Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Fabrica de anvelope Continental din Timisoara a inceput sa produca in serie in octombrie 2000, dupa o investitie Greenfield initiata cu un an mai devreme, ajungand sa fie in prezent cea mai moderna fabrica a grupului din Europa. Daca la inceput aici lucrau 200 de angajati, iar productia anuala era de circa un milion de anvelope, acum sunt peste 1.600 de persoane si anul trecut productia a fost de peste 14 milioane de anvelope.


Cresterea productiei de la un milion de anvelope pe an la 14 milioane a fost obtinuta datorita investitiilor de peste 220 de milioane de euro si se estimeaza ca pana la sfarsitul lui 2011 sa se ajunga la 280 de milioane de euro. Anul trecut producatorul german a investit in fabrica din Timisoara peste 50 de milioane de euro pentru constructia unei noi arii de productie, proiect care a intrat pe ultima suta de metri, iar anul acesta a fost demarat un nou proiect de extindere a fabricii, care presupune investitii de peste 40 de milioane de euro in 2012 si 300 de noi angajati. Alte investitii s-au facut si in proiecte de protectie a mediului, cum ar fi cel de un milion de euro demarat anul trecut.

In total, pana la sfarsitul lui 2010, Continental investise circa 500 de milioane de euro in locatiile sale din tara noastra.
In Romania, concernul este prezent cu ambele sale grupuri (Automotive si Rubber), cu toate cele patru divizii ale sale. Continental detine opt unitati de productie si trei centre de cercetare si dezvoltare in Timisoara, Sibiu, Carei si Iasi. De asemenea, detine o parte dintr-un joint venture la Slatina si un centru est-european de distributie a anvelopelor in Sacalaz, la 12 km de Timisoara. De aici se fac livrari in Romania si cateva tari est-europene.
In unitatea de la Timisoara se produc anvelope de autoturisme, cu marimi intre 13 si 18" si diferite branduri, dintre care cele mai importante sunt Continental, Uniroyal, Semperit si Barum. Aproximativ 80% din productie este destinata exportului. Cele mai cerute anvelope produse aici sunt Continental EcoContact3 care echipeaza Logan, dimensiunea 185/65/15, iar urmatoarea dimensiune din punct de vedere al cererii este 198/65/15, ce poate fi montata pe foarte multe modele de autoturisme.
Depozitul fabricii are o capacitate de circa 600.000 de anvelope. Majoritatea materiilor prime sunt importate din Asia si UE, iar aprovizionarea se face „just in time“.

Drumul e lung de la cauciuc natural…
Prima etapa a procesului de productie are loc in zona de amestec, unde se pregateste cauciucul. Aici ajung materiile prime asa cum sunt trimise ele de furnizor, cauciucul natural si cauciucul sintetic, negrul de fum si alte produse chimice. Aceste materiale sunt macinate, iar amestecul rezultat este presat si transformat in benzi trecute apoi printr-o baie de apa rece. Fasiile sunt impaturite, puse pe paleti si duse catre zona de productie.
Partile componente ale anvelopei sunt produse in doua zone separate. Intr-o parte se fac componentele compuse numai din cauciuc si in alta zona se fac celelalte, care contin si alte materiale decat cauciucul, acestea numindu-se parti de rezistenta ale anvelopei: cordul textil si cordul metalic.
In aria de extrudare, cauciucului i se da forma finala necesara in productie. Banda de rulare este fabricata in aceasta zona si iese sub forma unei fasii lungi care apoi este taiata la dimensiunea dorita cu ajutorul unei ghilotine.
Tot in aceasta zona exista si utilaje care fabrica peretii laterali ai anvelopei, dar si camasa ei interioara. Ele sunt produse pe baza acelorasi principii.
In zona urmatoare se fabrica talonul si apexul.

… pana la anvelopa abia scoasa din presa
Toate componentele astfel obtinute sunt duse la modulul de asamblare. Aici, lucratorul are la indemana toate componentele necesare construirii carcasei, se pune camasa interioara, deasupra cordul textil, talonul si apexul si apoi peretii laterali, ale caror margini sunt rulate pe sub talon si lipite.
Pe carcasa se monteaza centura, care este formata din doua straturi de cord metalic, bandaj si calea de rulare. Un dispozitiv preia centura astfel construita si o plaseaza pe carcasa, care inainte a fost pusa pe un burduf, si este umflata pana ce carcasa se lipeste de centura, dupa care aripioarele benzii de rulare sunt lipite de carcasa. Rezulta astfel anvelopa cruda care este dusa la vulcanizare. Dupa finalizarea acestei ultime etape, anvelopele sunt preluate de un conveior si duse in zona de inspectie finala.

Verificare pana la ultimul fir metalic
Inspectia anvelopelor cuprinde mai multe etape. In prima se face o inspectie vizuala, pentru a fi depistate defecte cum ar fi cazurile in care talonul sau cordul metalic sunt vizibile, dar si alte defecte din vulcanizare.
Urmeaza testarile automate, realizate cu diferite utilaje.
Anvelopele care nu trec de unul dintre teste sunt colectate si preluate de companii specializate in valorificarea deseurilor si fie vor fi folosite pentru generarea de energie, fie vor fi transformate in produse necesare construirii de drumuri.
Dupa ce trec de aceste teste, anvelopele sunt duse in depozit. Tot in fabrica ele sunt si etichetate.
Incepand cu 2012, toti producatorii trebuie sa se alinieze la legile UE care impun etichetarea anvelopelor in functie de economia de combustibil, performanta la franare si zgomotul in timpul rularii. Pentru a nu aparea probleme din cauza defectarii vreunui utilaj, in fabrica din Timisoara se face mentenanta preventiva zilnica/saptamanala/lunara a echipamentelor.

Investitiile Pirelli in Romania, demarate in 2005, au fost reduse pe perioada crizei, dar reluate in acest an. Astfel, pe 30 august, la Slatina a avut loc inaugurarea proiectului de extindere a fabricii de anvelope, care a necesitat 160 de milioane de euro. Pana in 2014, investitiile producatorului italian vor ajunge la 450 de milioane de euro.
 
De la venirea in Romania in 2005 si pana in 2010, investitiile Pirelli s-au ridicat la 300 de milioane de euro. Acestea au vizat construirea centrului industrial compus din fabrica de anvelope pentru autoturisme si o fabrica de cord metalic, ambele situate in Slatina. In 2008 investitiile au trecut si in Gorj, pentru fabrica de la Bumbesti Jiu, unde se produc filtre de particule pentru motoare diesel.
 

Pana in 2014, investitiile Pirelli in Romania se vor ridica la 450 de milioane de euro.
Proiectul de extindere a fabricii de anvelope din Slatina, in valoare de 160 de milioane de euro, a demarat in 2008 si va fi finalizat in 2013. Acesta a beneficiat de un ajutor de stat de 28 de milioane de euro.
La evenimentul de inaugurare au fost prezenti Emil Boc, primul ministru al Romaniei, Marco Tronchetti Provera, presedintele grupului Pirelli, Mario Cospito, ambasadorul Italiei la Bucuresti, Francesco Gori, administratorul Pirelli Tyre, Giovanni Pomati, directorul operational Pirelli, si Giuseppe Cangelosi, directorul general Pirelli Tyres Romania. Datorita noilor investitii, se estimeaza ca fabrica de la Slatina va ajunge la sfarsitul lui 2011 la o productie de peste sapte milioane de anvelope, iar la finalul proiectului de extindere, la 10 milioane de anvelope anual.
Prin acest proiect, fabrica s-a extins de la 100.000 m2 la 160.000 m2, urmand ca la finalul sau activitatea sa se desfasoare pe o suprafata de 175.000 m2.
Si numarul angajatilor va creste. In prezent, in cele doua fabrici din Slatina lucreaza 2.400 de salariati, iar pana la sfarsitul proiectului se va ajunge la circa 2.700. De la demararea proiectului de extindere, in 2008, si pana la finalizare vor fi create 1.000 de noi locuri de munca, dintre care 70% au fost deja puse la dispozitia celor din zona.
„Investitia Pirelli de la Slatina are toate componentele unei investitii straine reusite. Ea ne onoreaza si, in acelasi timp, ne obliga sa fim niste parteneri corecti si sa ne sprijinim reciproc. Guvernul Romaniei garanteaza aceeasi deschidere si sustinere pentru derularea de investitii la noi in tara. De asemenea, este de apreciat deschiderea autoritatilor locale din Slatina in sustinerea investitiilor straine si faptul ca au inteles aceasta prioritate”, a subliniat Emil Boc.

Planuri mari pentru locatia din Slatina
Fabrica de la Slatina este in prezent una dintre cele mai moderne fabrici de anvelope pentru autoturisme si se preconizeaza ca va deveni cea mai mare din grupul Pirelli, fiind echipata cu tehnologie de productie non-robotizata de ultima generatie, destinata realizarii anvelopelor performante din gama Premium: Winter, Uhp Winter, High-Performance, Ultra-High-Performance, Runflat si SUV.
„Romania, unde intr-un timp relativ scurt am reusit sa ne integram atat in planul productiei, cat si in cel social, reprezinta pilonul central pentru dezvoltarea Pirelli. Fabrica de anvelope pentru autoturisme si cea de cord metalic de la Slatina reprezinta elemente cheie in strategia grupului. Centrul de la Slatina este unul dintre cele mai mari din lume, ceea ce ii permite Grupului Pirelli sa-si extinda propria capacitate de productie in functie de cererea pietei pe segmentul premium, piata ce cunoaste un ritm intens de dezvoltare atat in Europa, cat si in restul lumii”, a aratat Giuseppe Cangelosi, director general Pirelli Tyres Romania.
Dincolo de dimensiunile acestei fabrici, important este faptul ca anvelopele produse aici sunt deja conforme cu normele care vor intra in vigoare in 2012. Ele sunt vandute mai ales in Europa si merg la principalii producatori de autoturisme de pe continent – BMW, Mercedes, Volkswagen-Audi – dar si din Statele Unite si Japonia.
Si fabrica de cord metalic produce si pentru export, in afara de cantitatea necesara pentru productia de anvelope Pirelli din Romania. Astfel, peste jumatate din productie este exportata.
„Aceasta este o zi importanta pentru noi. Continuam o activitate de succes inceputa acum cativa ani si care s-a dezvoltat foarte rapid, ceea ce ne face sa privim cu optimism catre viitor. Aici am gasit un mediu pozitiv, am fost ajutati inca din prima zi. Am reusit intr-un timp record sa construim fabrica si tot intr-un timp record am si extins-o”, a explicat Marco Tronchetti Provera, presedintele grupului Pirelli. La fabrica din Slatina se desfasoara si traininguri dedicate personalului de la alte fabrici ale grupului. Astfel, prin rotatie, aici vin circa 100 de persoane din Mexic. Acest lucru va fi de folos de la inceputul anului viitor, cand va fi inaugurata fabrica de acolo, unde se vor produce aceleasi tipuri de anvelope ca in Romania. O parte din angajatii de la Slatina au trecut prin acelasi proces, la inceputul activitatii, fiind dusi la fabrici din Germania si Turcia pentru a invata meserie.

Proiecte sociale pentru dezvoltarea locala
Din 2005, grupul italian a realizat, in diferite judete din Romania, si alte investitii, in proiecte de cercetare stiintifica, formare profesionala, precum si numeroase activitati de responsabilitate sociala. Este vorba, printre altele, de parteneriatul cu Universitatea din Craiova, ce vizeaza punerea in practica a unor inovatii tehnologice, iar studentii cei mai buni sunt adusi sa lucreze in cadrul Pirelli Romania.
Producatorul italian a derulat de-a lungul timpului si o serie de proiecte sociale cum sunt cel de difuzare a culturii italiene in Slatina, proiectul Intercampus, realizat impreuna cu echipa de fotbal FC Internazionale Milano, dedicat copiilor, si acordul de colaborare dintre Spitalul Niguarda Milano cu Spitalul din Slatina, care va mai dura  trei ani.
Un alt proiect social a fost cel de intrajutorare a celor afectati de inundatiile de anul trecut din Moldova.