O analiză recentă a pieței europene de transport rutier de marfă, realizată de Transport Intelligence (Ti), arată că în ultimii ani nu au existat fuziuni și achiziții majore. DB Schenker și DHL au făcut câteva achiziții, dar minore, pentru a-și consolida prezența în țările importante pentru operațiunile lor. Activitatea de fuziuni și achiziții din Europa este moderată, explică analiștii TI, deoarece piața este saturată, majoritatea jucătorilor de top având deja prezență în cele mai multe țări.
Primii 20 de furnizori europeni de transport rutier de marfă analizați de Ti au făcut 10 achiziții în 2023. Cel mai activ expeditor în ultimii 10 ani din acest punct de vedere a fost Rhenus, cu 11 achiziții, urmat de DB Schenker și DACHSER, fiecare cu opt.
Deși DB Schenker are o prezență puternică în principalele țări europene, și-a diversificat expunerea regională și fluxurile de venituri prin achiziții și în alte zone geografice. Europa reprezintă încă centrul activității sale, dar veniturile provenite din alte regiuni continuă să crească pe baza achizițiilor de acolo. Cele opt achiziții ale companiei din ultimii 10 ani i-au permis să-și îmbunătățească abilitățile și competențele și să consolideze legăturile comerciale în Europa pentru desfășurarea unor operațiuni durabile. În 2022, DB Schenker a achiziționat furnizorul de software logistic Bitergo, pentru a-și consolida strategia digitală și a intra pe piața de software bazat pe cloud pentru clienții mici și mijlocii.
Unul dintre cele mai importante astfel de evenimente a fost achiziția TNT în 2016 de către FedEx, pentru 4,4 miliarde de euro, care a permis combinarea punctelor forte ale celor două companii și îmbunătățirea semnificativă a amprentei globale a FedEx prin rețelele rutiere cu costuri reduse ale TNT Express din Europa, Orientul Mijlociu și Asia.
O altă achiziție importantă este cea a Panalpina de către DSV, aceasta din urmă având în strategia sa de bază fuziunile și achizițiile, deși numărul celor pe care le-a făcut în Europa a fost mai mic din 2013 încoace.
O altă tranzacție notabilă a fost achiziția GEFCO de către Ceva Logistics în 2023, pentru a-și dezvolta rețeaua de transport terestru. Fosta divizie de logistică a autovehiculelor finite a GEFCO a transportat aproximativ patru milioane de unități/pe an folosind flota de 1.600 de camioane și aproape 3.000 de vagoane și cele peste 100 de compound-uri, iar soluțiile CEVA din zone geografice limitate au fost integrate în noua organizație de produse.
Rhenus a achiziționat Trans Integral, pentru a-și consolida poziția în Balcani, dar și-a extins rețeaua și în Danemarca prin achiziționarea Modul Transport, un specialist danez în transport care oferă o gamă largă de soluții rutiere în regim de grupaj, dar și servicii aeriene și oceanice. În 2022 Rhenus a achiziționat specialistul în depozitare DKI, iar în 2023 a achiziționat Pesenti Trasporti & Logistica, o companie specializată în transport național și internațional și logistică integrată, având 25 de autotractoare și 50 de suprastructuri pentru diverse tipuri de mărfuri, care consolidează prezența Rhenus Overland Transport Italy într-o zonă importantă din punct de vedere strategic, considerată joncțiunea naturală dintre principalele rute de transport atât pentru nordul Italiei, cât și pentru traficul internațional de import și export.
DHL a achiziționat în 2021 transportatorul german de dimensiuni medii J.F. Hillebrand Group, specializat mai ales în transport de lichide – vin și alte băuturi alcoolice – o activitate complementară serviciilor DHL, care să-i permită o creștere profitabilă pe termen lung prin extinderea acoperirii și ofertei de servicii în segmente specializate.
Analiza Ti amintește că, în afară de scopul lor principal, acela de a îmbunătăți strategiile de expansiune, achizițiile și fuziunile au și obiectivul ca firma care le face să fie recunoscută și în alte domenii de activitate. Așa cum se poate vedea din graficul alăturat, sectorul agricol, alimentar și al bunurilor perisabile este cel mai atractiv pentru consolidare în rândul transportatorilor rutieri de mărfuri, urmat de industrie și producție. De exemplu, în 2023 DACHSER a achiziționat Frigoscandia AB și Transportgroep A. Müller B.V. (Müller), cu scopul a-și îmbunătăți logistica, transporturile și distribuția de alimente în BeNeLux și în Europa de Nord.
În industria de logistică din Europa au loc fuziuni și achiziții de mare amploare, care reflectă tendința de consolidare și realiniere strategică, așa cum reiese dintr-o analiză a Transport Intelligence (Ti). Maersk este de vânzare, Advent caută opțiuni pentru Evri și un nou intrat declanșează un război al ofertelor pentru Wincanton.
La sfârșitul lui ianuarie, CMA CGM, prin intermediul CEVA Logistics, a făcut pași pentru achiziția Wincanton. Tranzacția a fost evaluată la 566,9 milioane de lire sterline „pe o bază complet diluată“, subliniază Ti, în condițiile în care valoarea Wincanton este de aproximativ 764,9 milioane de lire sterline. Într-o declarație bursieră, Wincanton a arătat că a primit o propunere de la un potențial ofertant concurent, fără a-l numi pe acesta.
Se crede că GXO Logistics este compania care a abordat Wincanton cu privire la o posibilă ofertă de preluare. Wincanton este acum obligată, în conformitate cu regula 21.3 din Codul Preluărilor, să furnizeze noului concurent informații de due diligence, pentru a-i permite să decidă dacă face sau nu o ofertă. Între timp, CMA CGM, compania mamă a CEVA Logistics, și-a mărit oferta la 802 milioane de lire sterline.
O veste mai bună pentru CMA CGM este aceea a aprobării, de către Comisia Europeană, a achiziției Bollore Logistics, sub rezerva cesionării anumitor activități în jurisdicții mai mici.
În același timp, Advent International, proprietarul american al Evri, a numit consilieri Rothschild pentru a investiga opțiunile potențiale pentru compania de curierat. Valoarea Evri ar putea ajunge la două miliarde de lire sterline, potrivit rapoartelor mass-media. Advent International a achiziționat 75% din Evri (numită atunci Hermes) în 2020 pentru o sumă raportată de aproximativ un miliard de euro, inclusiv datorii. În anul fiscal care s-a încheiat pe 25 februarie 2023, veniturile Evri au stagnat la 1.464 de milioane de lire sterline, în timp ce profitul înainte de impozitare a scăzut cu 56%, până la 51 de milioane de lire sterline. În ceea ce privește DB Schenker, unul dintre cei mai mari expeditori de mărfuri din lume, după ce Deutsche Bahn a început procesul de vânzare în decembrie 2023, s-a raportat că există până la 20 de potențiali cumpărători. Se estimează că prețul ar putea fi cuprins între 10 și 15 miliarde de euro. Părțile interesate sunt DSV, DP World, fondul suveran ADQ și Kuehne + Nagel, dar și Maersk a declarat că ar fi iresponsabil din partea sa dacă nu ar lua în considerare o potențială achiziție a DB Schenker.
Sursă foto: Media center | DB SCHENKER
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit