În contextul discuțiilor din spațiul public pe tema respectãrii GDPR, Ministerul Finanțelor Publice a trimis un comunicat de presă prin care precizează cã „instituirea utilizãrii Sistemului RO e-Factura în relația B2C s-a realizat prin completarea Ordonanței de urgențã a Guvernului nr. 120/2021, actul normativ de bazã care statuteazã regimul facturãrii electronice în România. Astfel, în conformitate cu prevederile art. 14 și 15 din Ordonanța de urgențã nr. 120/2021, prevederile actului normativ nu aduc atingere legislației privind protecția datelor cu caracter personal. Subliniem cã datele cu caracter personal obținute în scopul prelucrãrii facturilor electronice pot fi folosite exclusiv în acest scop sau în scopuri compatibile cu acesta, cu respectarea legislației privind protecția datelor cu caracter personal. Totodatã, modalitãțile de publicare, în scopul asigurãrii transparenței și a tragerii la rãspundere, a datelor cu caracter personal care au fost colectate în cadrul sistemului național privind factura electronicã RO e-Factura trebuie sã fie în concordanțã cu scopul publicãrii și protecției sferei private.
Prin OUG 69/2024, Guvernul României a reglementat extinderea utilizãrii Sistemului național privind factura electronicã RO e-Factura în relația B2C, în sensul instituirii obligației persoanelor impozabile care emit facturi pe aceastã relație de a le raporta în sistem, ca element important pentru ecosistemul de date utilizat de instrumentele digitale implementate pentru reducerea GAP-ului de TVA și combaterea evaziunii fiscale.
„În acest moment, cu toate cã în forma actualã legislația e-Factura respectã Regulamentul UE 2016/679 (GDPR)” – se menționează în comunicatul Ministerului de FInanțe – „MF exploreazã modalitãți prin care datele cu caracter personal regãsite pe factura electronicã sã fie convertite într-o formã de identificare fiscalã care sã nu permitã corelarea directã cu identitatea persoanei pentru care s-a emis factura.”
Managementul datelor, cu pãstrarea secretului fiscal
Ministerul Finanțelor și Agenția Naționalã de Administrare Fiscalã asigurã managementul datelor și informațiile existente în sistemul național privind factura electronicã RO e-Factura, cu pãstrarea secretului fiscal, “datele și informațiile din factura electronicã fiind folosite exclusiv de cãtre Ministerul Finanțelor și structurile subordonate, conform competențelor, pentru îndeplinirea atribuțiilor specifice, cu respectarea secretului fiscal. Prin urmare, cadrul legal în domeniul facturãrii electronice prevede, în clar, asigurarea condițiilor de ordin legislativ pentru respectarea prelucrãrii datelor cu caracter personal.”
Ministerul Finanțelor mai precizează cã în relația cu ANAF, persoanele fizice române se identificã prin codul numeric personal (CNP), iar persoanele fizice strãine se identificã prin numãrul de identificare fiscalã (NIF) atribuit de administrația fiscalã.
Codul numeric personal este identificator fiscal al persoanei fizice, conform art. 82 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedurã fiscalã, atât în relația cu organul fiscal cât și cu celelalte sisteme de asigurare socialã (CNPP, CNAS, etc).
Pe de altã parte, codul numeric personal al persoanei fizice este înscris în alte declarații fiscale depuse de cãtre persoanele juridice (de ex. Declarația 112 depusã de angajator conține informații cu privire la sumele plãtite angajaților, inclusiv codul numeric personal al acestora).
„În conformitate cu art. 11 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedurã fiscalã, toate informațiile furnizate organului fiscal indiferent cã acestea provin din declarații fiscale, facturi, bonuri fiscale, etc. intrã sub incidența secretului fiscal, iar personalul din cadrul ANAF este obligat sã pãstreze secretul asupra informațiilor de care a luat cunoștințã ca urmare a exercitãrii atribuțiilor de serviciu.”
Și în prezent, potrivit dispozițiilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificãrile și completãrile ulterioare, plãtitorii de venituri cu regim de reținere la sursã a impozitelor au obligația sã depunã o declarație privind calcularea și reținerea impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale pentru fiecare beneficiar de venit la administrația fiscalã competentã conform regulilor fiscale prevãzute pentru categoria de venit.
Astfel, în cazul veniturilor din salarii și asimilate salariilor, plãtitorii au obligația sã completeze și sã depunã Declarația privind obligațiile de platã a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominalã a persoanelor asigurate pentru fiecare beneficiar de venit (D112), pânã la termenul de platã a impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale, inclusiv.
De asemenea, Codul fiscal prevede cã plãtitorii de venituri cu regim de reținere la sursã a impozitului pe veniturile persoanei fizice au obligația sã depunã o declarație (D205) privind calcularea și reținerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, pânã în ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat, cu excepția plãtitorilor de venituri care au obligația depunerii Declarației – D112.
Sunt de menționat cu titlu de exemplu, prevederile art. 147 alin. (17)-(22) din Codul fiscal, conform cãrora evidența obligațiilor de platã a contribuției de asigurãri sociale datorate de angajatori și asimilații acestora se ține pe baza codului de identificare fiscalã, iar cea privind contribuția de asigurãri sociale datoratã de persoanele fizice care au calitatea de angajați sau pentru care existã obligația plãții contribuției de asigurãri sociale, potrivit legii, pe baza codului numeric personal sau pe baza numãrului de identificare fiscalã, dupã caz. Declarația (D112) cuprinde cel puțin urmãtoarele informații:
a) date de identificare a persoanei fizice sau juridice care depune declarația;
b) codul numeric personal sau numãrul de identificare fiscalã atribuit de organul fiscal, dupã caz;
c) numele, prenumele și datele privind calitatea de asigurat;
d) date referitoare la raporturile de muncã și activitatea desfãșuratã;
e) date privind condițiile de muncã;
f) date privind venituri/indemnizații/prestații.
Totodatã, formularele de declarații fiscale conțin informația ”Document care conține date cu caracter personal protejate de prevederile Regulamentului (UE) 2016/679”.
Ministerul Finanțelor (MF) și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) au anunțat finalizarea aplicației e-Transport. Aceasta va monitoriza transporturile rutiere pe teritoriul național ale bunurilor cu risc fiscal ridicat, precum și transporturile rutiere internaționale de bunuri.
Aplicația este deja disponibilă pe platformele Apple Store și Google Play și este în proces de avizare, urmând ca până cel târziu la 15 iulie 2024 să fie operațională și accesibilă utilizatorilor.
În perioada 15 iulie 2024 – 31 august 2024, aplicația va fi testată pentru parametrii tehnici. Prevederile art. 13^1 lit. d) și e) din OUG nr. 41/2022 vor intra în vigoare începând cu 1 septembrie 2024.
Pentru monitorizarea transporturilor de bunuri, Sistemul RO e-Transport preia date din sistemele de poziționare GPS, dacă autovehiculele de transport marfă sunt dotate cu astfel de sisteme. Specificațiile tehnice necesare pentru aceste situații sunt disponibile pe site-ul Ministerului Finanțelor, pe pagina RO e-Transport. În cazurile în care autovehiculele nu au sisteme GPS, acestea trebuie echipate cu un dispozitiv mobil care utilizează tehnologii de poziționare și transmisie de date prin satelit, pe care este instalată aplicația dezvoltată de Centrul Național de Informații Fiscale (CNIF).
Operatorul de transport rutier este obligat să asigure transferul datelor de poziționare a vehiculului de transport, conform declarației din sistem, pe toată durata traseului de transport al bunurilor monitorizate prin RO e-Transport.
Precizări privind amânarea sancțiunilor pentru operatorii economici autorizați
Reamintim că în ședința de Guvern din 28 iunie 2024 s-a decis, prin OUG 87/2024, amânarea aplicării sancțiunilor prevăzute de legislația e-Transport până la 1 ianuarie 2025, doar pentru operatorii economici autorizați conform art. 38 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013.
Măsura este necesară pentru a evita un blocaj la nivelul operatorilor economici autorizați care desfășoară activități semnificative în economia națională și care efectuează în mod curent transporturi internaționale de bunuri.
Sistemul RO e-Transport
Sistemul RO e-Transport monitorizează transporturile rutiere pe teritoriul național ale bunurilor cu risc fiscal ridicat și transporturile rutiere internaționale de bunuri. Aceasta este o componentă importantă în digitalizarea ANAF, vizând creșterea capacității administrative de combatere a fraudei fiscale.
De asemenea, sistemul contribuie semnificativ la reducerea GAP-ului de TVA prin monitorizarea transporturilor efectuate de bunuri cu risc fiscal ridicat, urmărind fiscalizarea tranzacțiilor comerciale și creșterea încasărilor la bugetul de stat.
Pentru a informa contribuabilii, Ministerul Finanțelor și ANAF au elaborat Ghidul privind Sistemul național e-Transport, disponibil pe https://bit.ly/3xTCZbL.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit