
Un nou studiu realizat de institutul german de cercetare FKA confirmă că doar o proporție infimă din accidentele mortale – sub 1% – sunt provocate de defecțiuni tehnice ale vehiculelor. În schimb, comportamentul șoferilor și factorii externi rămân principalele cauze ale incidentelor rutiere grave. Printre puținele probleme tehnice identificate, cele legate de pneuri sunt cele mai frecvent întâlnite.
Această cercetare apare într-un moment crucial, în care Comisia Europeană analizează posibile modificări ale reglementărilor privind inspecția tehnică periodică (ITP). Amendamentele propuse ar putea introduce cerințe mai stricte pentru producătorii de vehicule, într-un context economic deja dificil pentru industria auto. Studiul subliniază necesitatea unei abordări prudente, avertizând că impunerea unor reglementări mai stricte privind ITP ar putea duce la costuri suplimentare fără a aduce îmbunătățiri semnificative în materie de siguranță rutieră.
Necesitatea unei abordări echilibrate
Experții atrag atenția că orice modificare a inspecțiilor tehnice ar trebui să fie fundamentată pe o analiză riguroasă a datelor existente. În prezent, producătorii de vehicule oferă deja informații detaliate despre conformitatea tehnică în baza Regulamentului 2019/621/UE, însă aceste date nu sunt utilizate pe scară largă de către organismele responsabile cu inspecțiile tehnice. Acest aspect afectează eficiența testelor pentru sistemele electronice moderne, care joacă un rol esențial în siguranța vehiculelor de ultimă generație.
În loc de extinderea inutilă a testelor ITP, studiul recomandă îmbunătățirea colectării și analizei datelor privind cauzele accidentelor. De asemenea, se propune ca orice cerință suplimentară legată de testarea vehiculelor să fie inclusă în legislația privind omologarea de tip, și nu în reglementările privind inspecția periodică.
Impactul armonizării reglementărilor în UE
Un alt aspect evidențiat de cercetători este lipsa unei abordări unitare la nivelul Uniunii Europene în ceea ce privește inspecțiile tehnice. O armonizare a practicilor ITP între statele membre ar facilita conformitatea cu cerințele de siguranță și ar permite un schimb mai eficient de date între autorități. Această măsură ar contribui la o mai bună monitorizare a siguranței rutiere, fără a impune costuri inutile asupra industriei auto și asupra proprietarilor de vehicule.
Concluzia studiului este clară: siguranța rutieră ar trebui să se bazeze pe măsuri eficiente, fundamentate pe dovezi concrete, și nu pe reglementări excesive care nu aduc beneficii semnificative. În loc să se concentreze pe extinderea inspecțiilor tehnice, factorii de decizie ar trebui să acorde prioritate colectării și utilizării eficiente a datelor despre accidente, pentru a identifica soluții reale în reducerea numărului de victime din trafic.
Sursa foto: ACEA