Record mondial: 1.047 km între Woerth și Berlin prin Hanovra și Hamburg cu un singur plin de Hidrogen lichid. Acum Daimler Trucks provoacă autoritățile europene să facă posibila infrastructura de alimentare cu H2.
Înainte de lansarea eActros 600 care poate atinge o autonomie de 500 km fără a alimenta bateriile electrice, Mercedes-Benz arată astăzi ca e pregătit pentru pasul următor. Daimler Truck a demonstrat cu succes că tehnologia pilelor de combustie pe bază de hidrogen poate fi soluția potrivită pentru decarbonizarea transportului rutier flexibil și solicitant pe distanțe lungi. Un prototip omologat pentru drumuri publice al autocamionului Mercedes-Benz GenH2 a finalizat o cursa record pentru Daimler Truck #HydrogenRecordRun, acoperind o distanță de 1.047 km cu un singur plin de hidrogen lichid.
Noul model Gen2H2 începe acum testele la clienți. Producția de serie rămâne incertă: în a doua jumătate a decadei, deci după 2026. Din păcate, prețul pentru un transport fără emisii vine la un cost mult mai ridicat. Iar primul pas în acceptarea camioanelor electrice și pe H2 vine odată cu scumpirea camioanelor diesel, scumpirea motorinei și scumpirea taxelor de drum. Numai în Germania taxa de drum aproape se va dubla de la 1 decembrie pentru camioanele produse înainte de 2019.
Propulsat de un sistem de pile de combustie și echipat cu un sistem de rezervoare de hidrogen lichid, cursa a început luni, 25 septembrie, după-amiaza, la Centrul pentru clienți Mercedes-Benz Truck din Woerth am Rhein și s-a încheiat marți dimineața, 26 septembrie, în capitala Germaniei, Berlin. Autocamionul a finalizat cursa cu încărcătură completă și o greutate totală combinată a vehiculului de 40 de tone în condiții reale, fără a emite CO2 pe parcursul întregii curse. Drumul record cu rezervoare sigilate și kilometraj controlat a fost confirmat în mod independent printr-un document de inspecție de la TÜV Rheinland
Împreună cu Rainer Müller-Finkeldei, șeful departamentului de dezvoltare a produselor Mercedes-Benz Trucks, secretarul de stat pentru afaceri economice din Renania-Palatinat, Petra Dick-Walther, a trimis camionul pe hidrogen în călătoria sa în fața presei internaționale: „Astăzi este o zi minunată! Un camion alimentat cu hidrogen își începe călătoria din Renania-Palatinat până la Berlin. Suntem mândri că o astfel de inovație de mare anvergură provine din Renania-Palatinat și a fost dezvoltată și testată la uzina din Woerth. Aceasta este o dovadă a spiritului inovator din Renania-Palatinat și va schimba definitiv industria transporturilor. Ea marchează o etapă importantă în transformarea și decarbonizarea sectorului transporturilor – datorită noilor tehnologii. Călătoria camionului GenH2 din Renania-Palatinat până la Berlin face acest lucru posibil.”
După parcurgerea cu succes a distanței record, Andreas Gorbach, membru al Consiliului de Administrație al Daimler Truck AG, șef al departamentului de tehnologie pentru camioane, a condus camionul peste linia de sosire în Ministergarten din Berlin: „Pentru a decarboniza transportul, avem nevoie atât de tehnologii de propulsie cu baterii electrice, cât și de tehnologii de propulsie cu hidrogen. Punctul forte al camioanelor cu pile de combustie este reprezentat de sarcinile flexibile și solicitante de transport pe distanțe lungi. Prin depășirea pragului de 1.000 de kilometri cu un singur plin, am reușit să demonstrăm că „Hidrogenul în camioane este o soluție inovatoare, iar noi facem progrese semnificative pe drumul către producția de serie. În același timp, cursa noastră record de astăzi ne reamintește că decarbonizarea transporturilor necesită alți doi factori, pe lângă tehnologiile de propulsie potrivite: o infrastructură energetică ecologică și costuri competitive în comparație cu vehiculele convenționale.”
Înaintea cursei, camionul Mercedes-Benz GenH2 a fost alimentat cu hidrogen lichid la stația de alimentare a Daimler Truck de la centrul de dezvoltare și testare al companiei din Woerth. Hidrogenul furnizat de Air Liquide este de origine regenerabilă, deoarece a fost produs din biometan cu garanții de origine. În timpul procesului de realimentare, hidrogenul lichid criogenic la minus 253 de grade Celsius a fost alimentat în două rezervoare de 40 kg montate de o parte și de alta a șasiului autocamionului. Datorită izolației deosebit de bune a rezervoarelor vehiculului, hidrogenul poate fi menținut la temperatură un timp suficient de îndelungat fără răcire activă. Ambele rezervoare au fost sigilate înainte de începerea cursei #HydrogenRecordRun de către TÜV Rheinland.
Daimler Truck preferă hidrogenul lichid în dezvoltarea sistemelor de propulsie pe bază de hidrogen. În această stare agregată, purtătorul de energie are o densitate energetică semnificativ mai mare în raport cu volumul, în comparație cu hidrogenul gazos. Prin urmare, poate fi transportat mai mult hidrogen, ceea ce mărește semnificativ autonomia și permite o performanță comparabilă a vehiculului cu cea a unui camion diesel convențional.
Trei ani de transport rutier pe bază de hidrogen
În urmă cu trei ani, la 16 septembrie 2020, Daimler Truck a anunțat la Berlin angajamentul de a investi la scară largă în tehnologia hidrogenului. CEO-ul Martin Daum a prezentat pentru prima dată publicului conceptul Mercedes-Benz GenH2 Truck pentru a sublinia strategia tehnologică a companiei. A urmat înființarea cellcentric, o societate mixtă cu Volvo Group, care va pune în funcțiune una dintre cele mai mari facilități de producție de pile de combustie din Europa. Din 2021, primele prototipuri ale Mercedes-Benz GenH2 Truck sunt supuse unor teste riguroase și și-au demonstrat cel mai recent capacitățile în Pasul Brenner, una dintre cele mai aglomerate și mai dificile rute de tranzit din Europa. Succesul #HydrogenRecordRun marchează acum o nouă etapă importantă pe drumul către transportul durabil. Primele camioane cu pile de combustie sunt așteptate să fie testate în flotele clienților în anii următori, în timp ce obiectivul rămâne ferm stabilit pentru introducerea versiunii de serie a camionului Mercedes-Benz GenH2 în a doua jumătate a deceniului.