Spania dovedește că este statul care oferă cea mai mare protecție transportatorilor, pe lângă măsurile de compensare a creșterilor de prețuri la combustibili pe perioada crizei din 2022, dar chiar și în prezent, Spania aplicând și măsuri de a obliga beneficiarii de transport să nu practice tarife sub costurile transportatorului. Printre reformele implementate de guvernul anterior în sectorul transporturilor rutiere de mărfuri, una din acestea, ce datează tot din 2021, se referă la întârzierile de plată ale furnizorilor de transport și prevede nu doar amenzi (de la 600 la 30.000 de euro, în funcție de întârziere, eventuala recidivă și posibilitatea de a afecta solvabilitatea creditorului), ci și publicarea pe site-ul Ministerului Transporturilor a firmelor cu restanțe.
Iar rezultatele acestei noi reglementări par să fie bune. Dovadă este faptul că, în cursul anului 2022, Ministerul spaniol al Transporturilor a sancționat 238 de companii contractante tocmai pentru că nu au respectat termenele maxime de plată prevăzute de lege. În lista pentru prima jumătate a anului 2023, cifrele par să fie în scădere, doar 64 de companii fiind amendate, iar în multe cazuri un singur expeditor a fost sancționat de mai multe ori. Astfel, pare că tendința este de îmbunătățire.
Lista de amenzi pe 2023 s-a publicat pe site-ul Ministerului Transporturilor din Spania (și care poate fi accesată din următorul link: https://www.mitma.gob.es/recursos_mfom/sanciones_firmes_144.1_lott_-_hasta_30_06_2023.pdf) la mijlocul lui august.
Potrivit asociației transportatorilor rutieri Fenadismer, această normă „contribuie în mod decisiv la îmbunătățirea situației în ceea ce privește termenele de plată către transportatori, deși cu suișurile și coborâșurile așteptate în procesul de adaptare a expeditorilor și intermediarilor la noile reglementări”.
Lista include 64 de companii, cu amenzi care în unele cazuri au depășit 25.000 de euro și care pot fi aplicate chiar de mai multe ori. Derulând lista, se pare că firma care a plătit cel mai mult a fost Atilatrans, care a însumat două amenzi de 25.206 euro și 5.603 euro. Urmează Mendartrans 2017, cu o amendă de 16.804 euro, și Crisnova Vidrio, cu 11.203 euro.
Lista de restanțe include, de asemenea, nume importante de multinaționale: DHL Freight Spain a plătit două amenzi de 2.002 euro și 2.001 euro, Ekol Spain Logistics a plătit 4.001 euro, iar Kuehne+Nagel a plătit 2.801 euro. Cele mai recente statistici privind termenele de plată arată că 51% dintre expeditori plătesc în termen de 90 de zile, 27% între 90 și 120 de zile și 22% peste 120 de zile.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit