AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad

Eficienta, siguranta si grija fata de mediu

Asa cum am mentionat in numarul anterior, Thermo King a organizat, in prezenta a numerosi jurnalisti, clienti si dealeri, la unitatea irlandeza de productie din Galway, o conferinta de presa care sa evidentieze noile tehnologii si inovatii aduse in permanenta produselor. Apoi, pentru a vedea cum se poate obtine un record de 4,5 milioane de ore de munca fara niciun accident, dar si pentru a putea urmari eficienta proceselor de fabricatie ale caror rezultate sunt realizarea unei unitati frigorifice in maximum 30 de zile, participantii la eveniment au efectuat, printre plantele ornamentale aflate pe culoare (!), si o vizita de fabrica.
 

Pe langa acestea, au fost prezentate, in cadrul unor ateliere, cele mai noi solutii de transport frigorific, intre care unitatile din seriile T si V500, modelul SLX Whisper sau solutia CryoTech, alaturi de modelele AIR-100 si AIR-200, folosite la transportul aerian, containerizat, al produselor medicale sensibile la variatii de temperatura.
Tot cu aceasta ocazie, am putut simti si pulsul pietei de transport frigorific care, dupa cele mai recente date, este din ce in ce mai bun, atat in Romania, cat si in celelalte state din jur.

Rezultatele bune din 2011 pot fi depasite anul viitor
In tarile Europei Centrale si de Est, transportul frigorific a suferit numeroase schimbari in ultimii 10 ani, multe fiind impuse de obligativitatea alinierii la legislatia europeana, ca urmare a aderarii acestor tari la UE. „Cea mai mare crestere a volumului de vanzari a fost in 2004 si 2007. De atunci, am inregistrat salturi mari, cu cresteri anuale de doua cifre. Insa, din cauza faptului ca economiile acestor state nu sunt stabile, criza din 2009 le-a afectat profund”, a precizat Jacek Kacprzak, responsabil Thermo King pe Europa Centrala si de Est, completand: „insa, incepand cu a doua jumatate a lui 2009, afacerile au inceput sa-si revina rapid in regiune. In Romania, revenirea s-a produs putin mai tarziu, dar in mod cert s-au inregistrat cresteri, intarite anul acesta prin vanzari foarte bune.”
In aceeasi perioada, preturilor produselor Thermo King au crescut, fiind ajustate in conformitate cu inflatia (2-3%), mai ales ca in tarile din afara zonei euro pretul final a fost afectat de cursul monedei locale. Scumpirea a fost impusa si de cresterea pretului materiilor prime, in special a aluminiului si cuprului. „De aceea s-au adus o serie de modificari unitatilor frigorifice, cum ar fi inlocuirea condensatorului din cupru cu cel din aluminiu, care aduce si clientilor finali o serie de beneficii, unitatea fiind mai usoara, condensatorul mai mic si fiind posibila utilizarea unei cantitati mai mici de refrigerant”, a explicat Jacek Kacprzak, care, optimist, se asteapta ca anul viitor vanzarile sa fie mai mari decat anul acesta cu 5-10%. „Oricum, sfarsitul anului ne prinde cu rezultate bune, iar daca in 2012 nivelul va fi similar, ne declaram multumiti”, a mai spus acesta.

Piata autohtona isi schimba structura
In Romania, pana in 2007 a existat, ca tendinta a pietei de transport si distributie, achizitionarea de flote noi, si implicit de agregate noi, insa apoi optica s-a schimbat complet. „Daca in 2007 inmatricularile reveneau 50% vehiculelor frigorifice noi si 50% celor second-hand, in ultimii ani situatia s-a schimbat semnificativ, proportia celor noi reducandu-se la 10-20%”, a precizat Decebal Stefanescu, director general Termoport – dealer in Romania al produselor Thermo King – completand: „si, chiar daca nu vad foarte curand o schimbare masiva a parcului de vehicule frigorifice, apar in permanenta semne din piata ca inca exista companii cu planuri de investitie si de extindere”.
In plus, din cauza faptului ca volumul de marfuri generale s-a redus, dar si din cauza mutarii unei parti din acesta pe containere, multi transportatori se orienteaza catre transportul frigorific, chiar si doar pe un sens. „Cei care aveau marfa doar pentru tur si-au adaptat vehiculele pentru a putea veni pe retur cu marfuri alimentare, un exemplu in acest sens fiind vehiculul frigorific care pleaca din Romania cu produse textile si se intoarce cu produse alimentare”, a punctat Decebal Stefanescu.
In Romania, caderea dramatica a pietei vehiculelor comerciale, inregistrata in 2009, a fost urmata de cresteri, variatii care insa s-au produs pe fondul mentinerii cotei de piata a companiei. „Suntem in continuare lideri de piata, insa cu o pondere mult mai ridicata a componentei de service in cifra de afaceri si cu vanzari majoritare de sisteme frigorifice pentru semiremorci si camioane de tonaj mare”, a mai spus directorul Termoport, care este de parere ca, in urmatorii doi ani, cifra de afaceri a companiei va reveni la nivelul atins inainte de criza, mai ales ca „2011 este surprinzator de bun, cu cresteri consistente pe service si pe vanzarile de semiremorci frigorifice”. Insa, ca si in restul Europei, preturile produselor au crescut in toata aceasta perioada. „Stocurile de vehicule comerciale din 2008 s-au lichidat si, odata cu ele, si preturile mici. Pentru produsele disponibile acum pe piata, preturile la furnizor sunt la nivelul lui 2007, poate chiar mai mari, in timp ce la vanzare sunt poate chiar sub cele din 2007”, a declarat Stefanescu. El a mai spus ca Thermo King a aplicat o crestere a pretului produselor de 1-3%, din cauza scumpirii materialelor si a inflatiei in zona euro. „Din pacate, nu am putut transfera, inca, aceasta crestere in piata, prima modificare de pret urmand sa fie aplicata abia anul viitor”.

Productie rapida, fara accidente
Unitatea de productie Thermo King de la Galway a fost fondata in 1938 de catre Joe Numero. Dupa 18 ani, in aceasta locatie se producea primul sistem de aer conditionat pentru autobuze, iar dupa inca 13, primul container frigorific marin. Din 1976, fabrica s-a specializat pe solutii de transport frigorific comercial, cu solutii inovatoare ce urmaresc in principal optimizarea energiei si obtinerea unei eficiente operationale sporite, din 1997 Thermo King urmand sa fie asimilat in portofoliul Ingersoll Rand. In prezent, fabrica din Galway ofera solutii de transport cu temperatura controlata, destinate atat camioanelor, cat si remorcilor, precum si solutii revolutionare de transport criogenic. O unitate frigorifica, de orice tip, poate fi realizata in Galway in maximum 30 de zile.
Din cele 6 ha ale locatiei, peste 20.000 m2 acopera, pe langa fabrica si birourile de suport administrativ, si un centru de cercetare si dezvoltare. Ca si centrele din SUA, Cehia si China, centrul R&D din Irlanda se focuseaza pe urmatoarea generatie de solutii de transport frigorific, pentru a corespunde viitoarelor reglementari.
Unitatea de productie din Galway are peste 450 de angajati, din care circa doua treimi implicati in activitati de productie. Desi peste 20% din forta de munca este „importata” din state precum Polonia, Spania, Franta, Cehia, SUA si Marea Britanie, instruirea este uniforma. Astfel, datorita regulilor stricte si calificarii superioare a personalului, centrul de productie de la Galway detine un record remarcabil de peste 4,5 milioane de ore de lucru fara niciun accident, care insumate ajung la o durata mai mare de cinci ani, motiv pentru care unitatea a fost recompensata cu distinctia Ingersoll Rand Awards atat pentru calitate si inovatie, cat si pentru siguranta.
Depozitul central de piese de schimb Thermo King este localizat strategic in apropierea aeroportului irlandez Shannon, pentru a raspunde prompt cererilor urgente. Astfel, aceasta locatie deserveste reteaua celor 110 dealeri, precum si cele peste 350 de magazine de desfacere din Europa, Orientul Mijlociu, India si Africa.

Unele solutii au sanse de implementare doar in tarile avansate
Una dintre solutiile inovatoare prezentate in cadrul conferintei este sistemul frigorific CryoTech, de tip CT-15 Spectrum, pentru remorci, si CT-10, destinat camioanelor. Sistemul recicleaza CO3, obtinand astfel reduceri semnificative ale emisiilor, alaturi de o performanta superioara a procentajului amprentei de carbon, comparativ cu cea oferita de agregatele diesel (-75%) sau de cele cu azot (-68%). In cazul unei flote, de exemplu, cu 50 de remorci frigorifice, unitatile CryoTech economisesc circa 190.000 l de combustibil/an, respectiv reduc emisiile de CO3 cu peste 500.000 kg (echivalentul emisiilor anuale a 100 de automobile). Cu nivelul de zgomot cu 37% sub limita PIEK, unitatile sunt cu peste 90% mai silentioase decat un sistem frigorific traditional. Tehnologia este in prezent disponibila pe gama completa de remorci si camioane pe unitati mono si multi-temperatura, fiind ideala pentru distributia de marfa in zonele urbane. Cu circa 225 de astfel de unitati in operare de catre compania norvegiana Asko si alte 52 in reteaua retailerului Spar, din Olanda, noul sistem frigorific este destinat tarilor in care exista deja o infrastructura corespunzatoare, respectiv unitati suficiente de alimentare cu CO3, raspandite in teritoriu.
Seria T de la Thermo King ofera o gama completa de unitati de control al temperaturii, cu motor independent propriu, pentru camioane rigide cu lungimi cuprinse intre 5,5 si 9,5 m, utilizate pentru transportul marfurilor proaspete sau congelate. Gama, imbogatita cu patru unitati noi cu o singura temperatura si cu alte trei unitati multi-temperatura, este echipata cu motoare GreenTech si controler TSR-2, de la Thermo King. Aceasta solutie garanteaza operarea in conditii extreme de mediu, cu temperaturi de pana la 55oC, fiind destinata aplicatiilor de distributie urbana a alimentelor, precum si transporturilor medicale si farmaceutice, oferind o capacitate mai mare cu 25% si un consum mai mic cu 12%, fata de modelele anterioare, dar si un zgomot redus cu 70%, o eficienta mai mare cu 31% si cu 75% mai putine emisii.
Noile unitati frigorifice ale seriei V500, disponibile in varianta mono sau multi-temperatura, pot asigura controlul temperaturii unui camion rigid de lungimi cuprinse intre 4 si 6,5 m, destinat transportului marfurilor proaspete sau congelate. Noile modele, cu bobina condensatorului din aluminiu, creeaza un sistem mai usor cu 7,5 kg (-12%) si mai compact, cu beneficii crescute in ceea ce priveste durata de functionare. Volumul scazut de refrigerant il face mai ieftin si cu un impact mai scazut asupra mediului, alimentarea sistemului realizandu-se cu costuri reduse de munca. In plus, are o capacitate mai buna de incalzire, cu 2.000 W, cu acelasi consum de energie, ca si o mai buna rezistenta la coroziune. Unitatile SLX Whisper de la Thermo King, care ofera cel mai scazut nivel de zgomot, cu cea mai mare capacitate de racire dintre toate unitatile certificate PIEK, sunt destinate in principal activitatilor de distributie din timpul noptii a produselor alimentare perisabile. Modelul, dezvoltat pe platforma SLX-300, ofera o operare silentioasa, combinata cu o capacitate nominala mare de mentinere a controlului temperaturii incarcaturii, chiar si in conditii de descarcari frecvente si cu temperaturi ambientale variate.  

Articole similare