Un nou studiu realizat de Carvago.com, cea mai mare piață online din Europa pentru mașini second-hand, pune în lumină modelele de devalorizare ale diferitelor tipuri de vehicule. De asemenea, constatările analizate dezvăluie perspective interesante asupra ratelor de devalorizare și informații despre când este momentul potrivit pentru a cumpăra o mașină la mâna a doua.
În primul an de funcționare al mașinii, dinamica devalorizării este cea mai pronunțată, adesea denumită „lovitura inițială a deprecierii”. În această perioadă, o mașină poate pierde o parte substanțială din valoare, adică este cel mai puțin favorabil moment din punct de vedere economic pentru achiziționarea unui vehicul. Se estimează că o mașină nouă poate pierde până la 20-30% din valoare în primul an.
După primul an, rata devalorizării tinde să scadă, iar scăderea valorii devine mai puțin dramatică. Totuși, este important de reținut că această încetinire nu este uniformă pentru toate mașinile, poate varia în funcție de factori, precum marca, modelul și cererea de pe piața de mașini second hand.
Constatările studiului de devalorizare
SUV DE LUX | ||||||
BRAND | MODEL | CARBURANT | TRANSMISIE | DRIVE | AN | DEVALORIZARE |
LAND_ROVER | RANGE_ROVER | DIESEL | AT | 4X4 | 2019 | 54,71 |
AUDI | Q7 | DIESEL | AT | 4X4 | 2019 | 35,93 |
BMW | X5 | DIESEL | AT | 4X4 | 2019 | 40,45 |
Range Rover diesel din 2019 și-a pierdut aproape 60% din valoare până acum, conform studiului. Această devalorizare semnificativă evidențiază vulnerabilitatea mașinii de lux la deprecierea rapidă a valorii. Totodată, sugerează că potențialii cumpărători de vehicule de ultimă generație ar trebui să ia în considerare achiziționarea acestora după ce a avut loc deja lovitura inițială a deprecierii.
Un BMW X5 a suferit o devalorizare de 40% în ultimii patru ani. Deși este încă semnificativă, această rată este comparativ mai mică decât cea a unui Range Rover. Mașinile de lux de gamă medie își pot păstra valoarea puțin mai bine decât omologii lor de ultimă generație. „Achiziționarea unui Range Rover fără un istoric de service clar și intervalul corect de schimbare a uleiului de motor este un pariu uriaș și, de exemplu, inspecția noastră nu va trece peste o astfel de mașină”, a menţionat Marek Dvořák, șeful departamentului de achiziții de vehicule la Carvago.
MAȘINI COMPACTE MICI | ||||||
BRAND | MODEL | CARBURANT | TRANSMISIE | DRIVE | AN | DEVALORIZARE |
HYUNDAI | I10 | PETROL | MAN | 4X2 | 2019 | 19,63 |
TOYOTA | AYGO | PETROL | MAN | 4X2 | 2019 | 15,92 |
MITSUBISHI | SPACESTAR | PETROL | MAN | 4X2 | 2019 | 22,91 |
KIA | PICANTO | PETROL | MAN | 4X2 | 2019 | 26,43 |
Spre deosebire de modelele de mașini de lux, o Toyota Aygo din 2019 a cunoscut o rată de devalorizare relativ scăzută, de doar 15,9%. Acest lucru subliniază importanța luării în considerare a mașinilor mici, eficiente din punct de vedere al combustibilului, dacă reducerea la minimum a deprecierii este o prioritate.
În lumina acestor constatări, Jakub Šulta, platformei online Carvago, oferă o abordare pragmatică pentru cumpărarea unei mașini second-hand: „O abordare pur pragmatică a achiziționării unei mașini duce la cumpărarea unei mașini vechi de trei până la cinci ani care are cea mai mare scădere de preț în spate.” Această strategie permite cumpărătorilor să beneficieze de așa-zisa „lovitură inițială de amortizare”, în timp ce achiziționează un vehicul relativ nou, cu mulți ani de viață utilă înainte.
Studiul Carvago.com oferă informații valoroase asupra modului în care diferite modele de mașini se devalorizează în timp. Datele subliniază importanța ca momentul achiziției să coincidă cu cele mai abrupte perioade de devalorizare și evidențiază potențialele economii care pot fi realizate prin alegerea mașinilor care își păstrează mai bine valoarea.
Momentul potrivit pentru a cumpăra o mașină la mâna a doua depinde de bugetul, preferințele și prioritățile dvs. Indiferent de opțiuni, informarea despre modelele de devalorizare poate ajuta la o alegere înțeleaptă și rentabilă.
Potrivit unui raport local bazat pe studiul PwC Central and Eastern Europe (CEE) Cloud Business Survey, 71,4% dintre companiile românești chestionate au început să implementeze cloudul fie pentru mai multe departamente, fie pentru procese specifice și își propun o adoptare mai largă în următorii doi ani. Procentul fiind similar cu media CEE.
Doar 12% dintre companiile românești intervievate au mărturisit că sunt complet angajate în utilizarea cloudului, adică au capacități avansate de proiectare a serviciilor, expertiză profundă a produselor, diferențiere optimizată a volumului de lucru și caracterizează maturitatea lor în ceea ce privește cloudul ca fiind ridicată, peste media CEE de 8%. În același timp, peste 38% dintre companiile românești declară că toate operațiunile lor vor fi pe cloud în următorii doi ani, iar 43% dintre companiile românești își propun să ajungă acolo sau să mute 50% sau mai mult din operațiunile lor.
“Cloudul a devenit o componentă esențială într-un mediu operațional digital și adoptarea sa face parte din procesul de transformare a afacerii. Principalul avantaj în urma implementării cloud-ului constă în generarea de noi modele de afaceri și, implicit, de venituri. Așa cum arată studiul nostru, atât companiile românești, cât și cele din Europa Centrală și de Est se află la începutul călătoriei lor în domeniul cloudului și ar trebui să se concentreze mai mult pe inovație și crearea de noi fluxuri de venit, și nu numai pe atingerea obiectivelor de reducere a costurilor”, a declarat Gabriel Voicilă, Partener în domeniul Tehnologiei la PwC România.
Întrucât companiile se află încă la începutul procesului de transformare a cloudului, modernizarea este principalul motiv pentru utilizarea tehnologiei cloud în cazul a 42,9% dintre companiile românești și aproape jumătate (49%) dintre companiile CEE.
Analiza datelor (66,7%), securitatea cibernetică (64,3%), stocarea și inteligența artificială (57%) și învățarea automată (47,6%) sunt capabilități de cloud care vor fi prioritare pentru peste jumătate dintre companiile românești în următoarele 12 luni.
Prin adoptarea tehnologiei cloud, companiile caută să obțină o valoare semnificativă din investițiile lor. Cu toate acestea, luând în considerare nivelurile mai reduse de maturitate în transformarea cloudului, majoritatea directorilor din România și CEE chestionați nu își realizează încă întregul potențial al beneficiilor aduse de investițiile lor în cloud, dar se așteaptă să le obțină în următoarele 12 luni.
Dintre companiile românești care au obținut deja valoare măsurabilă, 40,5% au menționat o reducere a timpului de lansare pe piață, 35,7% economii de costuri, 35,7% o poziție îmbunătățită în privința securității cibernetice și 33,3% profitabilitate, îmbunătățirea experienței clienților și creșterea agilității.
Dintre cei care se așteaptă să obțină valoare măsurabilă în următoarele 12 luni, principalele beneficii așteptate sunt creșterea productivității (64,3%), îmbunătățirea rezilienței (61,9%), creșterea agilității (60%) și noi fluxuri de venituri (57%).
În companiile românești, principalele obstacole în atingerea valorii măsurabile sunt deficitul de talente (42,9%), incapacitatea de a evalua eficient rentabilitatea investiției (35,7%), constrângerile bugetare sau de investiții și limitările capacităților tehnologice (ambele cu 33,3%).
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit