Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Conform aceluiași studiu CNR (Comitetul Național Rutier din Franța) din care am prezentat informații în ultimele zile, costurile cu întreținerea/reparațiile vehiculelor comerciale, incluzând aici anvelopele, au crescut în 2021 cu 3,6%, ca urmare a scumpirii pieselor de schimb, lubrifianților și AdBlue-ului (acesta are un preț cu 24% mai mare decât în perioada similară din 2020, dar impactul asupra costurilor totale de transport este totuși redus, din cauza procentului mic, de 0,3%, pe care AdBlue îl are din costurile totale).

Prețurile anvelopelor au fost relativ stabile la început de 2021, dar au crescut din al doilea trimestru cu 3,1%, conform institutului de statistică din Franța. Iar noile reglementări, care impun echiparea cu anvelope de iarnă în aproape jumătate din regiunile acestei țări, de la 1 noiembrie, sunt un factor suplimentar care duce la scumpiri și care nu a fost contorizat în această analiză.

Și în 2022 se așteaptă ca scumpirea materiei prime să ducă la scumpirea pieselor de schimb și a anvelopelor, iar CNR rețin o ipoteză de creștere de 1,5% a costurilor cu întreținerea/reparațiile, în afară de manoperă, și cu 3,8% a celor cu anvelopele, așa cum a fost și în al doilea semestru din 2021 pentru principalele mărci de pe piață.

Conform unei analize a Comitetului Național Rutier din Franța (CNR), costurile de transport pe distanțe lungi au crescut în 2021 cu 5,2%, mai ales din cauza scumpirii cu 3,6% a întreținerii și reparațiilor.

Pentru 2022 creșterea de costuri din cauza scumpirii motorinei este estimată la 3,4-4,6% față de 2021, dar factorul principal care va duce la creștere va fi costul cu șoferii. Ținând cont însă de incertitudinea care domnește pe piață, CNR ia în calcul două scenarii pentru anul care vine: unul care indică o creștere de 4,5% și unul care indică o creștere de 7,2%. În afară de costurile cu șoferii, în creștere vor fi și cele cu deținerea vehiculelor, care se estimează că vor fi cu 10% mai mari, și cele cu întreținerea, care vor fi cu 3,8-4% mai mari decât în 2021 pentru un ansamblu articulat de 40 t.

CNR realizează în fiecare an un studiu de acest fel, care nu își propune să intervină în negocierea comercială dintre transportatori și clienții lor, ci să le permită firmelor de transport să-și compare propriile cifre cu tendințele sectoriale pentru 2021 și să ie la curent cu previziunile, fondate pe ipoteze prudente și realiste, pentru 2022.

Inflația foarte mare din 2021, mai ales creșterea costurilor cu salariile și cu achiziția vehiculelor, a făcut ca CNR să apeleze la calcule specifice pentru a identifica elementele conjuncturale cu impact asupra firmelor de transport rutier de mărfuri.

În 2022 factorii care vor influența cel mai mult costul de transport vor fi personalul, cheltuială care va depinde de negocierile pentru modificarea salariului și a indemnizațiilor de deplasare, și tensiunea de pe piață, care nu a fost luată în calcul în acest studiu. Dar trebuie să se țină cont și de mediul economic al transportatorilor, de prețul materiilor prime, al pieselor, al AdBlue sau al anvelopelor, care cunoaște creșteri importante de câteva luni încoace și care va continua să crească în 2022.

În următoarele zile vom continua să publicăm informații detaliate despre cele mai importante elemente ale costului de transport: salarii și indemnizații de deplasare, deținerea vehiculelor, motorină, costuri administrative, costuri de finanțare, anvelope ș.a.