. CE, de la inceputul crizei, a intervenit la nivel de reglementari sau recomandari pentru a ajuta sectorul transporturi. Ca multe alte business-uri, transporturile au la dispozitie mai multe instrumente financiare de folosit pentru iesirea din criza.”

Curtea de Justitie, ultima cale de atac

Nu in ultimul rand, daca Pachetul va fi votat in forma actuala, dupa ce va fi publicat in Jurnalul Oficial al UE, cel mai probabil dupa 8 septembrie, va putea fi atacat la Curtea Europeana de Justitie, act exprimat public de mai multe tari, inclusiv de Romania, prin vocea ministrului Lucian Bode.

„Daca amendamentul privind intoarcerea camioanelor nu trece, am spus ca luam in calcul foarte serios sa atacam la Curtea de Justitie a Uniunii Europene acest demers. Ar fi un dezastru pentru transportul de marfa din Romania daca s-ar duce la bun sfarsit si ar trebui sa fie implementat in 18 luni de la adoptare. Dincolo de celelalte reglementari care tin de Pachetul Roma 1, cu pachetul de salarizare a soferilor, de conditiile de odihna, de cabotaj, de tahografe pentru utilitare sub 3,5 t, Mobilitate 1 este un pachet la care ne uitam cu maxima atentie si speram sa reusim sa modificam cel putin reglementarea legata de intoarcerea camioanelor.”

Lucian Bode

In privinta normelor de aplicare, cele din dosarul privind accesul la piata si profesie si cele privind Directiva Detasarii vor deveni aplicabile la 18 luni de la intrarea in vigoare a actelor juridice, in timp ce normele din regulamentul referitor la duratele de conducere – Regulamentul 561 – se vor aplica in 20 de zile de la publicare, cu exceptia termenelor speciale pentru tahograf.

Articole similare