Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Diminuari de profit pe piata romaneasca

Afaceri in crestere pentru principalele companii de curierat din Romania, piata locala fiind estimata sa ajunga la jumatate de miliard de euro anul acesta, dupa ce in 2017 a inregistrat o valoare totala de 430 de milioane de euro. Ca si in anii trecuti, principalul impuls continua sa fie vanzarile generate de comertul electronic. Fata de 2016, clasamentul principalilor jucatori arata mici schimbari de pozitii, insa nimic notabil, topul continuand sa fie condus de Posta Romana, care a inregistrat afaceri de peste 247 de milioane de euro, in urcare usoara, urmata de FAN Courier, cu aproape 129 de milioane de euro.


Daca anul trecut valoarea totala a vanzarilor online a ajuns la 2,8 miliarde de euro, pentru 2018 retailerii estimeaza o crestere de 40%, pana la 3,9 miliarde de euro, cele mai multe vanzari fiind generate de electronice si electrocasnice, alaturi de IT. Acesta este si motivul care a generat un plus in afacerile principalelor 10 companii de pe piata de curierat, care s-au majorat cu aproximativ 8% fata de anul anterior, pana la o valoare cumulata de aproape 692,3 milioane de euro, ceea ce reprezinta 90% din totalul pietei.

Principalii jucatori continua sa creasca
Cu o crestere abia sesizabila fata de 2016, cea mai mare cifra de afaceri continua sa o aiba compania de stat Posta Romana, cu putin peste 247 de milioane de euro, in timp ce numarul de salariati a scazut cu 837. Pe locul al doilea in topul realizat de editorii Tranzit se mentine cea mai mare companie de pe piata, FAN Courier Express, care inregistreaza un plus de 13%, pana la 128,5 milioane de euro, raportat la un numar mediu de salariati de 2.473, in crestere, de asemenea, cu 283 de persoane. „Cresterea de 13% a fost in linie cu estimarile noastre, estimari care se fac pe baza a doua scenarii de crestere – unul optimist si unul prudent. In ceea ce priveste ritmul in care avanseaza, observam ca de mai multi ani piata romaneasca de curierat creste in medie cu pana la 15%, ±1-2%. Este un ritm sanatos, care arata atat o competitie sanatoasa, cat si un potential existent. In opinia noastra, piata isi va mentine trendul ascendent, principalul motor fiind de altfel e-commerce-ul“, a punctat Roxana Magopet, marketing manager FAN Courier. La fel ca in 2016, podiumul este incheiat de Urgent Cargus, cu aproape 82 de milioane de euro, in urcare cu 19%. Nici in ceea ce priveste al patrulea loc nu se inregistreaza vreo surpriza, el fiind ocupat, ca si in 2016, tot de DHL International Romania, cu o cifra de afaceri de 56 de milioane de euro, in crestere cu 1,67 milioane de euro. TNT Romania a avut afaceri de 55,4 milioane de euro, inregistrand tot o crestere, in timp ce pe locul al saselea UPS Romania inregistreaza o usoara scadere, de circa 197.000 de euro, pentru un total de 39,5 milioane de euro. DPD Romania isi mentine a saptea pozitie, cu afaceri de 26,8 milioane de euro, fata de 27,08 milioane de euro in 2016. „Anul trecut ne-am focusat pe schimbarea platformei de IT, iar acest pas strategic nu s-a realizat atunci cand ne-am dorit, in primul trimestru, ci abia pe 3 noiembrie, cand toata lumea era deja pregatita pentru Black Friday. Abia in decembrie lucrurile au inceput sa functioneze mai bine, iar azi toate sunt puse la punct si ne pregatim sa obtinem si roadele acestei migrari“, a explicat Lucian Aldescu, CEO-ul companiei. Pentru anul in curs se asteapta la o crestere de 20% (11 milioane de colete livrate), „influentata de calitatea serviciilor oferite de DPD Romania, de pretul competitiv si corect pe care il aplicam, alaturi de inovatia pe care o aducem prin noul nostru sistem IT, la Arad si Craiova”, a mai spus Lucian Aldescu. Topul este incheiat de GLS General Logistics Systems Romania din Sibiu, care se situeaza pe locul al optulea, cu o cifra de afaceri de 24,5 milioane de euro, in crestere cu 35%, urmata de Nemo Expres Logistic, care a urcat spectaculos anul trecut, pana la 21,9 milioane de euro, de la 5,3 milioane de euro in urma cu doi ani. Ultimul loc este ocupat de DSC Expres Logistic, de asemenea in urcare o pozitie, avand o cifra de afaceri de 10,5 milioane de euro, in crestere cu 24%.

Profitul in scadere, pierderea in crestere
Cea mai profitabila companie de curierat ramane FAN Courier, cu 14,7 milioane euro, in scadere insa cu 26% fata de 2016. Deprecierea leului in fata euro, ceea ce a dus la cresterea cheltuielilor in relatia cu furnizorii, ale caror tarife sunt in euro, cresterea salariilor si mediul economic, fiscal si legislativ imprevizibil sunt principalele motive pentru scaderea profitabilitatii companiei. „Au crescut cheltuielile cu intretinerea autovehiculelor, investitiile trebuie amortizate, ni s-au marit chiriile. Din aceleasi motive estimam si pentru 2018 o profitabilitate mai mica“, a afirmat Roxana Magopet. Totodata, la finalul lui 2017, compania romaneasca inregistra un minus de circa 5,5 milioane de euro, reprezentat de diferenta dintre creante si datorii. „Diferenta provine din faptul ca sumele (ramburs) incasate in numele clientilor prin contul colector FAN Courier au avut scadenta in prima zi lucratoare a anului (3 ianuarie), deoarece 30 si 31 decembrie au fost zile de weekend, deci nelucratoare pentru banci“, a mai spus marketing managerul companiei.
Locul al doilea este ocupat de GLS General Logistics Systems Romania, cu aproape 4,6 milioane de euro profit, in crestere cu 43%, dar care si ea inregistreaza un minus de circa 562.000 de euro la „Creante minus datorii“. In ciuda problemelor cu care se confrunta, Posta Romana reuseste sa ramana profitabila pentru al doilea an consecutiv, in crestere cu 31%, pana la 3 milioane de euro. Nu acelasi lucru il putem spune si despre diferenta dintre creante si datorii, una de peste 113 milioane de euro, in scadere de la peste 118 milioane de euro. O crestere spectaculoasa, de 257% in termeni de profitabilitate, o inregistreaza UPS Romania. Desi compania se raporteaza la rezultatele financiare la nivel global, si nu de tara, in 2017 pe plan local volumul exporturilor a inregistrat o crestere de peste 30% fata de anul anterior, iar in prima parte a lui 2018, o crestere de peste 15%. UPS motiveaza acest plus ca fiind legat de imbunatatirea retelei sale pe plan local. Compania are peste 150 de angajati si o flota de circa 75 de vehicule, atat proprii, cat si ale subcontractorilor, in timp ce clientii provin din varii sectoare, dar in principal din automotive, electronice, productie si textile. Raportat la profitabilitatea celor 30 de companii, profitul cumulat este in scadere, de la circa 35,6 milioane de euro in 2016 la putin peste 28 de milioane de euro anul trecut.
Din punct de vedere al pierderilor, doar sapte jucatori au raportat minusuri, pentru un total de aproximativ 8,5 milioane de euro. Primul loc este ocupat de compania bucuresteana Delivery Solutions, cu un minus de 3,1 milioane de euro la finalul anului trecut. Aceasta este secondata de TNT Romania, cu 2,4 milioane de euro, in timp ce diferenta dintre creante si datorii este si ea negativa, de circa 3,4 milioane de euro. Exact ca si in 2016, topul este completat de compania clujeana X Curier Extrem, care inregistreaza un minus de 1,2 milioane de euro, aproape dublu fata de 2016, atunci cand pierderile s-au ridicat la circa 600.000 de euro. Totodata, diferenta dintre creante si datorii continua sa fie negativa, in crestere la circa 3,5 milioane de euro, fata de 800.000 de euro in 2016. Pe locul al saselea din punct de vedere al pierderilor, cu putin peste 400.000 de euro in minus, DPD Romania, prin vocea CEO-ului sau Lucian Aldescu, a subliniat ca se astepta la un profit negativ generat de investitiile de 1,5 milioane de euro realizate anul trecut in extinderea capacitatii logistice (noile hub-uri de la Cluj, Brasov si Bacau) si in software (solutia IT Sky Logistic si noua aplicatie online MyDPD).

Flotele sunt si ele in crestere
Cu o retea de 5.600 de unitati teritoriale, Posta Romana detine active totale de circa 200 de milioane de euro, mai mici cu 3% decat in urma cu doi ani, cand acestea valorau 206 milioane de euro. Locurile urmatoare, sunt ocupate in ordine de FAN Courier si Urgent Cargus, cu 89,1, respectiv 50,5 milioane de euro. Raportat la activele circulante, adica flotele de care dispun curierii, topul se inverseaza putin, primul loc fiind ocupat de FAN Courier, cu active circulante in valoare de 55,3 milioane de euro, in crestere cu aproape 2,3 milioane in urma unor investitii, urmata de Posta Romana, cu 43,8 milioane de euro, in crestere usoara, si Urgent Cargus, cu 24,6 milioane de euro, un salt spectaculos, de la 15,7 milioane. Ultimele locuri sunt ocupate de Fastius Curier si Sprint Curier Expres, cu putin peste 240.000 de euro, respectiv 223.000 de euro.
Cea mai mare crestere de active fata de 2016 o inregistreaza FAN Courier Express, cu un plus de 13,59 milioane de euro, urmat de Craiss Logistik, cu 6,35 milioane de euro, si Urgent Cargus, cu 4,28 milioane. Totalul activelor celor 30 de companii analizate de editorii Tranzit depaseste 467 de milioane de euro, in crestere cu circa 27 de milioane de euro, iar primele 10 companii realizeaza 92% din aceasta cifra.

Articole similare

Ad