Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

După o creștere de 2,9% în septembrie, tarifele din Franța au scăzut cu 0,7%

Luna trecută a fost dominată, ca eveniment politic internațional, de reapariția conflictului israeliano-palestinian, care pe plan economic a dus la creșterea imediată a prețului Brent al petrolului, până la a doua valoare maximă a anului, de 93,48 de dolari/baril, pe 19 octombrie. În mod normal, asta ar fi dus la o nouă creștere a prețurilor motorinei la pompă, dar în a doua jumătate a lui octombrie, din cauza activității economice globale lente, prețul Brent a scăzut din nou brusc, iar în Franța motorina a fost în octombrie cu 2,5% mai ieftină decât în septembrie, așa cum amintește o analiză a Upply (France: slight fall in road transport prices in October (upply.com)).

Pe de altă parte, conflictul israeliano-palestinian a sporit incertitudinea într-un context economic care deja era apreciat ca fiind sumbru. În octombrie 2023, climatul de afaceri din Franța a scăzut cu 2 puncte, sub media sa pe termen lung, deci a intrat într-o dinamică negativă. Optimismul antreprenorilor din această țară este redus și el se manifestă în toate sectoarele de activitate: industria, serviciile și construcțiile au pierdut între 1 și 2 puncte, iar comerțul cu amănuntul, 5 puncte.

Singura veste bună din Franța este că inflația este și ea mai mică decât în perioada anterioară. Conform estimării provizorii a institutului francez de statistică INSEE făcute la sfârșitul lunii, prețurile de consum au crescut cu 4% față de octombrie 2022, în condițiile în care în luna anterioară fuseseră cu 4,9% mai mari decât în septembrie 2022. Iar ministrul Economiei și Finanțelor a dat asigurări că Franța iese din criza inflaționistă.

În ceea ce privește tarifele de transport rutier din Franța, ele au scăzut cu 0,7% față de septembrie, după o creștere de 2,9% în septembrie, confirmând alternanța dintre scădere și creștere care s-a manifestat pe tot parcursul anului. Ceea ce îi face pe analiștii Upply să compare situația cu o apăsare succesivă a pedalelor de accelerație și de frână.

Mecanismul de transpunere în tarife a modificării prețului motorinei cu o lună de întârziere nu a fost suficient în octombrie pentru a stopa scăderea tarifelor. În septembrie, motorina pentru uz comercial s-a scumpit în Franța cu 4,3% și, având în vedere ponderea ei în costurile de exploatare, era de așteptat o creștere de 1% a tarifelor. Deci au fost alți factori, mai puternici, care au determinat scăderea.

Articole similare

Ad