Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Vânzările de vehicule electrice „ar putea ajunge la 33% la nivel global până în 2028 și la 54% până în 2035, pe măsură ce cererea se accelerează pe majoritatea piețelor importante”, a declarat consultantul AlixPartners. Anul trecut, vehiculele electrice au reprezentat mai puțin de 8% din vânzările globale și puțin sub 10% în primul trimestru din 2022.

Pentru a susține această cerere, producătorii și furnizorii de automobile se așteaptă acum să investească cel puțin 526 de miliarde de dolari în EV-uri și baterii în perioada 2022-2026, a declarat firma în cadrul briefingului său anual Global Automotive Outlook. Această sumă este mai mult decât dublă față de previziunile de investiții în VE pe 5 ani, de 234 miliarde de dolari în perioada 2020-2024.

Aceste investiții mai mari „au făcut acum inevitabilă creșterea EV”, potrivit lui Mark Wakefield, co-lider al practicii auto a firmei. „Industria încă se confruntă cu provocări economice și legate de lanțul de aprovizionare în timpul tranziției de la vehiculele cu motor cu ardere internă (ICE) la EV-uri”, a adăugat Wakefield.

Tranziția va necesita „schimbări drastice ale modelelor de operare – nu doar a uzinelor și a oamenilor, ci a întregului mod de lucru”, a spus el. Unele companii vor beneficia de pe urma separării activităților legate de ICE și EV, a adăugat el.

De asemenea, materiile prime pentru vehiculele electrice costă de peste 2 ori mai mult decât cele pentru vehiculele cu motoare ICE: 8.255 de dolari pe vehicul față de 3.662 de dolari pe vehicul, începând cu mai 2022. „Tranziția de la ICE la EV va costa producătorii și furnizorii de automobile un cost cumulat de 70 de miliarde de dolari până în 2030”, potrivit lui Elmar Kades, inclusiv falimente și restructurări.

AlixPartners vede constrângerile de aprovizionare continuând până în 2024 și se așteaptă ca vânzările totale de vehicule la nivel mondial să scadă la 79 de milioane de unități în acest an, înainte de a urca la 95 de milioane în 2024. În Statele Unite, vânzările totale de vehicule ar trebui să crească la 16 milioane în 2023 și să atingă un vârf de 17,5 milioane în 2024, înainte de a începe să scadă în 2025-2026.

Lipsa microcipurilor pentru autovehicule declanșată de pandemia Covid-19 continuă chiar și după cea mai acută fază a situației de urgență, iar firma de consultanță AlixPartners estimează că în 2021 criza de microcipuri va împiedica producția a 7,7 milioane de vehicule, inclusiv a celor pentru transportul de mărfuri, cu un venit pierdut pentru constructori de 210 miliarde de dolari. Această valoare este deja dublă față de cea estimată în luna mai.

Cea mai gravă perioadă a fost al doilea trimestru al anului 2021, iar reluarea sperată a producției de microcipuri nici măcar nu a început, datorită răspândirii variantei Delta a virusului Sars-Cov-2 și noilor focare de Covid-19 în sud-estul asiatic. AlixPartners consideră că lipsa microcipurilor va continua cel puțin până în al doilea trimestru al anului 2022, cu excepția altor crize nu numai în industrie, ci și în lanțul logistic.

În producția de vehicule comerciale din SUA, criza a început în ianuarie 2021 în contextul clasei 8, cea mai grea. În iulie, 14.920 de unități au părăsit fabricile, în timp ce numărul vehiculelor comandate, dar care nu au fost livrate, s-a triplat față de aceeași lună din 2020, ajungând la 262.100 de unități, potrivit Act Research. Acest lucru se întâmplă într-o fază a cererii puternice de vehicule grele: numai în august, comenzile în SUA au totalizat 36.900 de unități.

Pentru a satisface această cerere, unii producători schimbă oferta de semiconductori de la camioane medii la grele, alții asamblează vehiculele și le lasă în curți în așteptarea finalizării cu microcipuri. Dar lipsa nu se limitează la semiconductori: potrivit firmei de cercetare Ftr, cablurile, oglinzile retrovizoare și componentele din plastic încep să lipsească.

Producătorii europeni de camioane suferă și ei de această criză, cu care se confruntă cu închiderea temporară a fabricilor. CEO-ul Traton (holdingul care controlează Man și Scania) a confirmat că lipsa nu se referă doar la electronice, ci și la alte componente, din cauza penuriei de materii prime, fiind de acord că criza va dura cel puțin până la începutul 2022. Pentru a aborda criza, mărcile Traton iau piese de la vehicule complete care nu sunt vândute pentru a le monta pe cele deja comandate, dar evident este o soluție temporară.