Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Incepand cu aprilie, vehiculele pentru transportul de marfuri cu o masa mai mare de 7,5 t care ajung in Viena vor trebui sa respecte interdictia de a face dreapta, daca nu sunt echipate cu sisteme moderne de asistenta pentru aceasta manevra. Aceasta este legea propusa de guvernul federal austriac si notificata deja institutiilor UE de la Bruxelles, in care este prevazuta o perioada de testare pana la sfarsitul anului, inainte de a trece la un regim definitiv, din ianuarie 2021, arata Uomini e Trasporti.

Motiunea, potrivit agentiei austriece de presa APA, a fost trimisa Comisiei Europene de consilierul municipal pentru transport Birgit Hebein inca din ianuarie 2019. Textul sau precizeaza ca „oricine va face dreapta fara un sistem de asistenta, va comite o incalcare a codului rutier. Dispozitia se aplica tuturor vehiculelor pentru transportul si expedierea marfurilor grele, inclusiv camioanele municipale de gunoi, dar nu si transportului special si autobuzelor."
Sistemele de monitorizare cu radar si camere nu sunt suficiente pentru a respecta noul standard daca nu sunt insotite de alerte acustice si optice pentru soferi. Capitala austriaca si-a propus sa elimine decesele cauzate de accidente rutiere, dupa ce un tanar a murit anul trecut din cauza unui vehicul greu angajat intr-o astfel de manevra.
Statisticile Asaps arata ca numarul de accidente cauzate de camioane in zonele urbane sunt in 90% din cazuri cauzate de virajele la dreapta. In Viena, intre 2015 si 2018, pietonii si biciclistii care au murit in astfel de circumstante au atins un procent de 15% din totalul victimelor accidentelor rutiere fatale. Propunerile in aceasta directie provin si din Germania, unde Ministerul Transporturilor a impus ca vehiculele grele inmatriculate incepand cu mai 2022 sa aiba un sistem de asistenta la viraj pe dreapta.
Aceste propuneri privind siguranta rutiera vor fi discutate la cel de-al doilea Forum IRU pentru logistica si inovatie, programat pentru 21 februarie, la Londra.

In Romania, peste 6% dintre accidentele rutiere grave sunt produse ca urmare a consumului de alcool, in contextul in care rapoartele Comisiei Europene inregistreaza o rata de 99 de decese intr-un an la un milion de locuitori. Astfel, tara noastra se afla pe primul loc in acest clasament negativ, urmata de Croatia (79) si Polonia (74). La polul opus, regasim tari precum Marea Britanie (28), Elvetia (27) si Suedia (25).
Chiar daca ocupa primul loc la acest capitol, Romania a inregistrat progrese semnificative in ceea ce priveste conduita responsabila a soferilor, in special prin campanii de responsabilizare sociala si prin inasprirea pedepselor privind conducerea sub influenta bauturilor alcoolice. Aceste masuri au avut ca rezultate scaderea numarului de accidente rutiere cu 18% in 2017 fata de 2010, media Uniunii Europene fiind de 20%.

In acest context, Asociatia de Psihologie si Siguranta Rutiera – PsihoTrafiQ – in parteneriat cu Inspectoratul Judetean de Politie Iasi, Cabinetul individual de Psihologie Milea Maria Stefania si MedLife, a demarat campania „Alcoolul la volan este un… accident!“, menita sa-i informeze si sa-i constientizeze pe soferi asupra riscurilor la care se expun, atat ei, cat si ceilalti participanti la trafic, atunci cand se urca la volan in stare de ebrietate.
In cadrul campaniei vor fi impartite peste 5.000 de materiale, care contin informatii despre efectele alcoolului asupra comportamentului la volan, modalitatile de prevenire si sanctiunile prevazute de Codul Rutier.
Potrivit specialistilor de la Asociatia PsihoTrafiQ, reactiile la volan ale soferilor incetinesc simtitor direct proportional cu cresterea alcoolemiei. Astfel, la o alcoolemie de 0,3 la mie, soferului i se incetoseaza imaginea si nu mai estimeaza corect distantele, la o alcoolemie de 0,5 la mie i se micsoreaza viteza de reactie si nu mai estimeaza corect viteza cu care conduce. La o alcoolemie de sub 0,8 la mie, imaginea scade din claritate cu 10-20%, iar sub 1,1 la mie, acuitatea vizuala se reduce cu 20-30 de procente, timpii de reactie cresc semnificativ, are tulburari de echilibru, nu poate vorbi coerent si capacitatea de a conducere este serios afectata.