Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pentru a armoniza controalele și sancțiunile din Uniunea Europeană referitoare la folosirea tahografelor și la timpii de condus și de odihnă, Regulamentul 561/2006 se modifică odată cu intrarea în vigoare a Regulamentului (UE) 165/2014 articolul 19-2, ale cărui dispoziții ar putea fi publicate în mai sau iunie în Jurnalul oficial al UE, așa cum informează site-ul Tachygraphe: les usages nationaux ne sont plus la norme – Le Guide du Chrono. Iar dispozițiile privind manipularea tahografului se vor aplica pe întregul teritoriul comunitar, deci practicile naționale încetează să mai fie norma în domeniu.

Până acum, șoferii de camion au putut fi amendați în alte state membre UE decât cele de origine, la verificarea tahografului, numai pentru nerespectarea prevederilor referitoare la perioadele de conducere sau de odihnă, nu și pentru erorile de manipulare. Iar în afară de fraudă manipularea defectuoasă a tahografelor putea fi sancționată numai în țara de origine a companiei, câtă vreme, într-o hotărâre din 9 septembrie 2021, Curtea de Justiție a Uniunii Europene precizase că statelor membre le este interzis să sancționeze o încălcare a Regulamentului UE nr. 165/2014 săvârșită pe teritoriul unui alt stat membru. Deoarece acest lucru nu fusese prevăzut în legile europene. Curtea a invitat însă atunci legiuitorul să remedieze situația, ceea ce s-a realizat de curând, cu ocazia introducerii unor dispoziții specifice pentru transportul de călători.

Deci pe viitor trebuie mai multă atenție la infracțiunile și uzanțele neglijate de legislațiile naționale, deoarece din iunie conducătorii auto controlați în străinătate se vor putea aștepta la amenzi și dacă omit unele reguli europene privind manipularea tahografelor. De exemplu, pentru neînregistrarea țărilor în care își încep sau își încheie programul, neînregistrarea perioadelor de odihnă sau a activităților, condusul fără card – și nu numai. Iar cei amendați pentru astfel de omisiuni sau greșeli nu vor putea invoca faptul că în țara lor ele nu reprezintă infracțiuni sau că nu au fost avertizați.

Deci Regulamentul 561/2006 va impune tuturor statelor membre UE să respecte obligațiile de utilizare a tahografelor, chiar și pe cele ignorate în țara unde este înregistrată firma de transport ale cărei camioane sunt controlate, câtă vreme articolul 19-2 din Regulamentul 561/2006 introduce o sintagmă care schimbă datele problemei, indicând că toate statele membre vor permite de acum autorităților competente să impună sancțiuni unei firmei și/sau unui șofer pentru o încălcare a Regulamentelor 561/2006 sau a 165/2014 constatată pe teritoriul lor și care nu a fost deja sancționată, chiar dacă încălcarea a fost săvârșită pe teritoriul unui alt stat membru sau al unei țări terțe.

Sursă foto: Tachygraphe: les usages nationaux ne sont plus la norme – Le Guide du Chrono