Vremea cețoasă din ultimele zile a cauzat întârzieri majore la principalele terminale de containere din Anvers. Timpii de așteptare de peste opt ore nu mai reprezintă o excepție. Unii șoferi au fost chiar nevoiți să petreacă noaptea la terminal.
Ceața din ultimele zile a avut consecințe grave pentru manipularea containerelor la marile terminale ale portului Anvers. „Ne confruntăm cu timpi de așteptare de 8,5 ore sau mai mult. Unii șoferi au fost nevoiți să petreacă noaptea la terminal. Nu există facilități pentru a petrece o noapte confortabilă acolo”, a declarat un transportator pentru Transportmedia. Deși companiile de transport sunt încurajate să își rezerve locurile la terminal cu 48 de ore înainte de a ajunge, cozile tot se formează: „Vom avea probleme cu timpul de lucru dacă lucrurile vor continua în aceeași manieră“, a completat acesta. Mesajul este același la Transport Gommeren. „Unul dintre șoferii noștri a petrecut noaptea pe chei, a așteptat de la ora 17. la 4 a.m.”, spune Maarten Gommeren. „2022 se conturează a fi un an în care congestia structurală va rămâne semnificativă“, a spus acesta.
Prognozele pentru zilele ce vor urma nu sunt prea liniştitoare. „Ceața continuă să provoace perturbări”, afirmă Kris Thieren, purtătorul de cuvânt al DP World. „Aseară (în jurul orei 3 dimineața) operațiunile trebuiau oprite, ASC-urile (stivuitoare automate) puteau încă funcționa în aceste condiții, dar într-un ritm mai lent. În această dimineață ne-am reluat munca, dar în prezent este situația este foarte aglomerată“
În terminalul MSC PSA European Terminal (MPET) situația e problematică de ceva timp.
Porturile Europei au resimţit situaţia excepţională din 2020 în moduri diferite. De exemplu, Anvers a înregistrat creştere, iar Algeciras și-a menținut randamentul. Per total, anul a fost mai bun decât aşteptările. Unele hub-uri maritime au înregistrat o scădere semnificativă de două cifre a volumelor manipulate în prima jumătate a lui 2020, însă ulterior, îmbunătățirile din a doua jumătate a anului i-au ajutat pe mulți să se recupereze.
Portul olandez Rotterdam şi-a păstrat primul loc la nivel european, gestionând 14,35 milioane TEU (–3,2% față de 2019). Anvers a fost singurul mare port european care a crescut (+1,4%), până la 12 milioane TEU. Scăderea din Hamburg a fost de 7,9%, ceea ce l-a dus pe locul al treilea, cu un volum total de 8,5 milioane TEU.
La rândul său, portul Valencia a reușit să-și reducă scăderea de 9,1% din primul semestru la un deficit de doar 0,5% față de anul precedent. Cele 5,4 milioane TEU gestionate în 2020 l-au dus pe locul 5 printre hub-urile europene. Portul grecesc Pireu, poarta de acces a Chinei către Europa, a suferit mai mult de pandemie decât altele, pierzând 3,6% faţă de 2019, cu 5,44 milioane TEU manipulate. Principalul motiv a constat în scăderea traficului de import.
În primele zece locuri găsim şi trei porturi spaniole. În 2020, 5,1 milioane TEU care au trecut prin Algeciras au reprezentat o scădere de doar 0,4% față de 2019, ceea ce înseamnă că e portul cel mai puțin afectat de pandemie, după Anvers, ocupând locul al șaselea în ierarhia europeană. Portul Barcelona a gestionat 2,96 milioane TEU, păstrându-şi locul al zecelea în clasamentul general european.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit