Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Dezvoltarea impune schimbări în logistică

Piața de comerț electronic din Polonia se dezvoltă, ca peste tot, rapid în pandemie, și cifra de afaceri din comerțul B2B este estimată la 450 de miliarde de zloți polonezi la final de 2021 (un zlot este aproximativ 1,07 lei), conform datelor asociației poloneze de transport și logistică TLP. Creșterea față de 2019 este de 30%, iar în 2021 se așteaptă să fie chiar de 40% față de anul anterior, până la 637 de miliarde de zloți, ceea ce ar impune schimbări importante și în logistică.

Livrarea de produse comandate online este o componentă tot mai importantă a întregului proces de achiziție, și în afară de prețul și disponibilitatea bunurilor contează mult și viteza de livrare.

Aproximativ jumătate dintre vânzătorii B2B chestionați în vederea realizării unui sondaj citat de TLP consideră că rapiditatea livrărilor (54%) și programarea lor (50%) sunt cele mai importante pentru clienți. De aceea, printre funcționalitățile din sfera livrărilor și logisticii, ei le oferă cel mai des urmărirea coletelor (59% dintre ei) și posibilitatea de a schimba adresa de livrare (40%), în timp ce una din trei companii chestionate propune opțiunea livrării direct de la producător (dropshipping) și una din cinci propune livrarea express, deși mult mai mulți cumpărători online (58%) consideră că ar fi o funcție utilă.

Numărul de funcționalități oferite de vânzători depinde de durata de timp de când sunt prezenți pe piața comerțului B2B și de experiența lor legată de comerțul electronic. Cele mai multe funcții le au de departe firmele de logistică active pe această piață de peste cinci ani: 84% dintre firmele de logistică respondente oferă urmărirea coletului și 54% posibilitatea de schimbare a adresei de livrare.

Datorită dezvoltării comerțului B2B, pentru 29% dintre cei intervievați timpul de livrare este extrem de important pentru transport și logistică. Datorită așteptărilor în creștere ale clienților legate de viteza proceselor logistice, sunt vizibile o schimbare de abordare și o tendință de automatizare a acestora, mai ales în centrele logistice noi, dedicate comerțului electronic.

O altă tendință este personalizarea ofertei. Comerțul B2B este caracterizat de comenzi mari, de obicei repetitive, dar în același timp necesită individualizare. 43% dintre firmele de transport și logistică participante la sondaj arată că ele personalizează serviciile la nivel de companii și alte 14%, la nivel de departament specific sau domeniu specific dintr-o companie. O asemenea personalizare necesită integrarea sistemelor, iar 28% dintre cei chestionați colaborează cu clienți pe baza EDI. Același sondaj pune în evidență faptul că unele firme de transport nu se remarcă în mod special în relație cu e-commerce și nu văd încă specificul acestuia, dar că sunt și unele care deja încep să se specializeze în domeniu.

Personalizarea serviciilor și nevoia de a asigura procese eficiente de transport determină un nivel tot mai mare de digitalizare în transport și logistică sunt cele mai avansate din acest punct de vedere: numai 28% dintre respondenții din aceste domenii au indicat că nu au implementat soluții avansate de digitalizare, în timp ce pentru toate industriile procentul este de 42%.

Există însă și provocări

Deși în multe procese factorul uman a fost înlocuit cu mașini avansate, algoritmi, automatizare și, în cele din urmă, cu inteligență artificială, în următorii ani angajații, mai ales șoferii, vor fi necesari pentru funcționarea lanțurilor de transport și a comerțului electronic. Din păcate, toate estimările indică faptul că pe termen lung se va adânci criza de șoferi, deci disponibilitatea vehiculelor va scădea și în schimb vor crește mult tarifele, și implicit costurile vânzătorilor online.

O altă provocare o reprezintă presiunile ecologice, unii clienți vestici dând deja multă atenție amprentei de carbon din producția și livrarea mărfurilor lor. Iar în anii următori ar trebui să ne așteptăm la o importanță tot mai mare a aspectelor ecologice. În prezent numai 13% dintre vânzătorii online le oferă clienților soluții de livrare prietenoase cu mediul. Ecologia este mult mai importantă în segmentul B2C, unde 76% dintre cumpărători îi acordă atenție în timpul livrărilor. Dar, având în vedere interpenetrarea de tendințe dintre B2B și B2C, aspectele ecologice vor avea tot mai multă importanță pentru clienți. Deja 23% dintre cumpărătorii online din segmentul B2B așteaptă soluții ecologice de livrare, din nevoia de a respecta reglementările sau standardele, dar și din considerente de imagine. O activitate prietenoasă cu mediul poate presupune oferirea de ambalaje ecologice, renunțarea la documentele pe hârtie în favoarea celor electronice sau folosirea de vehicule cu emisii scăzute.

Articole similare

Ad