Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Emisii zero: Volkswagen Group Logistics și MAN accelerează electrificarea transportului rutier

Volkswagen Group Logistics și MAN Truck & Bus fac un nou pas strategic în direcția decarbonizării transportului rutier. Pe 5 noiembrie, cele două companii au reunit, la MAN Truck Forum, operatori logistici internaționali, administratori de infrastructură de încărcare, producători de stații și clienți care exploatează deja camioane electrice. Evenimentul, desfășurat sub motto-ul „Împreună pentru o logistică durabilă, împreună pentru emisii zero”, a avut ca obiectiv accelerarea colaborării în lanțul logistic pentru tranziția către transportul electric.

„Lucrăm continuu pentru a reduce impactul asupra mediului al operațiunilor noastre logistice”, a declarat Simon Motter, Director Volkswagen Group Logistics. Strategia multi-brand goTozero Impact Logistics urmărește optimizarea proceselor și introducerea tehnologiilor și energiilor curate în toate fluxurile de transport ale grupului.

Pentru Volkswagen, transportul rutier rămâne zona cu cele mai mari emisii specifice. Motter subliniază că autocamioanele diesel generează emisii de CO₂ disproporționat de mari, motiv pentru care soluția aleasă este electrificarea bazată pe baterii: „Considerăm că vehiculele electrice sunt cea mai potrivită tehnologie pentru o flotă comercială mai ecologică. Iar colaborarea cu partenerii este esențială pentru a ne atinge obiectivele comune.”

Standardizare ridicată și provocări tehnice: de ce sunt necesare autotractoarele electrice „mega”

Logistica automotive se caracterizează printr-un grad ridicat de uniformizare a încărcăturilor. Platformele de marfă standardizate au adesea până la 3 metri înălțime, ceea ce impune utilizarea autotractoarelor mega, cu o înălțime de cuplare redusă.

MAN este, în prezent, singurul producător care oferă autotractoare electrice mega, odată cu lansarea modelelor eTGX și eTGS în octombrie 2023. Aceasta le oferă producătorilor auto posibilitatea de a converti rute logistice complexe către transport electric, fără a modifica structurile de încărcare.

5 milioane de kilometri parcurși electric: validarea tehnică a camioanelor MAN eTGX și eTGS

Din ianuarie 2025, camioanele electrice MAN au parcurs deja peste cinci milioane de kilometri în utilizarea zilnică, în operațiunile marilor furnizori logistici europeni. Volumul de kilometri demonstrează un nivel ridicat de fiabilitate, dar și o adaptabilitate reală la o gamă largă de aplicații.

MAN a dezvoltat un sistem modular de baterii care permite configurarea autonomiei în funcție de necesitățile operaționale, fără a compromite sarcina utilă. Potrivit producătorului, peste 80% din aplicațiile obișnuite ale camioanelor — de la transportul pe șantier și caroserii mobile, până la logistica auto — pot fi acoperite cu modelele electrice existente.

„Primii clienți au parcurs deja peste 100.000 km cu MAN eTGX într-un singur an. Acest lucru arată că vehiculele cu baterii sunt fiabile și practice”, afirmă Friedrich Baumann, membru al Comitetului Executiv MAN pentru vânzări.

MAN a înregistrat aproximativ 1.000 de comenzi pentru camioanele sale electrice, iar tendința este în creștere. Baumann subliniază rolul critic al stimulentelor publice și al infrastructurii:

  • În Germania, scutirea de taxă de drum pentru camioanele zero-emisii a fost prelungită până în 2031, oferind predictibilitate pe termen lung.
  • Întreprinderile mici și mijlocii au nevoie de sprijin financiar suplimentar, prin împrumuturi garantate sau programe dedicate.
  • Reușita tranziției depinde de accelerarea procedurilor de autorizare pentru infrastructura de încărcare și de extinderea rețelelor electrice.

Exemplu din operare: 35 de camioane electrice în flota Nanno Janssen

Compania de transport Nanno Janssen, din Leer, operează deja 35 de camioane electrice, inclusiv 15 modele MAN eTGX aflate în comandă. Directorul general, Nanno Janssen, a sintetizat experiența sa la evenimentul de la München:

„Transportul pe distanțe lungi cu autocamioane electrice este deja posibil în Europa. Acum este doar o chestiune de extindere a tehnologiei.”

Prin experiența companiei, odată instalată infrastructura adecvată, electrificarea devine o opțiune viabilă pentru rute complexe.

E-Experience: un forum pentru soluții colaborative

Evenimentul E-Experience, organizat de Volkswagen Group Logistics și MAN, a creat un spațiu de cooperare între toți actorii implicați în electrificarea transportului:

  • companii logistice mari și mijlocii,
  • producători de camioane,
  • furnizori de servicii energetice,
  • operatori de huburi de încărcare și dezvoltatori de tehnologie.

Mesajul principal al organizatorilor este clar: tranziția către emisii zero poate fi realizată doar prin acțiune coordonată, atât la nivel industrial, cât și instituțional.

Parteneriatul dintre Volkswagen Group Logistics și MAN reflectă trecerea industriei dincolo de faza pilot și intrarea într-o etapă de implementare extensivă a camioanelor electrice. Cu milioane de kilometri deja parcurși electric, cu primele autotractoare mega disponibile pe piață și cu o cerere în creștere, electrificarea transportului rutier intră într-o fază de consolidare strategică.

Succesul depinde însă de două elemente critice: dezvoltarea rapidă a infrastructurii de încărcare și politici de sprijin coerente, capabile să integreze și IMM-urile în tranziția către emisii zero.

Articole similare

Ad