Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Conform barometrului realizat de Ti, Upply și IRU pentru al doilea trimestru din 2022, opt dintre cele mai mari creșteri trimestriale ale tarifelor de transport au fost pe rutele dintre orașe franceze și cele două mari porturi Rotterdam și Anvers.

Prețurile de transport pe bază de contract la exportul din Franța către aceste porturi au crescut până la o medie de 462 de euro (2,72 de euro/km), fiind cu 11,4% mai mari decât în primul trimestru al anului și cu 19,5% mai mari decât în perioada similară din 2021. Iar importurile franceze au fost cu 14,4% mai scumpe față de trimestrul anterior, adică de până la 558 de euro (3,29 de euro/km).

Pe piața spot, tarifele de export au ajuns la 502 euro (2,95 de euro/km), în creștere cu 14,4% față de trimestrul anterior, iar cele de import au crescut cu 12,4%, până la 630 de euro (3,71 de euro/km).

Cursele între orașe franceze și Rotterdam și Anvers au necesitat mai mult timp și au fost mai scumpe pentru transportatori, deoarece ambele porturi continuă să se lupte cu niveluri ridicate de congestie. De exemplu, în iulie Maersk a avertizat că nivelurile au fost critice încontinuu, iar compania Hapag Lloyd a introdus suprataxe pentru a încuraja colectarea și livrarea promptă a containerelor.

Întârzierile și suprataxele reprezintă, deci, cauzele principale ale creșterii tarifelor. Iar nivelul scăzut al apei Rinului a redus capacitatea de transport fluvial în regiune și, prin urmare, a adăugat mai multă presiune asupra transportului rutier de mărfuri spre și dinspre porturi.

În Franța cererea de mărfuri, atât la import, cât și la export, a crescut, iar cheltuielile gospodăriilor franceze au scăzut – cu 1,4% în al doilea trimestru din 2022 față de primul, în special din cauza costurilor mai mici cu alimentele, fiind tăiate de pe listă cele de lux – însă într-o măsură mult mai mică decât în restul Europei, în timp ce economia franceză se dovedește rezilientă.

Și consumul de bunuri fabricate a scăzut în Franța, dar numai cu 0,4%, iar PIB-ul țării a fost cu 1,9% mai mic față de primul trimestru al anului, o performanță mai bună decât a Germaniei, Italiei, Poloniei și Regatului Unit, unde scăderile au fost de 4,6%, 5,0%, 5,5% și respectiv, 2,4% în aceeași perioadă.

Un raport realizat de Ti, Upply și IRU arată că între Anvers sau Rotterdam și Duisburg tarifele de transport au fost relativ constante în ultimul trimestru din 2021, fiind cu 1,5% mai mari atunci când restricțiile legate de Covid-19 și perturbările din lanțul logistic au afectat creșterea economică. Dintr-unul din cele două porturi spre Duisburg s-a ajung la final de 2021 la 479 de euro, iar pe celălalt sens la 435 de euro.

Economia Germaniei a fost în 2021 cu 2% sub nivelul de dinainte de pandemie, conform Destatis, iar PIB a scăzut în ultimul trimestru din 2021 față de perioada similară din 2020 cu 1%, din cauza restricțiilor Covid-19 și a crizei de componente. Exporturile și-au păstrat creșterea în ultimul trimestru din 2021, în ciuda perturbărilor din lanțul logistic, fiind cu 1,7% mai mari în noiembrie față de aceeași lună din 2020, deși aprovizionarea cu materie primă a fost cu 0,2% mai slabă. Tarifele dinspre Duisburg spre porturile Anvers și Rotterdam au crescut cu 1,6% din al treilea în al patrulea trimestru al lui 2021. Germania depinde mult de comerțul mondial, deoarece este unul dintre principalii exportatori ai lumii, mai ales în sectoarele high-tech, farmaceutic și automotive.

Cea mai importantă direcție de transport din UE este între Germania și Olanda, urmată de Germania-Polonia.