Deficitul de șoferi, creșterea costurilor pentru combustibil, cheltuielile operaționale și obligația de a trece la flote mai ecologice reprezintă, în opinia analiștilor Ti Insight, principalele provocări din industria europeană a transporturilor.
Tot aceștia amintesc că, în condițiile riscurilor fizice și sistemice – fenomene meteorologice extreme și infrastructură interconectată – UE promovează decarbonizarea rapidă prin Green Deal și Strategia pentru mobilitate durabilă și inteligentă, care subliniază importanța electrificării flotelor și a investițiilor în combustibili mai curați. Și odată cu electrificarea apare și necesitatea unor curse mai flexibile și dinamice, deoarece operatorii care fac transport pe distanțe lungi au nevoie de rute cu suficiente opriri pentru încărcare.
Iar soluțiile digitale sunt esențiale pentru a permite operațiuni mai fluide.
Toate aceste schimbări pregătesc terenul pentru o industrie mai durabilă și mai eficientă din punct de vedere operațional, sunt de părere analiștii Ti, dar firmele trebuie să-și gestioneze bine bugetele pentru a adopta aceste dezvoltări.
Companiile au nevoie în timp real de date despre costul/km, consum, taxe de drum și ore de condus, deoarece este prea târziu să aștepte calculele care se fac la sfârșitul lunii. Dar cele mai multe platforme TMS încă nu au o integrare directă cu surse de date operaționale, cum ar fi cardurile de combustibil, telematica, sistemele de taxare și orele de condus. Or, includerea acestor date sunt este esențială pentru a optimiza transportul în timp real.
Analiza Ti Insight oferă și un exemplu practic: o companie poloneză care are rute între Varșovia și Berlin și între Varșovia și Lviv constată, din datele de pe cardurile de combustibil, că pe ruta Lviv consumul este cu 10-12% mai mare din cauza calității slabe a drumurilor și a cozilor lungi la graniță, și că întârzierile la granița de la Dorohusk pot ajunge la două ore/cursă. Folosind telematică și instrumente inteligente care permit optimizarea eficienței consumului și sugerează încărcările și rutele cele mai bune, companiile poloneze pot concura chiar cu cele ucrainene, care au costuri mai mici cu forța de muncă.
În plus, managerii de logistică și transport pot utiliza instrumente de business intelligence și bazate pe AI care oferă capabilități predictive pentru a monitoriza aceste aspecte în raport cu datele TMS și de expediere, analiză încrucișată care le permite să prevadă cererea, să monitorizeze utilizarea și să vizualizeze factorii care influențează veniturile și costurile pe flote și pe rute.
Deci ei pot vedea o hartă live, susținută de date, care arată unde câștigă și unde pierd bani operațiunile lor. Iar când datele evidențiază rute cu performanțe scăzute, prezic vârfurile de cerere și modelează impactul prețurilor combustibilului, taxelor de drum și curselor fără încărcătură, companiile pot lua decizii bazate pe date, deoarece înțeleg unde să adauge sau să elimine capacitate, cum să reechilibreze flotele și când să accepte sau să refuze o încărcătură pe baza previziunilor de profitabilitate în timp real.
Analiza Ti Insight amintește că în Europa în 2025 volumele de oferte de transport au crescut pe anumite trasee, dar activitatea transportatorilor a scăzut, ceea ce face și mai clară nevoia de planificare și execuție mai inteligente și în timp real. Managerii care pot răspunde instantaneu la cererile potrivite pentru modelul lor de afaceri vor putea atrage clienți care le aduc cel mai mare profit.
Și după ce au agregat datele pentru a arăta care trasee sunt profitabile sau merită abordate ei pot aplica procese pentru a face vânzări automate, în timp real. Deoarece AI identifică tipare în date și poate înțelege contextul, deci califică inteligent potențialii clienți, face cotare instantanee, automatizează răspunsurile și permite comunicarea multilingvă cu clienții.














