Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

La o săptămână de la intrarea în vigoare a noii măsuri de introducere manuală a țării în care intră camionul în tahograf, jurnaliștii belgieni observă că nu au apărut situații de haos la granițe, așa cum mulți se așteptau, dar nici nu este o condiție ușor de îndeplinit.

Într-adevăr, măsura demonstrează incoerența deciziilor luate de Europa: pentru a putea verifica noile reguli privind detașarea lucrătorilor (după principiul „salariu egal pentru muncă egală”), este necesar să se cunoască timpul lucrat/condus în fiecare țară. Tahograful digital, echipat cu GPS, este instrumentul ideal pentru înregistrarea acestor date, însă versiunea actuală a tahografului, concepută cu mult înainte de noile reguli de detașare, nu înregistrează automat trecerile frontierei. Acest lucru se va întâmpla din 2023 și, între timp, șoferii vor trebui să înregistreze aceste puncte de trecere a frontierei (semi)manual la prima oprire după trecerea frontierei.

Săptămâna trecută, un grup de șoferi a raportat că totul a mers bine și că nu au fost probleme la granițele belgiano-olandeze și germano-olandeze. Câteva tweet-uri de la federațiile profesionale au semnalat aglomerație în trafic și parcări aglomerate imediat după niște puncte de trecere a frontierei, dar nimic mai mult. Pe șosea, însă, situația pare a fi sub control. Pe E40, de exemplu, aproximativ jumătate dintre șoferi opresc în parcarea din Lichtenbusch și pleacă după mai puțin de un minut. Locația este potrivită pentru asta. Cealaltă jumătate de camioane continuă spre următoarea oprire, dar nu sunt blocaje în trafic ca urmare a noii măsuri.

În schimb, informează presa belgiană, în Franța Jandarmeria acționează cu un pic cam mult zel, lucru confirmat de hărțile publicate în timp real de Sixfold. Potrivit lui Frank Moreels (președintele unuia dintre sindicatele lucrătorilor belgieni din transporturi – BTB), singurele întârzieri se datorează zelului jandarmeriei franceze, care se exercită (în unul sau ambele sensuri, după caz) pe E42 între Mons și Valenciennes și pe E19 la Rekkem.  Totul pare deci să depindă de intensitatea cu care este monitorizată măsura.

O singură trecere a frontierei este cu adevărat critică: E40 spre Calais. Există multe rapoarte despre situații periculoase în care migranții profită de faptul că camioanele s-au oprit pentru a urca la bord. Unele companii de transport le-au interzis șoferilor lor să oprească oriunde, în afară de parcările securizate, pentru a semnaliza țara în care tocmai au intrat, chiar dacă riscă amenzi. Astfel că depinde de funcționarii de control dacă în unele zone se vor produce cozi sau nu sau dacă se vor da amenzi sau nu. Momentan se vorbește mai mult sau mai puțin oficial de o perioadă de grație de 3 luni până la primele amenzi. Controale însă se fac.