Daimler a lansat, la inceputul lui septembrie, la Varsovia, noua generatie a autobuzul urban Mercedes-Benz Conecto. Vehiculul este conceput special pentru pietele din Europa Centrala si de Est, dar si din Orientul Mijlociu, fiind un model mai standardizat si mai economic decat consacratul Citaro, fara compromisuri in materie de tehnologie si siguranta.
Noul Mercedes-Benz Conecto este un produs dedicat pietelor din Europa Centrala si de Est, dar si din Orientul Mijlociu. Anual, producatorul german vinde intre 10.000 si 12.000 de vehicule integrale, dintre care aproximativ o treime sunt autobuze urbane.
Cota de piata detinuta Daimler pe segmentul de transport urban este de aproximativ 30%, iar pentru a o mentine la acest nivel este nevoie de o oferta care sa raspunda tuturor cerintelor si bugetelor, sunt de parere reprezentantii companiei. Cu toate ca Citaro este, incontestabil, un produs de succes, s-a simtit nevoia unei alternative, in special pe acele piete unde operatorii vor mai degraba o configuratie standard, dar mai avantajoasa din punct de vedere al pretului. Si asa a aparut Conecto, in urma cu aproape 10 ani, avand la baza sistemul modular de constructie al Citaro, dar cu mai putine variante de configurare si un pachet mai mic de dotari optionale, fara a face insa compromisuri in ceea ce priveste calitatea si tehnologia. Cea mai mare piata pentru Conecto este Turcia, urmata de Polonia, unde Daimler detine o cota de 35% in transportul urban. Acesta este si motivul pentru care lansarea noii generatii de autobuze a avut loc la centrul de expozitii din Varsovia.
Tehnologie confirmata Daimler
Beneficiind de tehnologie moderna de constructie a sasiului si un tren de rulare de ultima generatie, noul Conecto este disponibil in doua variante de lungime: 12 m (solo, cu trei usi) sau 18 m (articulat, cu patru usi). Capacitatea de transport este de 101 pasageri in cazul modelului solo, respectiv de 148 de pasageri la cel articulat. Caroseria are o constructie modulara, la fel ca in cazul Citaro, Conecto fiind realizat in conformitate cu directiva europeana R 66 privind rezistenta la rasturnare. De precizat ca in cazul noului model ampatamentul a fost extins cu 55 mm (intre axa fata si cea spate/din mijloc la modelul solo/articulat), iar inaltimea podelei, de 320 mm, se mentine la acelasi nivel pe toata lungimea vehiculului. Astfel, cu un ampatament de 5.900/5.990 mm in cazul versiunii solo, respectiv articulate, Conecto are aproape aceleasi dimensiuni cu Citaro, cu mici diferente la nivelul consolelor, datorate in principal particularitatilor de design.
Axa portanta ZF AV 133 serveste acum pe post de axa motoare si cantareste cu 150 kg mai putin decat varianta precedenta, iar suspensia independenta pe axa fata imbunatateste manevrabilitatea si confortul la drum.
Confort si silentiozitate
Cu prilejul evenimentului de lansare, jurnalistii din presa internationala au putut testa noul Conecto de 12 m lungime pe strazile Varsoviei. Desi este considerat versiunea mai economica a familiei de autobuze urbane Mercedes-Benz, Conecto este la fel de manevrabil si de silentios ca si Citaro. Sus- pensia independenta pe axa fata este un avantaj evident fata de generatia precedenta, pentru ca denivelarile din asfalt sunt abia simtite. Constructia robusta face ca vibratiile in caroserie sa fie aproape inexistente, indiferent de conditiile de drum. Performantele la accelerare si franare sunt foarte bune, iar retarderul intra automat in functiune la ridicarea piciorului de pe pedala de acceleratie, ceea ce permite o manevrare optima, confortabila pentru pasageri.
Autobuzul solo este propulsat de motorul OM 936 de 7,7 l, 299 CP si cuplu motor maxim de 1.200 Nm, in timp ce modelul articulat este echipat cu OM 470, de 10,7 l, 360 CP si un cuplu maxim de 1.700 Nm. Pentru ambele variante se poate alege dintre cutiile de viteza automate ZF EcoLife sau Voith Diwa 6. Comparativ cu generatia precedenta, noul Conecto are un consum de carburant imbunatatit cu 6%, iar in cazul motorului OM 470, daca se comanda pachetul Fuel Efficiency, se poate obtine o economie suplimentara de combustibil de 2%.
Motorul M 936 G pe gaz natural comprimat dezvoltat pentru Citaro poate echipa cu succes si Conecto, iar economia realizata comparativ cu motorul diesel este substantiala. De mentionat ca in cazul Conecto NGT capacitatea de transport este de 99/158 de pasageri (solo/articulat).
Modulul de recuperare a energiei, standard la Citaro, aici este disponibil optional, si ajuta la imbunatatirea consumului cu alte doua procente. Sistemul ESP este acum disponibil ca echipare optionala pentru noul Conecto solo, in timp ce versiunea articulata poate fi comandata cu sistemul ATC de control al stabilitatii in viraje, care intervine in echilibrarea celei mai vulnerabile parti a autobuzului, articulatia.
Proiectul dezvoltarii noului autobuz a avut ca principal obiectiv optimizarea costurilor de operare, iar la acest lucru contribuie si cresterea intervalelor de service, de la 50.000 la 60.000 km. Iar filtrul de particule al motorului se schimba la 120.000 km sau doi ani. De altfel, reprezentantii Daimler au subliniat importanta efectuarii service-ului corect al autobuzelor prin contracte de intretinere si service dedicate, fie in atelierele OmniPlus, fie la sediul operatorului, in vederea optimizarii performantelor vehiculelor si reducerii costurilor totale de operare.
Inovatii utile la interior
La capitolul design, postul de lucru al soferului a fost ridicat cu 60 cm, ceea ce-i confera acestuia vizibilitate mai buna. Bateriile sunt amplasate acum sub scaunul lui, pentru o mai buna distributie a greutatii pe axe. Fata de generatia precedenta, Conecto are o consola fata extinsa, cu mai mult spatiu pentru postul de lucru al soferului. Volanul multifunctional si afisajul colorat cresc confortul acestuia si el, odata urcat la bordul noului Conecto, este dintr-odata familiarizat cu mediul de lucru Mercedes-Benz. Parbrizul este fractionat, cu sticla separata pentru partea de sus, acolo unde este sistemul de afisaj. Farurile au fost optimizate, iar optional se pot comanda lumini LED si/sau faruri de ceata. Iluminarea interioara este integral LED, iar geamurile laterale sunt acum mai mari, pentru a creste confortul pasagerilor. La fel, partea din spate a vehiculului a fost reproiectata, pentru o mai mare utilitate.
In ceea ce priveste sistemul de aer conditionat, se poate alege dintre variantele Basic si Comfort Plus, in functie de capacitatea dorita a agregatului. Pre-incalzitorul este inclus in echiparea optionala.
Desi este la o noua generatie si cu numeroase imbunatatiri din punct de vedere tehnologic, reprezentantii Daimler isi propun sa mentina produsul in aceeasi plaja de pret, mai ales ca se adreseaza unor piete sensibile la acest capitol. Productia de serie a noului Conecto incepe in octombrie si inca de la inceput vor fi disponibile toate variantele de configurare si motorizare.