Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ministerul Finanțelor și ANAF informează toți operatorii economici că, în urma consultărilor cu mediul de afaceri, prevederile art. 13^1 lit. d)1 și e) din OUG nr. 41/2022 referitoare la netransmiterea coordonatelor GPS în sistemul RO e-Transport se vor aplica începând cu 1 ianuarie 2025. Decizia vine ca urmare a solicitărilor primite din partea operatorilor economici, pentru ca aceștia să dispună de timpul necesar pentru a implementa și testa complet sistemele interne în conformitate cu cerințele RO e-Transport.

„Dorim ca această tranziție să fie cât mai lină și eficientă pentru toți operatorii economici implicați, pentru ca aceștia să se poată conforma cerințelor legale fără să suporte eventuale sancțiuni. Reamintim că pentru monitorizarea transporturilor de bunuri, sistemul RO e-Transport preia date din sistemele de poziționare GPS, în situația în care autovehiculele de transport marfă sunt dotate cu astfel de sisteme. Pentru aceste situații, pe site-ul Ministerului Finanțelor, pe pagina RO e-Transport au fost încărcate specificațiile tehnice necesare. În caz contrar, autovehiculele trebuie să fie dotate cu un dispozitiv de tip telefon mobil care utilizează tehnologii de poziționare și transmisie de date prin satelit, pe care este să fie instalată aplicația e-Transport, disponibilă pe Apple Store și Google Play de la 15 iulie 2024“, se arată în comunicatul publicat pe site-ul ANAF ieri, 1 septembrie.

Un ghid de utilizare a aplicației e-Transport este disponibil pe portalul www.anaf.ro, în secțiunea Asistență Contribuabili/Servicii, precum și alte materiale informative.

Operatorii de transport rutier au obligația să asigure transferul datelor de poziționare a vehiculului de transport care fac obiectul declarației din sistem, pe toată durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizării prin RO e-Transport.

Ghidul privind sistemul național e-Transport este disponibil pe https://bit.ly/3xTCZbL.

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat pe site-ul instituției Ghidul de utilizare a aplicației e-Transport, în secțiunea Asistență Contribuabili. Ghidul, care este o parcurgere pas cu pas a etapelor necesare accesării aplicației, poate fi consultat la: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/AsistentaContribuabili_r/Ghid_Aplicatie_eTransport.pdf.

Pentru a accesa aplicația RO e-Transport – care este gratuită – utilizatorul trebuie să parcurga procesul de înrolare, în urma căriua se va crea un profil de utilizator. După înrolare, se vor putea vizualiza detaliile contului creat și există posibilitatea de deconectare în ecranul de Profil Utilizator.

Pentru a începe un transport, se finalizează procesul de înregistrare sesiune, completând informațiile necesare pentru a începe transportul. În timpul unei sesiuni de transport activ se pot vedea: starea sesiunii cu informațiile care au fost introduse, durata de la pornire, semnalul GPS și cel GSM și starea bateriei. În fiecare minut, locația GPS se trimite automat către ANAF. În cazul în care sunt probleme de semnal, utilizatorul va primi notificări regulate. După finalizarea sesiunii de transport, șoferul va reveni la pagina de pornire.

Până la 31 august 2024, aplicația e-Transport este în perioada de testare, timp în care beneficiarii se pot familiariza cu utilizarea ei, fără să fie aplicate sancțiuni.

ANAF a explicat în nenumărate rânduri faptul că sistemul național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport urmărește creșterea capacității administrative de combatere a fraudei fiscale, prin implementarea de soluții digitale inteligente, în vederea gestionării uniforme și controlului eficient al transporturilor rutiere pe teritoriul național ale bunurilor cu risc fiscal ridicat și al transporturilor rutiere internaționale de bunuri. Din păcate, perioada de implementare a acestei legislații atât de complexe și care impactează un număr uriaș de agenți economici este mult prea scurtă, apreciază operatorii de transport și de logistică, iar sancționarea celor care lucrează corect nu ar trebui să fie un obiectiv în sine, chiar dacă poate unii nu reușesc să respecte în totalitate noile reglementări (purtăroare de costuri suplimentare semnificative).