Autoritățile din Catalonia iau în calcul să interzică circulația camioanelor pe autostrada AP-7, din cauză că în prima duminică din septembrie, la frontiera dintre Franța și această provincie spaniolă, s-au format ambuteiaje uriașe de vehicule grele. Această decizie va paraliza transporturile și logistica în regiune, deoarece, așa cum arată federația operatorilor spanioli de transport FENADISMER, pe aici trec zilnic mici de camioane.
Ambuteiajul s-a produs imediat după ce, de la 1 septembrie, a fost eliminată taxa de drum pe AP-7. Dar nu pentru că lipsa taxei a încurajat vehiculele grele să meargă în număr mai mare pe autostradă – pentru că lor oricum le este interzis, din septembrie 2018, să circule pe drumurile naționale din zonă, deci nu aveau decât varianta autostrăzii, iar de la 1 septembrie 2021 interdicția a fost extinsă. Ci din cauză că în absența taxei de autostradă mult mai multe autoturisme merg acum pe AP-7, în timp ce pentru camioane – care nu pot merge oricum decât pe aici, dar care au viteza limitată, deci nu beneficiază din plin de avantajele autostrăzii și le mai și încetinesc pe celelalte vehicule – drumurile naționale ar fi adesea o opțiune mult mai bună, mai ales acum, de când sunt mai libere, însă nu le sunt accesibile.
Eliminarea taxei de drum de pe autostrăzile AP-7 și AP-2 din Spania începând cu 1 septembrie, ca rezultat al încheierii perioadei de concesiune, a servit drept scuză autorităților din Catalonia pentru a extinde, din aceeași zi, restricțiile de circulație pentru camioane existente din septembrie 2018 pe drumurile naționale N-340 și N-232 din provinciile Tarragona, Lleida și Barcelona, care forțau vehiculele grele să circule pe autostrăzile cu plată AP-7 și AP-2.
Federația transportatorilor spanioli FENADISMER consideră prelungirea restricțiilor disproporționată și lipsită de logică, din moment ce autostrăzile nu mai sunt cu taxă, ceea ce va duce la un transfer semnificativ de autoturisme de pe drumurile naționale pe autostradă, așa cum s-a întâmplat și pe alte autostrăzi pe care s-a eliminat taxa în ultimii ani. Deci nu are sens să le interzici camioanelor să continue să circule pe drumurile naționale dacă acolo nu va mai fi un trafic intens, din moment ce autoturismele se vor îndrepta spre autostradă. În plus, viteza maximă a camioanelor este limitată, ceea ce le va încetini și pe celelalte vehicule de pe autostradă.
FENADISMER mai anunță însă că, deși concesiunea de pe autostrăzile C-32 (Barcelona-Lloret de Mar) și C-33 (Barcelona-Montmeló), care țin ambele de Catalonia, s-a încheiat și ea pe 1 septembrie, guvernul regional ia în calcul posibilitatea de a introduce un sistem de taxare într-o parte a rețelei de drumuri din regiune, ca urmare a faptului că Guvernul Spaniei a aprobat posibilitatea implementării de taxe pentru folosirea autostrăzilor și drumurilor naționale pentru a se finanța întreținerea lor. Însă nu s-a luat încă o decizie definitivă.
De aceea FENADISMER amintește de angajamentul scris semnat anul trecut de Guvern și de asociațiile transportatorilor, potrivit căruia orice decizie care se va lua în acest sens va avea nevoie de consensul transportatorilor.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit