Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Asociația olandeză de transport și logistică TLN informează că, după aprobarea de către Camera Reprezentanților, subvenția AanZET destinată firmelor de transport care cumpără camioane electrice va fi disponibilă din nou începând cu 26 martie.

Spre deosebire de anii precedenți, o companie poate aplica pentru un singur camion într-o zi, astfel încât cât mai multe dintre ele să aibă șanse la subvenții – reamintim că până acum suma alocată se termina aproape imediat, deoarece se putea aplica pentru până la 10 camioane în același timp. Dar cu modificarea din 2024 firmele de orice mărime vor avea șanse egale, numai să fie deja pregătite cu aplicația în dimineața zilei de 26 martie.

Valoarea totală din acest an este de 45 de milioane de euro. Valoarea maximă a subvenției este cuprinsă între 31.100 și 115.200 de euro pentru autoșasiurile grele și între 43.900 și 115.200 de euro pentru autotractoare (ambele din categoria N3) și între 7.500 și 18.000 de euro pentru autoșasiurile mai ușoare (N2). Subvenția pentru firmele mici este mai mare decât pentru cele mari. Companiile de leasing operațional, la fel ca transportatorii, pot solicita subvenție doar pentru un camion pe zi, iar ele au acum opțiunea de vânzare și leaseback. Viitorul utilizator (compania de transport) face el însuși achiziția și primește procentul de subvenție corespunzător dimensiunii firmei, iar pentru întreținere cumpărătorul trebuie să păstreze vehiculul pe numele său timp de patru ani, ceea ce nu exclude posibilitatea ca, din ziua a doua, dreptul de proprietate asupra vehiculului să fie transferat unei companii de leasing prin vânzare și leaseback. Ca urmare, limita de un vehicul/zi/companie nu este mai dezavantajoasă pentru companiile de leasing, comentează TLN.

În Olanda, așa cum reamintește asociația de transport și logistică TLN,  se apropie momentul 2025, în care vor fi introduse zone cu emisii zero în zeci de orașe și de aceea patronatele, municipalitățile, Ministerul Infrastructurii și Gospodăririi Apelor și alte părți implicate depun eforturi pentru a se asigura că acest lucru se va desfășura în condiții cât mai bune.

Ambiția guvernului este ca în curând să existe în Olanda 1.000 de camioane electrice, după care numărul lor să crească tot mai mult. Dar pentru asta este important să existe mai multe subvenții pentru achiziție, deoarece pe piață sunt disponibile tot mai multe modele fără emisii, cu o autonomie tot mai mare, însă ele costă de 2-3 ori mai mult decât camioanele diesel. De aceea TLN face lobby la guvern pentru a crește subvenția AanZet, pentru care schema de anul trecut a permis cumpărarea a 250 de mașini, ceea ce nu mai este suficient, și prin care se rambursează doar 40% din preț. În plus, arată TLN, este important ca transportatorii să discute cu expeditorii, pentru ca și ei să susțină financiar demersul. 

La un viitor fără emisii ar putea contribui și apariția hub-urilor urbane, unde transportatorii pot depozita mărfuri, care să fie livrate în orașe cu vehicule electrice. Și în acest sens a fost creată o rețea de hub-uri urbane în Rotterdam, Haga și Utrecht, unde se transportă produse pentru diverse lanțuri, cum ar fi logistica proaspătă și colectarea deșeurilor, și astfel se reduc emisiile cu 100% și traficul în oraș cu 80% prin gruparea fluxurilor. Dar aici este nevoie și de o schimbare de mentalitate, deoarece firmele trebuie să se obișnuiască să-și combine fluxurile cu cele ale concurenților. Și trebuie să existe mai multe astfel de hub-uri.

Un exemplu de municipalitate care se află pe drumul cel bun este Tilburg, una dintre primele cu o zonă ecologică, din 2007. În ceea ce privește rețeaua de încărcare, numai aici până în 2025 trebuie să existe cel puțin 1.000 de stații pentru camionete și mașini electrice. Și în acest scop trebuie investigat unde pot apărea probleme de capacitate cu rețeaua electrică și se discută cu furnizorii de energie și cu proprietarii de parcuri industriale despre posibile soluții.

Un alt aspect care ajută la atingerea obiectivelor zonelor cu emisii zero este crearea unui ghișeu central unde anumite categorii de vehicule, care vor fi acceptate și în faza de tranziție, vor putea depune cereri de intrare în zonele verzi.