Externalizarea serviciilor este un fenomen in crestere la nivel mondial, fie din dorinta companiilor de a scapa de anumite procese la care pur si simplu nu se pricep, fie pentru ca au constientizat faptul ca sunt alte companii care le pot desfasura mai bine si mai ieftin. Daca in perioada buna de dinainte de 2008 acest concept era mai rar intalnit pe piata, in ultimii ani, de recesiune, externalizarea a devenit o optiune, in multe cazuri mai ieftina in comparatie cu derularea serviciilor in regim propriu. Conform unui studiu realizat de Capgemini Consulting in parteneriat cu Universitatea Penn State, Heidrick&Struggles si Panalpina, companiile externalizeaza tot mai multe activitati, iar oferta de servicii a furnizorilor 3PL este variata. Cel mai mult se externalizeaza transportul, urmand logistica. In tara noastra insa mai exista foarte multe companii care prefera sa nu externalizeze, fie din cauza experientelor nefericite din trecut, fie de teama de a pierde controlul asupra activitatii.
Studiul Capgemini Consulting este bazat pe mai mult de 2.250 de raspunsuri, atat de la beneficiari, cat si de la furnizori de servicii de logistica din America de Nord, Europa, Asia-Pacific, America Latina, Orientul Mijlociu si Australia. Dintre respondenti, 1.561 sunt directori de companii care lucreaza sau nu cu furnizori 3PL si 697 sunt directori de companii care furnizeaza astfel de servicii.
Rezultatele celui de-al saisprezecelea studiu cu privire la logistica 3PL, editia 2012, vine sa reafirme faptul ca furnizorii de servicii 3PL continua sa aiba o importanta strategica si operationala pentru foarte multi beneficiari, la nivel mondial. Acestia considera ca managementul segmentului de logistica si al supply chain-ului este definitoriu pentru profitabilitatea companiei si aproape trei sferturi din respondentii inclusi in studiu au aratat ca furnizorii 3PL aduc pe piata metode noi si inovative de optimizare a logisticii. Si beneficiarii cauta, la randul lor, modalitati de optimizare care mai apoi sunt prezentate colaboratorilor, pentru ca piata asta cere acum: colaborare intre cele doua parti pentru identificarea si implementarea a noi practici de succes.
In acelasi timp, piata companiilor 3PL trece prin niste schimbari majore, furnizorii mari si deja cunoscuti incercand sa isi reconfigureze modelul de afaceri astfel incat sa ofere valoare adaugata clientilor, dar, in acelasi timp, fiind atenti la companiile nou-aparute care incep sa se impuna pe piata si la oferta cu care vin acestea.
Cheltuieli cu furnizorii 3PL
Beneficiarii ale caror raspunsuri au fost folosite in studiu au aratat ca, in medie, cheltuielile logistice reprezinta 12% din vanzari (11% in Europa). Cheltuielile cu logistica includ transportul, distributia, depozitarea si serviciile cu valoare adaugata.
Din totalul cheltuielilor, 42% (46% in Europa) este reprezentat de costul pentru serviciile externalizate, aceeasi cifra obtinuta si in raportul de anul trecut. Si cifrele pe regiuni …
Pana de curand, expeditorii care subscriau ideii ca sistemele de management din transport (TMS) si externalizarea logisticii presupun fie achizitionarea unui software, fie implementarea modelului traditional 3PL, interpretau piata in mod eronat, lipsindu-se de cateva oportunitati prin care propriile retele de transport de marfa puteau fi aduse la niveluri mai ridicate de eficienta si cu un management imbunatatit al costurilor. Divizia TMC a furnizorului american C.H.Robinson Worldwide vine acum in intampinarea expeditorilor cu noul serviciu "Managed TMS", solutie ce combina puterea consacrata a modelelor 3PL cu tehnologia SaaS (Software as a Service), permitand astfel externalizarea unor procese, optimizarea performantelor la nivel mondial si obtinerea unor servicii de consultanta si expertiza.
Amalgamul de analize, tehnologie si cunostinte din domeniu poate croi acum solutii potrivite pe nevoile de optimizare individuale ale fiecarui expeditor, in vreme ce viteza cu care noul serviciu poate fi implementat la locatia expeditorului va aduce atat economii imediate, cat si pe termen lung, printr-un ciclu continuu de imbunatatire.
In ultima decada, tehnologia TMS a transformat managementul de transport al multor companii, prin adoptarea unor solutii traditionale de optimizare ce continua sa fie o optiune atractiva pentru multi antreprenori. Cu toate acestea, doar 38% dintre companiile din domeniu au implementat solutia TMS, desi s-a dovedit clar ca expeditorii isi scad cheltuielile anuale de transport de marfa cu 10-25%, in primele 6-12 luni dupa implementare, chiar si in situatia in care unii analisti sunt de parere ca multi dintre expeditorii care au investit in solutia TMS nu o utilizeaza la capacitate maxima.
Insa dinamica pietei, schimbarea peisajului competitiv, cresterea retelei globale de transport de marfa, ca si nevoia companiilor de a avea lanturi agile de aprovizionare, ce pot fi modificate "din zbor", necesita in prezent adoptarea unor noi tehnologii de tip TMS. Ca atare, se previzioneaza ca din ce in ce mai multi transportatori vor apela la sisteme si servicii care sa le ofere flexibilitate la fiecare schimbare aparuta in piata, asteptand astfel, de la un sistem TMS, valori adaugate si functiuni de management avansate din punct de vedere strategic, care sa le redefineasca relatiile cu furnizorii si sa le creasca performanta.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit