Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Vorbitorii din cadrul webinarului „Nearshoring: Winners & Losers“, organizat de CTP, au arătat cu cifre concrete cât de mult a crescut producția în țările Europei Centrale și de Est (CEE) în ultimii 20 de ani și cât de mult accelerează tendința de nearshoring, și au ținut să amintească și criteriile de care țin cont investitorii când aleg locația pentru o nouă fabrică.

Multe firme, arată Przemysław Piętak (Supply Chain Advisory Director în cadrul CBRE), iau decizia comparând nivelurile chiriei din diverse țări/orașe, „care sigur că este un factor importat. Dar nu e singurul care se ia în calcul. Noi, la CBRE, le-am cerut celor mai mari 100 de clienți să ne spună care e procentul costurilor de Real Estate în totalul costurilor lor de operare și 70% dintre ei au spus că este de 5-10%. În plus, este nevoie de o creștere cu 8% a costurilor fixe cu facilitățile pentru a egala impactul creșterii cu doar 1% a costurilor de transport, care sunt cuprinse, în funcție de firmă, între 45% și 70%.“

Atunci, în afară de costurile de închiriere, firmele țin cont și de costul de transport al materiei prime și componentelor la fabrică și mai ales de costul de livrare a produselor finale, dar și de costul cu angajații și cu facilitățile.

Costul de transport, care este atât de important, este influențat de numărul de depozite din rețeaua acelui producător. Cu cât acesta este mai mare, cu atât sunt mai mici distanțele parcurse și costurile de transport, dar, pe de altă parte, este nevoie de mai mulți manageri. Deci trebuie să se ia în calcul mai multe scenarii și să se aleagă cel în care costul total de operare este cel mai bun. Deoarece nu trebuie optimizat un singur cost, ci trebuie luate decizii bune pentru întreaga activitate.

Pentru a realiza aceste scenarii, consultanții CBRE folosesc informațiile de la clienți.

Uneori se întâmplă ca o anumită locație să fie considerată cea mai bună din perspectiva costurilor, dar acolo să nu existe forță de muncă disponibilă. Deci trebuie inclus și acest criteriu în scenariile realizate. În cele din urmă, în funcție și de zonele/orașele unde există clustere mari, de rețeaua de transport și de locațiile de Real Estate disponibile și de dezvoltările din zonă și de energia disponibilă, se alege un oraș sau o regiune. Un alt vorbitor în cadrul webinarului CTP a fost Marko Ivović, COO Nidec, responsabil cu producția în fabrica recent deschisă din Serbia. Nidec este o companie de origine japoneză care produce și vinde motoare electrice, ventilatoare, suflante și produse mecatronice, optice și electronice pentru industria auto, a echipamentelor casnice și a echipamentelor de producție. Compania are peste 300 de subsidiare în Asia, Europa și în America de Nord și de Sud, iar Serbia a fost aleasă acum trei ani pentru o investiție greenfield deoarece permitea un acces bun la principalele baze ale industriei automotive din Europa și la clienții Nidec – compania fiind activă în Germania, Polonia și Ungaria. Alte motive care au dus la alegerea Serbiei au fost sprijinul activ din partea guvernului și forța de muncă numeroasă disponibilă. De la deschiderea acestei fabrici Nidec și-a sporit volumele, iar acum centrul din Serbia este una dintre locațiile sale principale.