Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Amenda vine la pachet cu supendarea licenţei comunitare şi, după 6 luni fără corectare, se iniţiază anularea licenţei.

Cu controlul şi sancţionarea neîndeplinirii condiţiei de întoarcere a camionului la fiecare 8 săptămâni la autoritatea statului în care este înmatriculat camionul/înregistrat operatorul, transportatorii est-europeni au sperat că mai pot sări peste aducerea pe gol, forţat, a camioanelor în ţară, mai ales că şi autorităţile din aceste ţări au susţinut asta, mai mult sau puţin oficial.

Iată, însă, că lucrurile nu stau chiar aşa şi statele din tabăra adversă pun presiune cu orice ocazie pe instituţiile de control din ţările est-europene să controleze întoarcerea camioanelor. Iar cum România deţine preşedinţia rotativă a EuroRouteControl, ţara noastră trebuie să dea un exemplu bun.

Astfel, potrivit unei note interne a ISCTR care este vehiculată pe toate grupurile/comunităţile de transportatori, controalele ISCTR la sediul firmelor de transport vor urmări şi dacă operatorii de transport au îndeplinit condiţia de a-şi aduce înapoi camioanele la unul dintre centrele operaţionale din ţară. Şi, chiar dacă declarativ autorităţile române sunt solidare cu operatorii de transport faţă de aplicarea unor reglementări inechitabile şi care cresc nejustificat costurile de operare ale firmelor din ţara noastră, agenţii de control sunt instruiţi să aplice legea, adică nu doar să dea amenzile “mici” în cazul nerespectării condiţiei de întoarcere a camioanelor acasă ci, mai mult, să se procedeze la suspendarea licenţei de transport şi chiar anularea licenţei în cazul în care transportatorul nu aduce dovezi că a adus camionul într-unul dintre centrele operaţionale din ţară, aşa cum prevede Pachetul Mobilitate.

Controlul întoarcerii camionului acasa se face pe baza înregistrărilor tahograf din aparatele montate pe autovehicule şi cum în camion există obligaţia păstrării dovezilor privind activitatea şoferului doar pe ultimele 28 de zile, controlul acestei condiţii din Pachetul Mobilitate se poate face, retroactiv, numai la sediul firmei.

“În cazul în care se constată că nu este îndeplinită condiţia de aducere a autovehiculelor în termenui stabilit, se va întocmi o notă de remediere prin care operatorul de transport rutier este informat că are un termen de cel mult 30 de zile pentru remedierea situaţiei” – se menţionează în nota internă a ISCTR trimisă către birourile teritoriale la finalul lui decembrie.

“În cazul în care, în termenul impus de 30 de zile de la întocmirea notei de remediere nu s-a făcut dovada aducerii autovehiculelor aflate în afara intervalului de 8 săptămâni la unul dintre centrele operaţionale din România, a doua zi după expirarea celor 30 de zile va începe demararea procedurii de suspendare a licenţei comunitare pentru o perioadă de 30 de zile. În cazul în care, după 6 luni după suspendarea licenţei comunitare pentru perioade succesive de 30 de zile nu a fost remediată situaţia, va începe demararea procedurii de retragere a licenţei comunitare”, spun instrucţiunile trimise de la Bucureşti.

Evident, odată cu întocmirea notei de remediere pentru neaducerea autovehiculelor la unul dintre centrele operaţionale din România în termen de 8 săptămâni de la plecarea din ţară, operatorul de transport rutier va fi sancţionat şi cu amenda prevăzută în art. 4, pct.32.5 din HG 69/2012, cu modificările şi completările ulterioare.

Încă nu este clar ce înseamnă “perioade succesive de 30 de zile”, timp de 6 luni, în care “nu a fost remediată situaţia” şi ca atare am rugat conducerea ISCTR să explice mai detaliat dacă orice încălcare a condiţiei de întoarcere a camionului, chiar şi una cu câteva zile, ajunge să aibă repercusiuni, sau doar situaţiile în care un camion nu ajunge în ţară timp de 9 luni (8 săptămâni permise, încă 30 de zile de “remediere” şi alte 6 luni de suspendare repetată a licenţei). Cu siguranţă respectarea condiţiei de aducere a camioanelor acasă la fiecare 8 săptămâni este aproape imposibil de îndeplinit pentru mai mult de jumătate din camioanele româneşti care lucrează pe Comunitate, fără costuri care le-ar scoate efectiv de pe piaţa competitivă a UE. Dar mai devreme de 6 luni nu ar fi atât de greu încât să rişti să pierzi licenţa de transport.