Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

sursa foto: CLEPA

JRC (Centrul Comun de Cercetare al UE) a publicat recent un proiect final al „Regulilor pentru calcularea amprentei de carbon a bateriilor pentru vehicule electrice (CFB-EV)”, intrând într-o fază de consultare. Organizațiile producătoare de baterii și de automobile, inclusiv CLEPA, s-au adresat în comun reprezentanților Comisiei Europene (DG GROW și DG ENV) cu o scrisoare de îngrijorare cu privire la aceste reguli. 

„În timp ce efortul de a reglementa și de a oferi îndrumări suplimentare privind calcularea amprentei de carbon a bateriilor pentru vehicule electrice (EV) este sensibil și apreciat, proiectul conține unele aspecte care ridică îngrijorări pentru industrie, în special în ceea ce privește evaluarea impactului materialelor reciclate (și așa-numita modelare a „sfârșitului de viață”)”, scriu acestea. 

Documentul JRC propune aplicarea așa-numitei formule de amprentă circulară (Circular Footprint Formula – CFF) la calcularea amprentei de carbon a bateriilor, cu referire la metoda amprentei ecologice a produselor (Product Environmental Footprint – PEF), ca modalitate de modelare a sfârșitului duratei de viață a bateriilor pentru vehicule electrice. Coaliția susține că acest calcul nu numai că adaugă o povară semnificativă de complexitate pentru practicieni și pentru societățile raportoare, dar se abate și de la alte practici contabile recunoscute la nivel mondial. Prin urmare, aceasta recomandă instituțiilor UE să utilizeze abordarea „cut-off”, adoptată și recunoscută la scară largă, pentru modelarea sfârșitului ciclului de viață al bateriilor pentru vehicule electrice, în locul metodei CFF. 

Compania de transport și logistică DSV își renovează remorcile și introduce o inițiativă pentru a-și reduce amprenta ecologică. În 2023, compania internațională de logistică își propune să dubleze durata de viață a 1.100 dintre remorcile sale și, prin urmare, lansează un program de modernizare a remorcilor. În fiecare an, compania de logistică transportă milioane de tone de mărfuri ale clienților săi în mii de remorci pe drumurile din Europa. În acest an, DSV va recondiționa 1.100 de remorci în atelierele proprii și în cooperare cu furnizorul de servicii pentru echipamente TIP Group. Acestea vor fi apoi refolosite pentru transporturi la nivel european, în loc să fie înlocuite cu vehicule noi.

„DSV are mari ambiții de a opera în mod mai durabil. Pentru a realiza acest lucru, este adesea nevoie de inovare și de noi tehnologii. Dar, uneori, putem adăuga multă valoare cu soluții mai simple. Prin revizia remorcilor în loc să le înlocuim, putem economisi CO2, oferind în același timp clienților servicii de înaltă calitate”, explică Søren Schmidt, CEO al DSV Road.

Uneori, inovația și tehnologia se află în centrul inițiativelor DSV de reducere a emisiilor. Revizuirea, mai degrabă decât înlocuirea remorcilor, este un exemplu de inițiativă cu o abordare mai pragmatică.

Revizia celor 1.100 de remorci din acest an marchează începutul noului program de modernizare a remorcilor al furnizorului de servicii logistice: toate remorcile deținute de DSV în rețeaua europeană a companiei vor fi revizuite complet cel puțin o dată înainte ca firma să returneze vehiculele la producător. DSV va pune în circulație primele remorci revizuite la sfârșitul lunii ianuarie 2023 și va revizui ultimele 1.100 de remorci până la sfârșitul lunii decembrie 2023.

Reduceri semnificative ale emisiilor

DSV utilizează de obicei o remorcă timp de aproximativ 5 ani înainte de a o returna companiei de leasing sau producătorului și de a închiria o remorcă nouă. După recondiționarea unei remorci după primii 5 ani, DSV se așteaptă să adauge un alt ciclu de viață complet de 5 ani la remorcă. Pe baza datelor necesare și folosind factorii de conversie a emisiilor recunoscuți, TIP Group a calculat o amprentă de carbon de 18,6 tone pentru o prelată nou produsă.

Recondiționarea unei remorci este asociată cu o reducere semnificativă a emisiilor. Recondiționarea celor 1.100 de remorci DSV include înlocuirea acelor părți ale remorcilor care sunt cele mai sensibile la uzură, cum ar fi discurile de frână, plăcuțele de frână, airbag-urile și perdelele laterale și de acoperiș. Pe baza calculelor Grupului TIP, recondiționarea unui curtainsider uzat emite aproximativ 2,7 tone de CO2. Aceasta include materialele, energia și încălzirea utilizate pentru renovare. Diferența de emisii între o remorcă nouă și una recondiționată arată o economie de emisii estimată la 16 tone pentru fiecare remorcă și aproximativ 18.000 de tone pentru totalul de 1.100 de remorci care vor fi recondiționate în 2023.