Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de Administrare Fiscală (MF și ANAF) publică un ghid cu informații esențiale pentru contribuabili în vederea adoptării și implementării cu caracter obligatoriu a sistemului RO e-Factura.
Introducerea sistemului de facturare electronică, începând cu 1 ianuarie 2024, va fi obligatoriu pentru toate livrările de bunuri și prestări de servicii care au loc în țară, realizate în relaţia business-to-business (B2B), aducând beneficii semnificative în ceea ce privește reducerea fraudei TVA la nivel național și pierderilor asociate cu evaziunea fiscală.
Procesul de implementare e-Factura va fi realizat în două etape. Prima etapă va fi desfășurată în perioada 1 ianuarie 2024 – 30 iunie 2024 în atenția operatorilor economici sau persoanelor impozabile stabilite în România, indiferent dacă sunt sau nu înregistrate în scopuri de TVA. Contribuabilii vor avea obligația raportării în sistemul național a facturilor emise în relația B2B și în relația cu instituțiile publice, altele decât cele efectuate în relația B2G.
De asemenea, de la 1 ianuarie 2024 și operatorii economici persoane impozabile nestabilite, dar înregistrate în scopuri de TVA în România vor raporta în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura toate facturile emise în relația B2B pentru livrări de bunuri și prestări de servicii care au locul livrării sau prestării în România.
Operațiunile care fac excepție de la obligația utilizării sistemului național privind factura electronică RO e-Factura sunt:
În conformitate cu OUG nr.120/2021, modificată ulterior, facturarea electronică nu se aplică în situația prevăzută de art.6.
Furnizorii, persoane impozabile în România pentru operațiunile B2B, operațiunile cu instituții publice (cu excepția B2G) și persoanele impozabile nestabilite, dar înregistrate în scopuri de TVA în România, trebuie să transmită facturile conform art.319 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal. Excepția situației este atunci când ambii, furnizorul și destinatarul, sunt înregistrați în Registrul RO e-Factura.
Termenul-limită pentru transmiterea facturilor în sistemul RO e-Factura pentru livrările în România este de 5 zile lucrătoare de la data-limită prevăzută pentru emiterea facturii, dar nu mai târziu de 5 zile lucrătoare de la data-limită prevăzută la art.319 alin.(16) din Codul fiscal. Nerespectarea acestui termen constituie contravenție, sancționată cu amenzi între 1.000 lei și 10.000 lei, în funcție de categoria de contribuabili, de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mari, de la 2.500 lei la 5.000 lei pentru cele încadrate în categoria contribuabililor mijlocii și de la 1.000 lei la 2.500 lei pentru celelalte persoane juridice și pentru persoanele fizice.
În perioada 1 ianuarie – 31 martie 2024, nerespectarea termenului limită pentru transmiterea facturilor în sistemul RO e-Factura nu atrage sancțiuni.
A doua etapa, începe cu 1 iulie 2024, când emitenții facturilor electronice vor avea obligația să le transmită destinatarilor facturile prin sistemul RO e-Factura. Pentru operațiunile între persoane impozabile stabilite în România conform art.266 alin.(2), se consideră facturi doar cele conforme cu OUG nr. 120/2021, iar utilizarea facturii electronice necesită acceptarea destinatarului, cu excepția celor conforme cu aceeași ordonanță.
Recepționarea și înregistrarea de către destinatari – persoane impozabile conform art.266 alin.(2) din Codul fiscal – a unei facturi B2B emise de operatori economici români, fără a fi transmisă prin RO e-Factura, atrage o contravenție sancționată cu amendă în valoare echivalentă cu TVA-ul înscris în factură.
„Implementarea facturării electronice va contribui la sporirea transparenței, la monitorizarea precisă a tranzacțiilor și la raportarea în timp real către autoritățile fiscale. Acest instrument va consolida eforturile noastre de a proteja bugetul public și de a asigura o concurență echitabilă între contribuabili. Facturarea electronică oferă avantajul unei înregistrări precise și verificabile a tranzacțiilor comerciale, simplificând procesele de verificare și audit. Astfel, ne asigurăm că tranzacțiile respectă reglementările fiscale și nu sunt supuse manipulărilor frauduloase. Prin impunerea facturării electronice, eliminăm riscul utilizării facturilor false sau duplicate, deoarece fiecare tranzacție este înregistrată în mod unic. În contextul implementării acestei măsuri, sprijinul acordat contribuabililor este esențial, tocmai de aceea lansăm un ghid care să răspundă tuturor întrebărilor pe care le-am primit în ultimul timp.”,
a precizat ministrul Marcel Boloș într-un comunicat de presă.
DKV Mobility, un furnizor european de top de servicii și soluții de plată B2B pentru domeniul transportului rutier, își extinde rețeaua de puncte de încărcare pentru vehiculele electrice (EV) cu aproximativ 2.500 de puncte publice de încărcare, operate de Connected Kerb, în Marea Britanie.
Connected Kerb, cu sediul central în Londra, este unul dintre cei mai mari operatori de puncte de încărcare EV din Marea Britanie. Connected Kerb și GreenFlux, subsidiara DKV Mobility, care permite întreaga ofertă de servicii de încărcare a vehiculelor electrice de la DKV Mobility, au semnat recent un acord de cooperare pentru a asigura funcționalitatea acestor noi puncte de încărcare.
Punctele de încărcare EV nou adăugate în Marea Britanie vor fi accesibile utilizatorilor prin intermediul aplicației DKV Mobility și al cardului DKV +Charge. Cu această extindere, DKV Mobility oferă acces la cele mai mari rețele de puncte de încărcare EV din Europa, având aproximativ 509.000 de puncte de încărcare EV publice și semipublice în întreaga Europă, la data de 30 iunie 2023.
„Acesta este un parteneriat de mare valoare pentru noi. Connected Kerb este un jucător în creștere rapidă în sectorul electromobilității și unul dintre cei mai mari operatori de puncte de încărcare din Marea Britanie. Aceștia oferă o abordare unică în ceea ce privește infrastructura de încărcare electrică, iar prin acest parteneriat putem face ca încărcarea vehiculelor electrice să fie și mai simplă și mai accesibilă pentru clienții noștri din Marea Britanie.”,
a declarat Sven Mehringer, Managing Director Energy & Vehicle Services la DKV Mobility.
„Connected Kerb își propune să se asigure că nimeni nu este lăsat în urmă în tranziția la vehiculele electrice. Furnizarea unei infrastructuri de încărcare a vehiculelor electrice diversificate, fiabile și convenabile pentru toată lumea înseamnă să facem încărcătoarele noastre vizibile pentru cât mai mulți șoferi de vehicule electrice. Acest parteneriat cu Greenflux va permite utilizatorilor aplicației DKV Mobility să găsească, să utilizeze și să plătească pentru un încărcător din rețeaua Connected Kerb simplu și fără probleme.”,
a adăugat Chris Pateman-Jones, CEO Connected Kerb.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit