Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Dificultati in aplicarea legii salariului minim pentru transportul international

Chiar daca transportatorii francezi, italieni sau belgieni nu au probleme in a respecta salariul minim impus in Germania – deoarece contractele colective de munca pe ramura prevad un salariu minim pe ora mai mare decat cel impus in Germania, de 8,5 euro brut/ora – asociatiile profesionale ale acestora au trimis deja la Bruxelles notificari privind incalcarea principiilor comunitare ale liberei circulatii a persoanelor si marfurilor prin obligatia de a trimite formulare catre Vama germana pentru fiecare cursa de transport care atinge teritoriul Germaniei, lucru care ii obliga pe transportatori sa-si angajeze personal suplimentar pentru a acoperi aceste sarcini birocratice.
 

Sute de plangeri au venit si din partea firmelor de transport si a asociatiilor profesionale din tarile estice, ceea ce a determinat Comisia Europeana sa ceara autoritatilor de la Berlin explicatii. Ministerul Muncii din Romania a precizat ca Germania poate cere impunerea unui salariu minim pentru lucratorii romani detasati in Germania sau pentru cei care fac operatiuni de cabotaj, nu insa si pentru cei care fac transport international.

Legea salariului minim din Germania a provocat valuri in toata Europa si autoritatile, asociatiile profesionale si companiile de transport din mai multe tari au trimis sesizari catre Comisia Europeana, care a reactionat anuntand ca doi comisari se vor deplasa la Berlin la finalul lui ianuarie. Este vorba de Marianne Thyssen, comisarul european pentru ocuparea fortei de munca, si Violeta Bulc, comisar pe segmentul transporturi. Purtatorul de cuvant al CE a afirmat ca „deplasarea celor doi comisari la Berlin demonstreaza faptul ca CE ia foarte in serios plangerile primite“.
Asociatiile de transport avertizeaza ca o asemenea masura ar influenta decisiv competitivitatea companiilor locale de transport si le-ar putea duce la faliment ca urmare a cresterii costurilor. In presa poloneza, de exemplu, se arata ca salariul minim este de circa 400 de euro/luna, iar cresterea costurilor de salarizare ar slabi industria transporturilor, care s-a dezvoltat foarte mult in ultimii ani si are acum un rol major in comertul european. Transportatorii din Cehia, de exemplu, platesc soferii cu 2-4 euro/ora.
Comisia Europeana a cerut explicatii din partea guvernului de la Berlin, apreciind ca decizia autoritatilor germane ar putea incalca legislatia europeana. Berlinul are la dispozitie 30 de zile pentru a da un raspuns. Elzbieta Bienkowska, comisar European pentru piata interna, a fost unul dintre membrii comisiei din spatele acestui demers. In afara de Polonia, alte state care au trimis informari Comisiei pe aceasta tema sunt tarile Baltice, Ungaria, Romania si Marea Britanie.
Premierul polonez Ewa Kopacz a discutat la telefon cu cancelarul german Angela Merkel pe aceasta tema.
Totusi, guvernul german ramane cu convingerea ca legea salariului minim respecta intocmai legislatia comunitara. Plus ca sindicatele si asociatiile profesionale din Germania insista …

Articole similare